• Magdaaa

Tyngdkänsla i underlivet vecka 23 trycker neråt orolig

Hej!

Tänkte bara se om det finna fler med samma bekymmer.

Är gravid i vecka 23 och har sen tre fyra dagar sen känt en tryckande känsla ner not underlivet och en känsla av att nånting är på väg ut, ungefär som känslan av en tampong som sitter för långt ner...

Har ringt barnmorskan igår som rekommenderade knivövningar... vilket jag gör!!

Kände mig ännu mer orolig idag så ringde igen och fick prata med en annan som sa till mig att ringa förlossningen, men där sa hon att det förmodligen var åderbråck eller ingen fara då jag inte har sammandragningar, vilket jag knappt vet vad det är eller hur det ska kännas..

Känner mig ändå så förbannat orolig då jag både gillar att träna och jobbar på avdelning med mycket tunga lyft, så orolig att jag inte vet om jag kommer våga jobba eller träna när man inte vet vad det är.

Är det här vanligt ? Nån som kan känna igen sig i att det är normalt?:((

Och var ringer man egentligen för att få en vanlig jävla undersökning ? Känns som man blir bollad runt runt hela tiden:(

• Svar på tråden Tyngdkänsla i underlivet vecka 23 trycker neråt orolig
  • Ebo88

Jag får också en tryckande känsla neråt och tror det beror på sammandragningar. Eller bäbis som ligger och sparkar eller trycker neråt ibland. Jag har haft lite sammandragningar sedan ca 2 veckor tillbaka, utan att ens ha vetat om det. Trodde inte att det var det jag hade för min kompis som är i v.30 (jag är i v.23+6) har haft sådana satans besvär. Mycket som händer i kroppen just nu och det kanske beror på fogarna som ändras och släpper också för att anpassa sig inför förlossningen? Vilket fall som helst så ska knipövningar vara bra mot bägge och som sagt, jag tror inte du behöver oroa dig. Jag har taggat net på "hård" träning men jag går promenad varje dag på 5-7km sen jobbar jag som tandsköterska så blir en del spring och böj osv. Men om du upplever obehag och får ont så ska du nog kontakta din barnmorska, du ska ju inte gå och vara orolig. Hon borde junlinna göra en gyn koll?

• EpicNurse

Man får ofta den känslan när underlivet svullnar pga ökad blodvolym och blodtillförsel. Och du provat känna efter? Tvätta händerna innan så är det absolut inget som skadar. Så känner du om det känns svullet.

Du ska ringa din vanliga barnmorska om du vill ha en ?vanlig jävla undersökning?. Förlossningen har bara hand om det akuta.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Eveliinaaa111

Hej, jag tycker du ska propsa på att iaf få en koll. Behöver inte vara något som de andra nämner, men så kände jag dagarna innan slemproppen gick i vecka 22.. Barnet föddes vecka 26

• Ebo88
    Eveliinaaa111 skrev 2017-10-29 10:28:02 följande:

Hej, jag tycker du ska propsa på att iaf få en koll. Behöver inte vara något som de andra nämner, men så kände jag dagarna innan slemproppen gick i vecka 22.. Barnet föddes vecka 26

Får jag fråga dig hur det gick för dig och ditt barn?
  • Magdaaa

Hej!

Absolut!

Tack för svaret!

Det är precis det där jag är rädd för med sammandragningar, har lite svårt att veta hur det ska kännas.

Tror jag har haft det nån gång efter träning då magen blivit jättehård men är osäker. Har också fått lagt träningen lite på hyllan nu, mest lugnare träning och lite övningar med bara kroppen då jag känner mig för orolig helt enkelt.

Fick iallafall till slut komma till barnmorskan för en koll men hon kollade ju en halv sekund och sa att livmodertappen såg bra ut sen var det klart ?

Vet inte om det känns mycket lugnande.

Men däremot tog jag en urinsticka som barn jätteful så hon skickade för en urinodling så urinvägsinfektiln hade man ju så får hoppas känslan beror på det.

Fortfarande orolig så sjukskrev mig från helgjobbet.

Jobbigt det här med oron! Man läser ju så mycket om fel som blir och vart med om fel själv men får hoppas på att barnmorskan såg på den halva sekunden att allt var okej :)

• Magdaaa
    EpicNurse skrev 2017-10-25 16:42:43 följande:

Man får ofta den känslan när underlivet svullnar pga ökad blodvolym och blodtillförsel. Och du provat känna efter? Tvätta händerna innan så är det absolut inget som skadar. Så känner du om det känns svullet.

Du ska ringa din vanliga barnmorska om du vill ha en ?vanlig jävla undersökning?. Förlossningen har bara hand om det akuta.

Så kan det ju också vara får jag hoppas, man blir ju som mycket mer Av allt även där nere :)

Hade försökt ringt barnmorskan flera dagar men blev som sagt bara bollad runt runt, till slut till förlossningen.

Vilket jag också vet att dit skulle jag nog inte men det var ju barnmorskans råd:)
  • Snuttis2

Varför ringer du inte förlossningen direkt o ber om en kontroll där? Det vanliga är att man tillhör dem från v 22.

• Magdaaa
    Snuttis2 skrev 2017-10-30 09:39:30 följande:

Varför ringer du inte förlossningen direkt o ber om en kontroll där? Det vanliga är att man tillhör dem från v 22.

Ringde dit men blev hänvisad till barnmorskan.:)
Svar på tråden Tyngdkänsla i underlivet vecka 23 trycker neråt orolig