• Chasingdreams

Hjälp varken sömn eller mat fungerar på dagis

Vår son som nu är två år och två månader började förskolan i augusti. I början lyckades han somna i vagnen för det mesta på dagen. Men den senaste tiden har han inte lyckats somna alls och har inte gjort det på en vecka. Tror att han egentligen skulle behövt sova för på kvällen är han riktigt grinig. I helgen sov han middag två timmar i sin säng varje dag...

Maten har han varit kinkig med sen 1,5 års ålder. Har minskat antalet maträtter varje månad. Äter nu bara makaroner, pizza, korv, köttbullar, fiskpinnar, pommes, pannkakor, blodpudding, nuggets, ris, pirog och tomatsoppa. I övrigt smakar han inte på maten, vilket innebär att det är få dagar som han äter nåt annat än fika på dagis. Hemma försöker vi laga det han gillar enligt råd från BVC. Situationen med varken sömn eller mat på dagis känna dock jobbig. Någon som har råd att ge?

• Svar på tråden Hjälp varken sömn eller mat fungerar på dagis
  • Annelie 76

Säg till om önskekost på dagis. Ev be om hjälp av bvc om de vill ha läkarintyg. Men då bör han få nåt han kan äta varje dag och kan smaka på det andra utan krav. Kanske han kommer sova om han kan äta, det kan ju vara svårt att somna när man är hungrig.

Läs på om selektiv ätstörning. Förmodligen har din son det även om han äter relativt mycket (iaf jämfört med de som har det riktigt illa). Min son har förmodligen det men ingen diagnos. Men han äter inte vad som helst och går hellre hungrig än äter nåt han inte gillar. Han fick önskekost i början men sen började han äta lite fler saker så de tog bort det. Han går bara 15 timmar nu så jag har inte bråkat men sen när han ska gå heltid behöver han ha anpassad mat annars äter han bara lunch Max två gånger i veckan. Han äter inte det som serveras till frukost eller mellis heller så han är ju beroende av lunchen. Det är ett helvete som det är svårt att få hjälp med.

Det finns en bra grupp på Facebook som jag rekommenderar dig att gå med i där du kan få hjälp och stöd.

• fjanten

Låter som vår son angående maten... och jag vet inte vad jag ska säga. Även han har blivit mer och mer kräsen sedan 17-18 månader (han blir 2 i december). Han går änsålänge bara 5timmar 2dagar i veckan, men hur fan ska det gå när det är dags för heltid?

• Chasingdreams

Kan man få önskekost? Kände inte till det, men ska kolla i alla fall. Vad heter gruppen? Har också funderar på selektiv ätstörning, men han äter glatt kakor och godis oavsett vad det är för sort.

Han har antagligen ärvt det från mig. Jag åt bara köttfärsås och spaghetti mellan 2-5 års ålder enligt mamma. Åt sällan i skolan... Idag äter jag bra. Har dock svårt för den typen av färdigmat som sonen gillar. Men jag minns perioden som fruktansvärd. Framförallt socialt och att hela tiden få höra att man är kräsen.

Annelie 76 skrev 2017-10-24 19:24:25 följande:

Säg till om önskekost på dagis. Ev be om hjälp av bvc om de vill ha läkarintyg. Men då bör han få nåt han kan äta varje dag och kan smaka på det andra utan krav. Kanske han kommer sova om han kan äta, det kan ju vara svårt att somna när man är hungrig.

Läs på om selektiv ätstörning. Förmodligen har din son det även om han äter relativt mycket (iaf jämfört med de som har det riktigt illa). Min son har förmodligen det men ingen diagnos. Men han äter inte vad som helst och går hellre hungrig än äter nåt han inte gillar. Han fick önskekost i början men sen började han äta lite fler saker så de tog bort det. Han går bara 15 timmar nu så jag har inte bråkat men sen när han ska gå heltid behöver han ha anpassad mat annars äter han bara lunch Max två gånger i veckan. Han äter inte det som serveras till frukost eller mellis heller så han är ju beroende av lunchen. Det är ett helvete som det är svårt att få hjälp med.

Det finns en bra grupp på Facebook som jag rekommenderar dig att gå med i där du kan få hjälp och stöd.

• Chasingdreams

Tråkigt att ni är i samma situation. Vår son klarar dagarna tack vare fikan. Bröd och frukt går hem.

fjanten skrev 2017-10-24 19:27:15 följande:

Låter som vår son angående maten... och jag vet inte vad jag ska säga. Även han har blivit mer och mer kräsen sedan 17-18 månader (han blir 2 i december). Han går änsålänge bara 5timmar 2dagar i veckan, men hur fan ska det gå när det är dags för heltid?

Svar på tråden Hjälp varken sömn eller mat fungerar på dagis