• Anonym (sara)

Myom - har ni ont?

Ni som har myom eller adenomyom, har ni ont av dessa? Var har ni myomet och var upplever ni smärtorna? Man läser mest att det orsakar blödningar och mensvärk, men jag har verkligen ont hela tiden, i hela buken, och läkaren verkar inte riktigt tro på mig.

• Svar på tråden Myom - har ni ont?
  • Anonym (Svea)

Så himla tråkigt att som patient bli misstrodd och typ att man hittar på bara. Har det varit någon fundering att du har endometrios i andra delar ? Adenomyom är väl som jag fattat det, endometrios inuti din livmoder . Kan vara svårt att få hjälp, mitt råd är att du försöker få igenom en egenvårdsbegäran till något ställe som är nischade på endometrios

De gynekologer jag träffat har bara gett alvedon och att smärtan beror på annat ( bäckenbottenmuskulaturen är spänd, nåt med tarmarna ) allt för att kunna skriva av en som patient . Efter tilltjatad magnetröntgen som inte visade nåt enligt det sjukhus jag gick till, böt jag till privat och den läkaren fick de tidigare tagna bilderna och ser visst adenomyom som bara viftats bort förut . Lever med smärta dygnet runt, provat olika behandlingar men inget som tagit bort denna smärta . Har troligtvis endo på andra ställen med.

Viktigt att blöda så lite som möjligt , jag har inte haft blödningar på 3 år. Enstaka dagar efter behandlingar eller missade p-piller

• Anonym (Inte)

Inte ont alls. Som mest var det 6 cm. i omkrets. Sitter utanpå livmodern. Inga stora blödningar heller. Smärta ska utredas ordentligt, kan vara endometrios också.

• Anonym (Svea)

Jag har alltså adenomyom inuti min livmoder och den sitter dåligt till för att få bort vid operation

Har ont i hela nederdelen av magen hela tiden

Ont i nederdelen av Ryggen och ilningar längs insidan av benen

• Anonym (sara)
    Anonym (Svea) skrev 2017-10-25 19:14:39 följande:

Så himla tråkigt att som patient bli misstrodd och typ att man hittar på bara. Har det varit någon fundering att du har endometrios i andra delar ? Adenomyom är väl som jag fattat det, endometrios inuti din livmoder . Kan vara svårt att få hjälp, mitt råd är att du försöker få igenom en egenvårdsbegäran till något ställe som är nischade på endometrios

De gynekologer jag träffat har bara gett alvedon och att smärtan beror på annat ( bäckenbottenmuskulaturen är spänd, nåt med tarmarna ) allt för att kunna skriva av en som patient . Efter tilltjatad magnetröntgen som inte visade nåt enligt det sjukhus jag gick till, böt jag till privat och den läkaren fick de tidigare tagna bilderna och ser visst adenomyom som bara viftats bort förut . Lever med smärta dygnet runt, provat olika behandlingar men inget som tagit bort denna smärta . Har troligtvis endo på andra ställen med.

Viktigt att blöda så lite som möjligt , jag har inte haft blödningar på 3 år. Enstaka dagar efter behandlingar eller missade p-piller

Det är ju helt galet att de missade det på sjukhuset. P-piller har inte påverkat den smärtan alls? Min läkare sa att just adenomyom är omöjliga att ta bort om man inte ska ta bort hela livmodern samtidigt. De är så snabba med att vifta bort en, men vi som ska leva med smärtorna då? Det påverkar ju ens livskvalitet rejält när man har ont hela tiden.
  • Anonym (Svea)

Ja det är helt sjukt, var på gynakuten nästa varje kväll i en månads tid och blev nonchalerad av säkert 10 olika gynekologer, de körde med sjukgymnastik, tarmproblem och att jag tom hade missbrukar tendenser . De skrev ut 10 tabletter med Oxy , men sen var det stopp. och vips hade jag ett missbruk . Har tagit vissa saker vidare med patientnämnden hjälp , men efter alla turer in till akuten med inläggningar och ingen som helst förståelse för att jag haaar ont, blev jag rådd att söka till min vårdcentral och ta min smärta vidare där. Eftersom de ansåg ( anser säkert fortfarande ) att det inte var gynekologiska besvär . Kan säga att ingen kontakt togs med min vårdcentral , vad ska en allmän läkare göra ? Jo gynekologen sa att hon skulle höra av sej efter ett år för att se hur p-pillren funkade , suck! Det samtalet var inbokat för en månad sen, kan ju bara säga att det bokades av omgående ! vill inte ha nån kontakt med den Gyn avdelningen . Vet inte om det skulle göra mer ont utan p-pillren,då jag haft samma piller sen innan smärtorna kom. Åt redan p-piller innan smärtorna kom då misstanke om endo fanns redan för 4-5 år sen. Hade ont vid mens, men inte alls som nu.Blev jättelätt sjuk , med feber. Ja fy ,detta är inget jag skulle önska någon

