• Anonym (Klipp)

När klippte ni era barn för första gången?

Har en dotter på snart tre år med fint lockigt hår som ej är klippt sen hon föddes.

Får höra kommentarer då och då om "när ska ni klippa henne? Det är ju bebis hår kvar" osv men jag tänker inte klippa henne förräns hon själv kommer och ber om det ( eller gör en klassiker med leksakssaxen=)

Hur har ni gjort, hur ser ni på det?

• Svar på tråden När klippte ni era barn för första gången?
  • Anonym (Lisa)

"Bebishår kvar"? Märklig kommentar. Klipp henne när ni själva vill eller när det verkar bli opraktiskt för henne.

Jag klippte luggen på min äldsta när hon började på förskolan vid 16 månaders ålder. Min yngsta tror jag var runt två år, minns inte riktigt.

• Stårschan

Luggen klippte vi första gången när hon var 4 månader. Första ordentliga klippningen var nog när hon var 2.

• milli79

Har klippt barnen själv i början då håret varit ivägen. Runt 18 mån har de blivit klippta hos frisör då de haft tjockt hår.

Gör som ni själva vill. Och ang bebishår... vår 8åring har fått bebislugg... alltså hans bebishår har vuxit ut vid luggen. Han stör sig mycket åt detta då resten av håret är axellångt. Han är klippt flera gånger men först nu som bebisluggen kommit fram.

• SilverEmma

Min äldsta var runt 2 år, klippte det enbart för att det var så ojämnt och det handlade bara om någon centimeter eftersom det var så kort. Yngsta klippte vi strax innan 4-årsdagen, då hade hon bett om det själv ett par månader. Då klippte vi ca 2,5 dm på henne.

• Anonym (Klipp)

Många som klipper runt två, tidigt tycker jag=)

Vår dotter har galna lockar och är nog rädd att de ska försvinna med första klippningen, har man hört från andra.

Men mest är det där med fri vilja, att hon själv ska få välja frilla.

Ungen lugg är i vägen, det hade man ju fixar annars.

• fluu

Då var hon runt 2,5 år. Hon hade dålig hårväxt länge. Nu är hon 5,5 och vi klipper rätt ofta eftersom hon föredrar kortare hår.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (6 ggr)

Sonen är 11 månader och jag har klippt honom 6 ggr. Snart dags igen. Var långt redan när han föddes och växer som ogräs! Dessutom väldigt lockigt så långt, intrasslat, okambart "tjejhår" tänker jag inte ha på honom nån gång.

• Stårschan
    Anonym (Klipp) skrev 2017-10-26 16:10:21 följande:

Många som klipper runt två, tidigt tycker jag=)

Vår dotter har galna lockar och är nog rädd att de ska försvinna med första klippningen, har man hört från andra.

Men mest är det där med fri vilja, att hon själv ska få välja frilla.

Ungen lugg är i vägen, det hade man ju fixar annars.

Varför tycker du att det är tidigt? Barns hår är ju väldigt olika. En del har som ogräsväxande björnragg redan från den dagen de föds, medan andra knappt har ordentligt hår innan de börjar skolan. Det är INTE roligt att reda ut håret på en gallskrikande tvååring som har hår som Ronja Rövardotter.
  • Anonym (N)

På första barnet klippte jag när hon var runt 9 månader, hon hade små tovor som inte gick att reda ut. Andra började jag klippa när han var runt 6 månader och håret jämt hamnade i ögonen.

• malle88

Luggen klipptes vid 8 månader tror jag. Resten vid 1,5 år. Visst hade hon söta lockar men att borsta håret var en kamp, ska inte ens tala om att tvätta det. Nu har hon en kortare page och det får vara ok tills hon förstår att längre hår måste skötas

• Anonym (Fia)

Första gången jag klippte äldste sonen var han 4 veckor. Han föddes med en hockeyfrilla, så jag klippte upp det i nacken och lite runt öronen. Första året klippte jag nog honom 5-6 ggr. Barn två kom igång med hårväxten lite senare, men han är 3 prick och jag har nog klippt honom 7-10 ggr vid det här laget. Deras hår växer som ogräs, så om vi inte hade klippt alls hade det varit väldigt långt vid det här laget (vilket hade känts lite krångligt och opraktiskt med två vilda och kladdiga barn).

Svar på tråden När klippte ni era barn för första gången?