• Anonym (multiamorös)

Skulle en människa teoretiskt kunna bli kär hur många ggr som helst?

Med tanke på att dejtkulturen ändrats så radikalt. Förr kanske människor levde med samma människa hela livet och blev bara kär en enda gång medan idag springer många på dejter flera ggr i månaden.

Ändå verkar de inte bli kära så ofta? Kanske kan vi bara investera våra känslor och känna djupare ett mindre antal ggr trots det. Läste en tråd härinne om det och det verkade ju varra snitt på 2-4 ggr hela livet liksom något mindre för män än kvinnor.

Vad tror ni? Och blir kvinnor lättare kära än män?

• Svar på tråden Skulle en människa teoretiskt kunna bli kär hur många ggr som helst?
  • Anonym (Qwerty)

Det är vetenskapligt bevisat att man bara bli "upp i öronen kär" när man är tonåring.

• Anonym (Kärleken sinar)

Nej, jag upplever inte att man kan bli kär hur många ggr som helst. Har otroligt svårt att bli kär nu på lite äldre dar. Känns som om jag "spenderat" den mesta kärleken när jag var yngre. Supertrist! Det kan säkert hända nån gång till absolut, men kärleken har definitivt "sinat". Håller tummarna att jag åtminstone får uppleva det nån gång till...

• Anonym (Kärlek)

Intressant frågeställning. Jag tror ändå att ganska mycket handlar om normer och sociala konstruktioner. Jag kan bli småförälskad, men med vetskap att det kommer att gå över. Jag räknar inte riktigt in det, eftersom det inte är något jag någonsin tänkt agera på.

Nu är jag dryga 40, lever med en man sedan jag var 21 år. Och jag har nu drabbats av en våldsam förälskelse, på samma sätt som när jag var 17 år. Trodde nog inte att det skulle hända mig.

Men jag inser att jag aldrig haft dessa känslor ens för min man. Det har bara hänt mig en gång tidigare i mitt liv.

• Anonym (tonåring?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-10-22 09:47:14 följande:

Det är vetenskapligt bevisat att man bara bli "upp i öronen kär" när man är tonåring.

I så fall är jag världens äldsta tonåring. Upplevde hyfsat nyligen en sån förälskelse, en sån där då man inte kan uttrycka en vettig tanke i personens närhet, som ger hjärtklappning, handsvett och darriga knän. Fantastiskt, underbart och asjobbigt :)

Det där med hur ofta man blir kär är nog väldigt individuellt. För mig händer det inte ofta att jag lyckas få djupare känslor för nån. Separerade för två år sen efter ett långt förhållande, har dejtat en del sen dess men inte blivit kär. Mitt ex däremot som varit seriemonogam (hoppat från en relation till nästa) typ hela sitt liv träffade en ny ungefär fyra månader efter att jag lämnade honom, blev jättekär och är nu gift med henne. 

Svar på tråden Skulle en människa teoretiskt kunna bli kär hur många ggr som helst?