• Anonym (Mamma)

Månadspeng barn/ungdom?

Hej!

Vi diskuterar vecko/månadspeng här hemma för barnen.
    Sonen är 13år och dottern 11 år.
    Deras kompisar har mellan 200-250kr i månadspeng.
    Tänkte höra lite med er hur ni gör/gjort med era barn. Och tankar kring vad pengarna då ska gå till.

• Svar på tråden Månadspeng barn/ungdom?
  • Anonym (.)

När mina börjat högstadiet har de fått studiebidraget. 11 åringen har fått 300 kr!

• Glinda från Oz

Enligt Nordea är snitt månadspengen för en 11- åring 220 kronor/månad och för en 13- åring 369 kronor/månad, jag tycker det är helt rimliga summor. För 11- åringen tycker jag pengarna ska räcka till godis, tidningar och om barnet vill spara till något speciellt. För 13- åringen ska det räcka till samma saker, plus nöjen som barnet gör själv med sina kompisar, t.ex fika, 13- åringen kan också betala en del av skolutflykter och skolfoton som barnet själv vill ha.

• Anonym (Qwerty)

När våran minsta var 11 fick hon hela barnbidraget.

Vi gjorde upp om att det skulle räcka till allt förutom mat, hygienartiklar och idrottsavgifter. Och det har faktiskt funkat väldigt bra!

• Anonym (H)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-21 16:27:47 följande:
    Enligt Nordea är snitt månadspengen för en 11- åring 220 kronor/månad och för en 13- åring 369 kronor/månad, jag tycker det är helt rimliga summor. För 11- åringen tycker jag pengarna ska räcka till godis, tidningar och om barnet vill spara till något speciellt. För 13- åringen ska det räcka till samma saker, plus nöjen som barnet gör själv med sina kompisar, t.ex fika, 13- åringen kan också betala en del av skolutflykter och skolfoton som barnet själv vill ha.
    Håller med
  • Anonym (Anna)

Jag fick hela mitt barnbidrag från 13 års ålder. Funkade jätte bra. Betalade bio, godis, kläder och skor. Mina föräldrar betalade självklart mat, hygien artiklar och vinterjacka. Jag sparade även en del pengar.

• Zebula

Våra barn (3) har fått veckopeng under förutsättning att de hällt ordning på sitt rum

De pengarna var endast spenderingspengar

Kläder, skor, hygienartiklar mm köpte vi till dom

När de blev äldre o fick moppe betala vi bensinen o de hade fortfarande veckopengen till att spendera fritt

När de börja gymnasiet och fick sitt studiebidrag (hela) var det slut med fri bensin

Pengarna skulle räcka till kläder men dyrare inköp som ytterkläder o skor stod vi för till viss del.

Mellansonen ville bara ha dyra märkeskläder och fick därför spara ihop själv o ta jobb som reklamutdelare för att ha råd

Sen när de började jobba tog vi betalt enligt socialstyrelsens rekommendationer men de de inte visste var att de skulle få tillbaks hälften vid flytt hemifrån

De var en del sura miner men var glatt överraskade när pengarna räckte till att möblera en tvåa och en del smått o gott

• Anonym (Mamma)

Tack för era tips allihopa..

• Anonym (Thea)

Min 14 åring får 500 kronor och det ska täcka godis, nöjen.. Kläder man vill ha... Kläder man behöver köper vi föräldrar. Även om det händer att hon får kläder ibland ändå.

11åringen får ingen riktig månadspeng mest för att hon inte har kort... Jag har Nordea och pappa handelsbanken så hon får inte ha kort ännu =idiotisk. Men hon får nog ung 200 I månaden som vi ger henne när vi ska iväg så hon kan handla

Svar på tråden Månadspeng barn/ungdom?