• Tmvh

    Komplett Mola, någon mer som har haft det? Behöver hjälp

    fick komplett mola bekräftad idag.

    de ringde aldrig men såg i min journal.

    Är de nån som vet va de är?

    Ska på lungröntgen och kontroller nu varje vecka.

    Jag fattar ingenting, jag är bara knäckt över att de här borde inte ens hända nån människa överhuvudtaget..

  • Svar på tråden Komplett Mola, någon mer som har haft det? Behöver hjälp
  • EpicNurse

    Beklagar! Och Shit vad oväntat! Trodde verkligen inte det. Det måste varit att man upptäckte det så himla tidigt som gjorde att värdena var låga och bara lite blåsor. Vilket ju också är bra för prognosen. Men stackars dig... :(


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-10-20 14:47:27 följande:

    Beklagar! Och Shit vad oväntat! Trodde verkligen inte det. Det måste varit att man upptäckte det så himla tidigt som gjorde att värdena var låga och bara lite blåsor. Vilket ju också är bra för prognosen. Men stackars dig... :(


    Jag är också oerhört chockad, med tanke på att mitt hcg ändå var normalt och efter Skrapningen så kunde dom inte ens se att de va mola utan trodde mer på ett vanligt missfall.

    De som gör ont är att jag måste väl nu vänta på att få bli gravid?

    Jag vet ingenting om det här, vad ens innebär detta?
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-10-20 15:04:54 följande:

    Jag är också oerhört chockad, med tanke på att mitt hcg ändå var normalt och efter Skrapningen så kunde dom inte ens se att de va mola utan trodde mer på ett vanligt missfall.

    De som gör ont är att jag måste väl nu vänta på att få bli gravid?

    Jag vet ingenting om det här, vad ens innebär detta?


    Ja precis. Minns inte om hCG ska ha legat på 0 i 6 månader eller 12 innan man får bli gravid igen. Är föräldraledig så har lite annat i huvudet.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • LFF
    Tmvh skrev 2017-10-20 15:04:54 följande:
    Jag är också oerhört chockad, med tanke på att mitt hcg ändå var normalt och efter Skrapningen så kunde dom inte ens se att de va mola utan trodde mer på ett vanligt missfall.

    De som gör ont är att jag måste väl nu vänta på att få bli gravid?

    Jag vet ingenting om det här, vad ens innebär detta?
    Beklagar. Jag hade ett missfall där man misstänkte mola då mitt hcg låg väldigt högt och samtidigt såg man inte en tillstymmelse till graviditet då jag rensat så bra på egen hand. Det man trodde var en mola först var egentligen ett stort myom. Min misstanke så här i efterhand om orsaken till det höga hcg-värdet var att jag var gravid med tvillingar även den gången (fick tvillingar sen flera år senare). Kombinationen av myomet och att mitt hcg-värde gick ner väldigt fort gjorde att mola avskrevs helt.

    Hade vi fått bedömningen mola hade det varit graviditetsförbud i 12 månader.

    Kontakta din läkare och be om tid för samtal om vad detta nu innebär för just dig och er och skriv upp alla frågor du har så du inte glömmer någon när du är där.
  • Tmvh
    LFF skrev 2017-10-20 16:04:35 följande:

    Beklagar. Jag hade ett missfall där man misstänkte mola då mitt hcg låg väldigt högt och samtidigt såg man inte en tillstymmelse till graviditet då jag rensat så bra på egen hand. Det man trodde var en mola först var egentligen ett stort myom. Min misstanke så här i efterhand om orsaken till det höga hcg-värdet var att jag var gravid med tvillingar även den gången (fick tvillingar sen flera år senare). Kombinationen av myomet och att mitt hcg-värde gick ner väldigt fort gjorde att mola avskrevs helt.

    Hade vi fått bedömningen mola hade det varit graviditetsförbud i 12 månader.

    Kontakta din läkare och be om tid för samtal om vad detta nu innebär för just dig och er och skriv upp alla frågor du har så du inte glömmer någon när du är där.


    Kommer du ihåg hur högt ditt hcg värde låg på?

    För mig är de mola, analysen blev klar idag :(

    De gööör så ont, den där tanken att inte få bli gravid gör mig tokig,

    Nästan så jag vill gå in i väggen. Hoppas jag får turen att mitt hcg ser bra ut och att de sjunker som de ska så de får gå fortare
  • LFF
    Tmvh skrev 2017-10-20 17:36:23 följande:

    Kommer du ihåg hur högt ditt hcg värde låg på?

    För mig är de mola, analysen blev klar idag :(

    De gööör så ont, den där tanken att inte få bli gravid gör mig tokig,

    Nästan så jag vill gå in i väggen. Hoppas jag får turen att mitt hcg ser bra ut och att de sjunker som de ska så de får gå fortare


    Nej, det var så länge sen, 2008. Men det var det höga hgc-värdet som övertygade läkaren om att jag faktiskt varit gravid (eller trott att jag varit gravid) för det fanns inga tecken alls på det kvar i livmodern. Nu väntade vi över ett år på att försöka igen pga myomet då det var väldigt stort och jag ville få operation för det först. Totalt dröjde det 5 år och ytterligare ett misslyckande innan det gick vägen. Håller tummarna för att det går fortare för dig.
  • Dansös

    Jag har haft komplett mola och ett levande/friskt foster. En sk. Twin molar pregnancy, tvilling graviditet. Fick föda ut både mola och foster.

  • ellinoras

    Hej Ts,

    Hur går det för dig? Jag har också haft en mola, men en partiell. Skrapades i november. Hcg har gått ner men inte så mycket som de borde, sist låg jag på 5. På måndag ska jag ta nytt blodprov. Jag är så nervös. Hittills vet jag inte när jag får försöka bli gravid igen, bara att jag inte får bli det nu.

    Jag antar att du redan har fått svar på dina frågor, men som jag har förstått det måste man vänta minst 6 månader med att bli gravid vid en komplett mola.

    Hoppas att det går bra för dig!

  • Anonym (Haft det)

    Jag har haft det för flera år sedan.Tänker på sällan på det idag,men ibland kommer minnet fram.Varför hände detta mig osv.Men idag ser jag mening i detta.När jag ser på mitt underbara barn (fick henne efter att jag blev friskförklarad).Jag hade aldrig fått just denna barn om jag inte behövt gå igenom druvbörd.

Svar på tråden Komplett Mola, någon mer som har haft det? Behöver hjälp