• Anonym (?)

Vad betyder bim?

Jag har förstått att det har något med graviditet att göra men vad betyder det?

• Svar på tråden Vad betyder bim?
  • EpicNurse

Ett påhittat begrepp här på FL som står för beräknad icke mens, alltså när man är beräknad att få sin mens men hoppas att den uteblir pga graviditet.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (BM)

I vården skrivs möjligen BM, beräknad mens! Sin mens är beräknad att komma ett visst datum, oavsett man önskar det eller inte. "Icke", det är nåt fjant som någon på Familjeliv hittat på. 

• Anonym (Hejsanhoppsan)

Trodde Bim betydde på engelska att man räknar sitt bim alltså fettet runt magen men då kanske jag hade fel i det.

• Anonym (Hejsanhoppsan)

Ja precis Bm förkortas det väl? Bim är väl fettet runt magen som man mäter runt med ett måttband om jag inte har fel.

• Anonym (M)
    EpicNurse skrev 2017-10-25 17:57:01 följande:

Ett påhittat begrepp här på FL som står för beräknad icke mens, alltså när man är beräknad att få sin mens men hoppas att den uteblir pga graviditet.

Anonym (BM) skrev 2017-10-25 22:51:50 följande:

I vården skrivs möjligen BM, beräknad mens! Sin mens är beräknad att komma ett visst datum, oavsett man önskar det eller inte. "Icke", det är nåt fjant som någon på Familjeliv hittat på. 

Naej, det är inte bara på familjeliv. Används på många sidor där innehållet rör graviditet/föräldrarskap. Exakt vart uttrycket uppstod är nog rätt oklart.
    Anonym (Hejsanhoppsan) skrev 2017-10-26 00:36:52 följande:

Trodde Bim betydde på engelska att man räknar sitt bim alltså fettet runt magen men då kanske jag hade fel i det.

Du tänker på BMI, Body Mass Index.
  • Anonym (BM)
    Anonym (M) skrev 2017-10-26 00:45:47 följande:
    Anonym (BM) skrev 2017-10-25 22:51:50 följande:

Naej, det är inte bara på familjeliv. Används på många sidor där innehållet rör graviditet/föräldrarskap. Exakt vart uttrycket uppstod är nog rätt oklart.Du tänker på BMI, Body Mass Index.
    Men det är inget etablerat begrepp inom vården.
  • Anonym (M)
    Anonym (BM) skrev 2017-10-29 05:38:04 följande:

Men det är inget etablerat begrepp inom vården.

Det påstod jag inte heller, bara att det inte nödvändigtvis upostod på FL som ni skrev då uttrycket används på flertalet forun och sidor.
Svar på tråden Vad betyder bim?