• Anonym (sara)
    Anonym (Svea) skrev 2017-10-25 21:59:47 följande:

Ja det är helt sjukt, var på gynakuten nästa varje kväll i en månads tid och blev nonchalerad av säkert 10 olika gynekologer, de körde med sjukgymnastik, tarmproblem och att jag tom hade missbrukar tendenser . De skrev ut 10 tabletter med Oxy , men sen var det stopp. och vips hade jag ett missbruk . Har tagit vissa saker vidare med patientnämnden hjälp , men efter alla turer in till akuten med inläggningar och ingen som helst förståelse för att jag haaar ont, blev jag rådd att söka till min vårdcentral och ta min smärta vidare där. Eftersom de ansåg ( anser säkert fortfarande ) att det inte var gynekologiska besvär . Kan säga att ingen kontakt togs med min vårdcentral , vad ska en allmän läkare göra ? Jo gynekologen sa att hon skulle höra av sej efter ett år för att se hur p-pillren funkade , suck! Det samtalet var inbokat för en månad sen, kan ju bara säga att det bokades av omgående ! vill inte ha nån kontakt med den Gyn avdelningen . Vet inte om det skulle göra mer ont utan p-pillren,då jag haft samma piller sen innan smärtorna kom. Åt redan p-piller innan smärtorna kom då misstanke om endo fanns redan för 4-5 år sen. Hade ont vid mens, men inte alls som nu.Blev jättelätt sjuk , med feber. Ja fy ,detta är inget jag skulle önska någon

Usch vad ledsen jag blir av att läsa din historia. Jag har också blivit bollad fram och tillbaka mellan gyn och vårdcentralen. Jag har stått på mig angående smärtan, gråtit och varit helt förstörd så fick också oxynorm. 10 tabletter, som skulle räcka i en månad! Jag har ju ont hela tiden, varje dag. Så det blev ju verkligen till att planera när man skulle unna sig de smärtfria tillfällena. Problemet blev sedan när man skulle förnya receptet. Varje gång möts man av en skeptisk blick. Men vad trodde dom? Att smärtorna skulle gå bort av sig själv? Jag har ju fortfarande samma problem så behöver ju fortfarande smärtstillande. Och jag tycker inte om att jag ska behöva skämmas för att be om dom. 

Och att de sen alltid tycker de är klara när man fått p-piller... Man behöver fortfarande träffa en läkare. P-piller hjälper inte alltid och under tiden behöver man hjälp att hantera smärtan. Med mediciner, och kanske med en kuratorskontakt eller kontakt med en smärtklinik. Jag hoppas verkligen att du får hjälp så att du kan må bättre snart!
  • Anonym (Vården är sjuk)

Jag gick med min i några år innan de tog den på allvar. Satt inne i livmodern ca 3 cm. Hade ont vid ägglossning speciellt men allra mest vid mens. Hade mens ca 3 veckor varje månad sista året och mellanblödningar men ändå struntade de i det. Åkte in akut nästan varje månad vid mens pga att jag tog starkaste värktabletter och var helt neddrogad men då kändes ändå värken som en förlossning och fick som krysta för att stå ut med smärtan. Det är konstigt hur mycket smärta man som kvinna ska behöva stå ut med.

Jag skulle vilja säga stå på dig! Ge inte upp! Var stark och kräv att de gör något! Vet att det är tufft och hårt, jobbigt att bli ifrågasatt men du måste vara stark i detta! Ingen ska behöva tvingas ha ont eller inte bli tagen på allvar. Det är viktigt den tas bort i tid, min hann växa sig större vilket ger ett större ärr etc.

Tyvärr är det enda sättet att bli lyssnad på i vården (framförallt som kvinna). Att vara stenhård, stark och inte ge upp!

Ångrar jag inte hade vart hårdare och stod ut med denna misär så länge :(

Jag och andra som gått igenom detta vet hur det är och vi tror på dig! Lita på dig!

Kanske är skillnad på den myom jag hade och sk adenomyom. Min kunde opereras bort. De lovade mig om det inte skulle gå över efter operationen skulle jag få göra tillhålsoperation för att utreda endometrios.

• Anonym (sara)
    Anonym (Vården är sjuk) skrev 2017-10-26 13:30:33 följande:

Jag gick med min i några år innan de tog den på allvar. Satt inne i livmodern ca 3 cm. Hade ont vid ägglossning speciellt men allra mest vid mens. Hade mens ca 3 veckor varje månad sista året och mellanblödningar men ändå struntade de i det. Åkte in akut nästan varje månad vid mens pga att jag tog starkaste värktabletter och var helt neddrogad men då kändes ändå värken som en förlossning och fick som krysta för att stå ut med smärtan. Det är konstigt hur mycket smärta man som kvinna ska behöva stå ut med.

