• Immie

    Omplacering pga tunga luft och buller

    Hej!

    I januari går jag in i v.26 och från och med den veckan har jag fått info från barnmorskan att jag inte ska jobba på områden som överstiger 85db. På min arbetsplats är det betydligt högre än så. Dessutom är det en hel del tunga lyft varför min arbetsgivare kommer att omplacera mig till annan tjänst inom företaget med start 1:a januari.

    Men! IOM omplaceringen går jag från ett OB tillägg på ca 8000:-/månaden till 0:- i OB, (från natt till dagtidsjobb) Detta ger ju rätt stora skillnader på lönen...

    - Påverkas min föräldrapenning av det?

    - Har jag rätt till min OB ändå eftersom omplaceringen med ändrade arbetstider endast beror på graviditeten?

    Jätte tacksam för svar! Försöker få fram hur mycket vi kommer gå ner i inkomst nästa år innan och när bebis kommer :)

  • Svar på tråden Omplacering pga tunga luft och buller
  • alade

    SGI är skyddat, så din föräldrapenning beräknas på den lön du hade när det var 240 dagar kvar till beräknad förlossning.

    Ditt OB-tillägg skulle jag inte tro att du får ut när du byter uppgifter och tider. Det är ju ett tillägg just för att du jobbar obekvämt och inte en del av din ordinarie lönesättning. Den ska du bara ha så länge du gör de obekväma sakerna.

  • Immie

    Hej och tack för ditt svar! :)

    Ringde och pratade med försäkringskassan idag, enligt tjejen jag pratade med fryses inte min SGI så länge jag inte går ner i tid eller blir sjukskriven. Så enligt henne MÅSTE jag gå ner i tid i januari för att få behålla min sgi, om så bara med 1%.

    Tycker det låter väldigt märkligt, mycket av det hon sa i samtalet. Men hur ska man egentligen göra?

    Jag tänkte ringa tillbaka imorgon i hopp om att få prata med någon annan, för jag tror inte hon gav mig rätt information. Men hur ska man veta vad som gäller egentligen? Har setat med detta från 15.00-19.30 idag, läst regler och avtal och pratat med försäkringskassan och försökt hitta info på nätet men jag blir inte riktigt klok :(

  • CrazyTown

    Så sa FK till mig oxå men eftersom du omplaceras pga du ?måste? och inte för att du är bekväm så ska du behålla din lön, inkl OB, även på nya schemat. Därmed så sker ingen förändring av SGI

  • Immie
    CrazyTown skrev 2017-10-27 08:07:15 följande:

    Så sa FK till mig oxå men eftersom du omplaceras pga du ?måste? och inte för att du är bekväm så ska du behålla din lön, inkl OB, även på nya schemat. Därmed så sker ingen förändring av SGI


    Hmm! Behålla min lön? Hur menar du då?

    Vart kan jag läsa om det här? :)
  • Krusbärskompott
    Immie skrev 2017-10-28 05:43:17 följande:

    Hmm! Behålla min lön? Hur menar du då?

    Vart kan jag läsa om det här? :)


    Googla: behålla ob omplacering gravid

    Det finns domar på detta som är prejudicerande! Du har rätt att behålla din OB. Prata med facket (om du är medlem) så kan de säkert hjälpa dig.
Svar på tråden Omplacering pga tunga luft och buller