Anonym (sara) skrev 2017-10-26 14:57:47 följande:
Ja jag är verkligen förvånad över hur mycket man förväntas utstå. Jag kunde inte föreställa mig att man skulle hamna i en sån här situation.
Adenomyom är tyvärr inte lika "lätt" att ta bort som vanliga myom, tror inte att det överhuvudtaget är möjligt utan att ta bort livmodern. Jag sa till min läkare att jag ville ta bort livmodern för att bli av med smärtan, men fick ett nej till svar eftersom jag är relativt ung och kanske skaffar barn i framtiden. Jag provoceras av att man resonerar så. Visst är det synd om man inte kan få barn, men är det verkligen kvinnans enda syfte i livet, när man istället låter henne lida fysiskt för att bevara förmågan till att få barn?
Satt och läste lite om den myom du har och förstod den är svårare med operation. Det är helt förjäkligt att man ska tvingas att gå och ha ont :(
Har också hört det att de har någon slags regel att de inte tar bort livmoder på unga personer. Tror jag läste om någon som fick igenom en operation ändå.
Vill du inte gå med detta lidande och vill ta bort livmodern är det ditt beslut. Tror du måste vara starkare och mer beslutsam i detta! Förklara att det inte funkar helt enkelt inte. Att smärtan är olidlig och att du måste bli av med den.
Tyvärr hjälpte inga värktabletter för mig när det var som värst. Jag övervägde att läggas in för att få morfin eller liknande de dagar/veckor de var som värst.
De kan inte bara lämna dig med värken. Det ska ingen behöva stå ut med. Antingen tycker jag du säger att de får komma på en lösning för att smärten ska försvinna eftersom du inte står ut med den. De får ta fram alla lösningar. Om sedan ingen av dem hjälper så måste ju få operera bort livmoder om det är enda utvägen.
Hävda din rätt och tryck på. De håller igen så mycket på ekonomi och pengar och lämnar en där. Tänker ofta på den kvinnan som dog till slut i vår ålder för att hon inte blev hjälpt. Hon hade träffat 20-tals läkare. Ska se om jag hittar artikeln..
Blir alltid så rörd av denna stackars tjejens upplevelser när jag läser det men den har gett mig styrka
www.aftonbladet.se/halsa/article14269375.ab
Det var tydligen inte 20 läkare Utan 32 stycken som träffade. Hon är den enda och första tjejen (i modern tid) som dött av endometrios tror jag.
Kanske du också kan finna styrka i det. Att det är vården det är fel på, inte dig. Att du har rätt att bli tagen på allvar!