• Kattenhatten1988

Samling för åk 2

Hej .

Har en son på snart 9 år som går på en Montessori skola. Varje dag har de samling på golvet ca 15-20 minuter innan de får börja jobba , gäller alla lektioner .

Har varit med honom till skolan några gånger , och kan säga att det är allt annat än frid och fröjd när de har samling på golvet i en ring !

Hur har era barn det på sina skolor?

Går de också på Montessori eller en ?vanlig? skola?

Hur mycket eget ansvar måste era 8-9 åringar ta?

Har försökt att söka på samlih ring 8-9 åringar men får bara upp för 3-5 åringar mm .....

• Svar på tråden Samling för åk 2
  • Carambolan

Men vad gör de på samlingen då? Mina barn går på vanlig kommunal skola och de har också samling i ring när en lektion börjar. Men det är ju när läraren har genomgång, introducerar ämnet, visar saker, de gör experiment i helgrupp, etc. Så var det även när jag gick på lågstadiet för 25 år sedan.

• Kattenhatten1988

Okej ! Det är när det är genomgång eller fröken ska läsa och när barnen ska sätta betyg för hur de har skött sig efter en lektion . De har inga fasta platser i rummet så jag förstår att de måste sitta där för annars skulle det vara omöjligt att ha en genomgång .

Men jag har aldrig varit med om att skolbarn ska sitta på golvet och jag gick också i lågstadiet för ca 23 år sedan.

Tyckte det va så stökig samling , barn kräla på golvet höll på med material som fanns på vägg hyllan , lortigt på golvet de dagar jag varit med ....

• mso

Min dotterns skola är också Montessori. De har samling i ring på golvet varje morgon kl 8. De går då igenom vilka som är där den dagen, pratar om vad de ska göra. Ibland läser läraren något, eller att något av barnen har något speciellt att berätta. Det är lite olika vad de gör som du hör, och de håller på i ungefär 15 min.
    Dock är de väldigt strikta med att barnen skall sitta stilla och lyssna. Pilla på material eller ligga ner på golvet är inte accepterat.

Det är barn upp till åk 3.

• tvillingmammaVastmanland
    Kattenhatten1988 skrev 2017-10-23 13:21:54 följande:

Okej ! Det är när det är genomgång eller fröken ska läsa och när barnen ska sätta betyg för hur de har skött sig efter en lektion . De har inga fasta platser i rummet så jag förstår att de måste sitta där för annars skulle det vara omöjligt att ha en genomgång .

Men jag har aldrig varit med om att skolbarn ska sitta på golvet och jag gick också i lågstadiet för ca 23 år sedan.

Tyckte det va så stökig samling , barn kräla på golvet höll på med material som fanns på vägg hyllan , lortigt på golvet de dagar jag varit med ....

Mina barn gick i kommunalt lågstadium. De hade också samling i ring. Det gick väl bra i ettan men i trean blev det stökigt tyckte jag. En del var ganska stora då och hade svårt att hålla ordning på sina långa armarna ben. Jag tyckte också det var konstigt.
  • Kattenhatten1988
    mso skrev 2017-10-23 16:40:34 följande:

Min dotterns skola är också Montessori. De har samling i ring på golvet varje morgon kl 8. De går då igenom vilka som är där den dagen, pratar om vad de ska göra. Ibland läser läraren något, eller att något av barnen har något speciellt att berätta. Det är lite olika vad de gör som du hör, och de håller på i ungefär 15 min.

Dock är de väldigt strikta med att barnen skall sitta stilla och lyssna. Pilla på material eller ligga ner på golvet är inte accepterat.

Det är barn upp till åk 3.

I min sons klass är det verkligen inte tyst på samlingarna . Ibland när jag varit där för att hämta honom så har jag stått utanför klassrummet och då hör man bara läraren gorma på barnen . Jag frågade min sons lärare om det bara är ni i lågstadiet de har samling på mattan , fick svar att det är till åk 6. Alltså hela låg och mellan stadiet ....
  • Kattenhatten1988
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-10-23 17:30:54 följande:

Mina barn gick i kommunalt lågstadium. De hade också samling i ring. Det gick väl bra i ettan men i trean blev det stökigt tyckte jag. En del var ganska stora då och hade svårt att hålla ordning på sina långa armarna ben. Jag tyckte också det var konstigt.

Fick till svar av läraren att de har samling på golvet hela åk 6 . Så hela låg och mellan stadiet ska de samlas på golvet .

Jag har slängt i väg en ny fråga till henne om hon kan förklara till mig varför de gör så ? Vad syftet är och vad barnen får ut av det ? Jag blev att skratta lite när jag läste det hon skrev , barn på 12-13 år har samling på golvet , jag personligen skulle tycka det va nedvärderande . Om det är rätt ord för det ...
Svar på tråden Samling för åk 2