• Bumbis

    Söker smoothierecept

    Jag är otroligt dålig på att se till att få i mig allt jag behöver via kosten då jag inte äter grönsaker till maten och sällan äter frukt. Jag vill komma ur den här negativa trenden då jag såklart känner att kroppen inte mår bra av det här och söker därför tips på smoothies jag kan göra som innehåller "allt" jag behöver i frukt&grönt-väg. En smoothie känner jag att jag mycket lättare skulle kunna svepa i mig än att få i mig sallad till maten.

    Någon som sitter på några recept på goda och framför allt nyttiga smoothies?

  • Svar på tråden Söker smoothierecept
  • UniformYankie
    Jag tror att det bästa är att inte mixa ihop allt man behöver ha i sig på en och samma gång, utan att göra några olika smoothies så att du t.ex dricker en på morgonen, en till lunch, en till middag. Jag dricker bara smoothie till frukost då jag har svårt att få i mig just frukost, och såhär ser mitt recept ut just nu:

    Multivitamin brustablett + vatten, ca 6-7dl. Snällare mot magen än mjölk och nyttigare, dessutom slipper du sitta med 2 glas.
    2 msk citronsaft 
    2dl spenat
    1 riven morot
    2dl havregryn
    1-2 bananer
    1 skalat och rensat äpple
    Jordgubbar - jag har ingen våg så svårt att ge något exakt mått, men vill säga ca 3-5 dl. Helst frysta, ger en svalkande feeling i smoothien. 

    Om du vill kan du även ha i apelsinjuice och ingefära i den, själv gillar jag inte ingefära utan dricker den hellre i shot så jag slipper dra ut på lidandet, och tycker det är lite onödigt med apelsinjuice för att den ofta innehåller onödigt med socker.  

Svar på tråden Söker smoothierecept