Jag skulle vilja säga stå på dig! Ge inte upp! Var stark och kräv att de gör något! Vet att det är tufft och hårt, jobbigt att bli ifrågasatt men du måste vara stark i detta! Ingen ska behöva tvingas ha ont eller inte bli tagen på allvar. Det är viktigt den tas bort i tid, min hann växa sig större vilket ger ett större ärr etc.

Tyvärr är det enda sättet att bli lyssnad på i vården (framförallt som kvinna). Att vara stenhård, stark och inte ge upp!

Ångrar jag inte hade vart hårdare och stod ut med denna misär så länge :(

Jag och andra som gått igenom detta vet hur det är och vi tror på dig! Lita på dig!

Ja jag är verkligen förvånad över hur mycket man förväntas utstå. Jag kunde inte föreställa mig att man skulle hamna i en sån här situation. 

Adenomyom är tyvärr inte lika "lätt" att ta bort som vanliga myom, tror inte att det överhuvudtaget är möjligt utan att ta bort livmodern. Jag sa till min läkare att jag ville ta bort livmodern för att bli av med smärtan, men fick ett nej till svar eftersom jag är relativt ung och kanske skaffar barn i framtiden. Jag provoceras av att man resonerar så. Visst är det synd om man inte kan få barn, men är det verkligen kvinnans enda syfte i livet, när man istället låter henne lida fysiskt för att bevara förmågan till att få barn?
    Anonym (sara) skrev 2017-10-26 14:57:47 följande:

Ja jag är verkligen förvånad över hur mycket man förväntas utstå. Jag kunde inte föreställa mig att man skulle hamna i en sån här situation. 

Adenomyom är tyvärr inte lika "lätt" att ta bort som vanliga myom, tror inte att det överhuvudtaget är möjligt utan att ta bort livmodern. Jag sa till min läkare att jag ville ta bort livmodern för att bli av med smärtan, men fick ett nej till svar eftersom jag är relativt ung och kanske skaffar barn i framtiden. Jag provoceras av att man resonerar så. Visst är det synd om man inte kan få barn, men är det verkligen kvinnans enda syfte i livet, när man istället låter henne lida fysiskt för att bevara förmågan till att få barn?

Satt och läste lite om den myom du har och förstod den är svårare med operation. Det är helt förjäkligt att man ska tvingas att gå och ha ont :(

Har också hört det att de har någon slags regel att de inte tar bort livmoder på unga personer. Tror jag läste om någon som fick igenom en operation ändå.

Vill du inte gå med detta lidande och vill ta bort livmodern är det ditt beslut. Tror du måste vara starkare och mer beslutsam i detta! Förklara att det inte funkar helt enkelt inte. Att smärtan är olidlig och att du måste bli av med den.

Tyvärr hjälpte inga värktabletter för mig när det var som värst. Jag övervägde att läggas in för att få morfin eller liknande de dagar/veckor de var som värst.

De kan inte bara lämna dig med värken. Det ska ingen behöva stå ut med. Antingen tycker jag du säger att de får komma på en lösning för att smärten ska försvinna eftersom du inte står ut med den. De får ta fram alla lösningar. Om sedan ingen av dem hjälper så måste ju få operera bort livmoder om det är enda utvägen.

Hävda din rätt och tryck på. De håller igen så mycket på ekonomi och pengar och lämnar en där. Tänker ofta på den kvinnan som dog till slut i vår ålder för att hon inte blev hjälpt. Hon hade träffat 20-tals läkare. Ska se om jag hittar artikeln..

Blir alltid så rörd av denna stackars tjejens upplevelser när jag läser det men den har gett mig styrka

www.aftonbladet.se/halsa/article14269375.ab

Det var tydligen inte 20 läkare Utan 32 stycken som träffade. Hon är den enda och första tjejen (i modern tid) som dött av endometrios tror jag.

Kanske du också kan finna styrka i det. Att det är vården det är fel på, inte dig. Att du har rätt att bli tagen på allvar!
    Anonym (sara) skrev 2017-10-25 22:45:32 följande:

Man behöver fortfarande träffa en läkare. P-piller hjälper inte alltid och under tiden behöver man hjälp att hantera smärtan. Med mediciner, och kanske med en kuratorskontakt eller kontakt med en smärtklinik. Jag hoppas verkligen att du får hjälp så att du kan må bättre snart!

Tycker allt du skrev här var vettigt och kloka lösningar. Alltså mediciner, kurator, smärtklinik. Sen dessutom en fast kontakt med läkare där man slipper få konstiga blickar och bli ifrågasatt när man ber om förnyat recept. Det här är liksom inte höga krav utan grundläggande vård som är rätt självklart. En rättighet. Tänk vilka skyhöga skatter vi betalar.

Vilken hjälp får du idag? Hur hjälper medicinen? Vad skulle du vilja just nu om du fick välja?
Svar på tråden Myom - har ni ont?