• Anonym (Anonym)

Ägglossningssmärtor efter graviditet?

Är det någon mer än jag som upplevt smärtor vid ägglossningen efter en graviditet?

• Svar på tråden Ägglossningssmärtor efter graviditet?
  • Anonym (K)

Jag hade ingen smärta vid äl innan min första graviditet men fick det efter. Nu efter mitt andra barn känner jag av äl ännu mer och får även spottings ibland vid äl.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (K) skrev 2017-10-25 06:59:08 följande:

Jag hade ingen smärta vid äl innan min första graviditet men fick det efter. Nu efter mitt andra barn känner jag av äl ännu mer och får även spottings ibland vid äl.

får du jätte ont vid ägglossningarna?
  • Anonym (K)

Efter första barnet var det mest molande, som lätt mensvärk. Efter andra är det också molande men mycket starkare och ibland hugger det liksom till som en värk (fast inte alls lika starkt som vid en förlossning). Ibland tar jag ipren för att jag har svårt att koncentrera mig på annat än värken i magen.

• Anonym (Aj)

Inte ont alls innan första graviditeten. Efter däremot, väldigt ont. Och efter andra graviditeten ännu ondare. Kul att vara kvinna ibland..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Aj) skrev 2017-10-25 13:04:30 följande:

Inte ont alls innan första graviditeten. Efter däremot, väldigt ont. Och efter andra graviditeten ännu ondare. Kul att vara kvinna ibland..

du har inte endomentrios eller något ? För jag misstänker nämligen att jag har det , efter graviditeten fick jag sådana smärtor som heter duga och som knappast kan va normalt , fick som förlossnings värkar vid varje ägglossning. Därför jag undrar om det är fler som fått smärtor i samband med ägglossning
  • Anonym (Aj)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-25 13:18:00 följande:

du har inte endomentrios eller något ? För jag misstänker nämligen att jag har det , efter graviditeten fick jag sådana smärtor som heter duga och som knappast kan va normalt , fick som förlossnings värkar vid varje ägglossning. Därför jag undrar om det är fler som fått smärtor i samband med ägglossning

Jo jag har faktiskt haft mina misstankar att jag kanske har det. Har väldigt ont vid mens (och har alltid haft) och nu också väldigt ont vid ägglossning. Men jag har inte kollat upp det, känns så luddigt när man läst om andra som sökt för det och att vården verkar ganska okunnig om sjukdomen :/
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Aj) skrev 2017-10-25 14:32:06 följande:

Jo jag har faktiskt haft mina misstankar att jag kanske har det. Har väldigt ont vid mens (och har alltid haft) och nu också väldigt ont vid ägglossning. Men jag har inte kollat upp det, känns så luddigt när man läst om andra som sökt för det och att vården verkar ganska okunnig om sjukdomen :/

Jag hade aldrig några smärtor vid mens tidigare. Mina väninnor sa att jag hade sådan tur att aldrig ha haft mensvärk, visste inte ens hur mensvärk kändes innan graviditeten. Men efter graviditeten började helvetet med olidliga smärtor vid ägglossning som höll i sig fram till mensen, fick som kronisk verk. Jag har heller aldrig vågat kontakta vården fast jag är säker på att jag har endometrios så jag testade hormoner (läst att kvinnor med endo går på det för smärtlindring) och det hjälpte, då blev allt normalt igen när ägglossningarna försvann och det har hållit i sig konstigt nog, varit hormonfri i över 1 år nu men har inga problem vid ägglossningen och mensen längre...
  • Anonym (Aj)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-10-25 14:45:19 följande:

Jag hade aldrig några smärtor vid mens tidigare. Mina väninnor sa att jag hade sådan tur att aldrig ha haft mensvärk, visste inte ens hur mensvärk kändes innan graviditeten. Men efter graviditeten började helvetet med olidliga smärtor vid ägglossning som höll i sig fram till mensen, fick som kronisk verk. Jag har heller aldrig vågat kontakta vården fast jag är säker på att jag har endometrios så jag testade hormoner (läst att kvinnor med endo går på det för smärtlindring) och det hjälpte, då blev allt normalt igen när ägglossningarna försvann och det har hållit i sig konstigt nog, varit hormonfri i över 1 år nu men har inga problem vid ägglossningen och mensen längre...

Gud vad skönt för dig :) men vad menar du med att du testade hormoner? P-piller? Eller något annat som du fick utskrivet då eller?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Aj) skrev 2017-10-25 14:56:52 följande:

Gud vad skönt för dig :) men vad menar du med att du testade hormoner? P-piller? Eller något annat som du fick utskrivet då eller?

jag testade p-piller men det funkade inte smärtorna höll i sig så jag tog depo provera då försvann både mensen och smärtorna. Jag har satt min egen diagnos och började behandla mig själv med hormoner så som jag läst att kvinnor med endomentrios behandlas och visst hjälpte det så det gav mig ännu mer anledning att tro/veta att det är endometrios jag har .
  • Anonym (Anonym)

Man ska även kunna känna endometrioshärdar om dom sitter på livmodertappen. Jag har känt på min tapp och jag har som knottror bakom livmodern och på tappen och dom verkar förändras beroende på var i cykeln jag är . Dom blir större vid ägglossning och känns jätte tydligt vid mensen , jag har hållit koll på dom "knottrorna " så jag har svårt att tro att det skulle vara normalt kan inte vara något annat än endometrios

Svar på tråden Ägglossningssmärtor efter graviditet?