• Anonym (Undrar)

Vad händer om man upptäcker löss hos frisören?

Det här känns ganska pinsamt att ens fråga om men jag har ganska långt och slitet hår och skulle behöva gå iväg och klippa mig, jag har dragit på det alldeles för länge nu.

Men vad händer om frisören skulle upptäcka löss när hon har börjat klippa (mer än att jag skulle skämmas ihjäl)?

Mina barn har nyligen haft löss så vi har avlusat hela familjen och kammat hur länge som helst, och även gjort en efterbehandling. Men det känns som de där krypen bara går runt hela tiden i skolan så snart står vi väl där igen med kammen i högsta hugg.

Ska man förvarna frisören om att man har haft löss i familjen nyligen? Är det någon som har hamnat i den situationen någon gång, att frisören upptäckte löss när du var där och klippte dig, vad hände då?

Jag hoppas ju på att vi har blivit av med lössen för all framtid men jag känner mig lite nojig. Särskilt då det kliar i huvudet så fort jag ens tänker på löss!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad händer om man upptäcker löss hos frisören?
  • Anonym (Undrar)

Hahaha ja det är väl smidigaste sättet att bli av med dem, men jag skulle aldrig våga

• Anonym (a)

Jag gick till frisören med löss en gång när jag var ca 15. Oerhört pinsamt. Hon sade ungefär "du har löss, sånt vill vi inte ha in här" och så avbröt hon klippningen. Jag fick gå därifrån omedelbart med vått hår hängande i stripor. Hon hade inte hunnit börja klippa än.

Säg till när du börjar klippningen att ni haft problemet och behandlat, så får de en chans att kolla noga innan de hunnit halvvägs igenom.

• Yme90

Har två kompisar som har en salong och sist jag va där prata vi om de.. eftersom de gick mycket löss på förskolorna. De sa då att de skockar hem de kunderna om de hittar ägg el löss. Men boka en tid och kamma igenom noggrant tillsdess. :)

• Anonym (Syster till frisör)

Min syster är frisör. Om hon skulle upptäcka att en kund har löss måste hennes saxar steriliseras och hon får slänga allt som hon har använt på kunden, t.ex rakapparater, hårklämmor etc Alla hennes besök den dagen får bokas om. På hennes salong får kunden betala för allt de tvingas slänga men salongen betalar omkostnaderna de får vad gäller ombokningar, sterilisering av saxar och dylikt. Jag vet inte vem som får betala de extra kostnaderna som uppstår på andra salonger, det är säkert olika.

Som a säger avslutar de behandlingen/klippningen så fort lössen upptäcks.

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (Syster till frisör) skrev 2017-10-25 22:39:43 följande:

Min syster är frisör. Om hon skulle upptäcka att en kund har löss måste hennes saxar steriliseras och hon får slänga allt som hon har använt på kunden, t.ex rakapparater, hårklämmor etc Alla hennes besök den dagen får bokas om. På hennes salong får kunden betala för allt de tvingas slänga men salongen betalar omkostnaderna de får vad gäller ombokningar, sterilisering av saxar och dylikt. Jag vet inte vem som får betala de extra kostnaderna som uppstår på andra salonger, det är säkert olika.

Kan inte tänka mig att de har rätt att tvinga kunden att betala något!
  • Anonym (...)
    Anonym (Syster till frisör) skrev 2017-10-25 22:39:43 följande:

Eh what? Det är ju inte så att kunden medvetet kommer dit med löss. Låter konstigt att tvinga kunden betala för det.
  • Jerkebos

Jag är frisör och har varit med om kunder med löss 2 ggr. Det stämmer att man avbryter klippningen omedelbart och får lägga timmar på att sterilisera och byta ut utrustning. Kunden skickas hem omedelbart, oavsett hur den ser ut i håret. Däremot tar vi inte heller betalt, då kunden inte fått en färdig klippning, utan kunden får återkomma när den är lusfri och göra om klippningen. Och ALDRIG att kunden får betala för det som måste slängas! En seriös salong skulle aldrig göra så och det låter inte ens tillåtet! Det ska jag allt kolla med branschorganisationen vid tillfälle.

Anonym (Aldrig) skrev 2017-10-25 22:46:59 följande:

Kan inte tänka mig att de har rätt att tvinga kunden att betala något!

Jag vet inte vad som står i lagen, men varför ska salongen tvingas betala en ny rakapparat för flera tusen då det inte är deras fel att de måste slänga den?
    Anonym (...) skrev 2017-10-25 22:54:19 följande:

Eh what? Det är ju inte så att kunden medvetet kommer dit med löss. Låter konstigt att tvinga kunden betala för det.

Det är fortfarande inte salongens fel och de står ju för en hel del omkostnader. Det här är dessutom inte bara vad jag tycker, det är ingen åsikt att det fungerar så där min syster jobbar.
Svar på tråden Vad händer om man upptäcker löss hos frisören?