Ni som har varit utsatta för gaslighting!
Kan inte ni som har varit utsatta för någon som håller på med gaslighting berätta vad det innebär närmare och hur en sån situation kan se ut?
Kan inte ni som har varit utsatta för någon som håller på med gaslighting berätta vad det innebär närmare och hur en sån situation kan se ut?
Vad är gaslighting för nåt?
Vad är gaslighting för nåt?
Skojar du?
Det är när en kvinna eller man i ett förhållande ifrågasätts av sin partner om vad som hänt i förhållandet.
Trots att mannens eller kvinnans uppfattning om förhållandet eller olika händelser är rätt så gör det ständiga ifrågasättandet att han eller hon mer och mer börjar tvivla på sig själv och det hen upplever intill galenskap. Till slut tror personen inte längre på vad den själv upplever.
Syftet med gaslightning är att partnern vill underminera en annan människas tro på sig själv och självkänsla.
I stil med:
- Du kallade mig för lilla gumman och klappade mig på huvudet och sa att det blir svårt för mig att bo i villa för att jag inte kan ta hand om ett hus. Det känns som du inte tror att jag klarar något och att du förnedrar mig när du gör eller säger så.
- Jaha, nej inte alls. Jag tyckte bara du såg så söt ut i det ögonblicket och tänkte bara röra lite på ditt hår. Det blir ju så jobbigt för dig när det är så mycket jobb i ett stort hus, inte säkert du skulle klara av det.
-Ja, det kändes faktiskt lite förnedrande men jag inbillade mig det väl bara. Det är ju mycket jobb i ett hus och jag är ju inte så stark. Du försökte kanske bara vara snäll.
Jag vet inte om detta är gaslighting men skriver ändå några exempel på saker mitt ex kunde säga/göra:
- Han misshandlade mig psykiskt genom att kalla mig för hora, slampa o.s.v. När jag sa ifrån och blev ledsen så vände han det till att jag mobbade honom för att jag alltid bråkade med honom. Jag accepterade inte honom som han var, och hans sätt att "skämta" tyckte han. För det var ju bara ett skämt enligt honom, trots att jag alltid sa att det inte alls var roligt.
- Eftersom han alltid kränkte mig så blev det ofta verbala bråk. Han sa till mig att han var rädd för att umgås för mycket med mig, eller att resa bort med mig, för att jag alltid blev arg utan anledning. Han sa att han misstänkte att jag var bipolär p.g.a mina svängningar och att även hans psykolog som han gick till tyckte det. När han sa att han var rädd så såg han ut som ett litet rädd barn, försökte göra sig själv ynklig och framstå som ett offer. Detta gjorde han även framför andra människor. Ibland hittade han helt på saker om mig som han sa framför folk för att få mig att framstå som en idiot.
- När han var otrogen med sitt ex så påstod han att jag var galen som anklagade honom för det. Det var ju hans ex, så det var inte otrohet. Han var ju med henne innan mig. Han tyckte att jag skulle söka hjälp för min svartsjuka.
- Han kunde förneka att saker hänt, trots att vi båda var där och visste om att det faktiskt skett. Men istället sa han att jag nog hade problem med minnet och borde kolla upp det. Ofta handlade saker om att jag behövde gå till läkare, psykolog osv.
Gaslighting är en specifik del i psykisk misshandel. Det går ut på att underminera den andres tro på sin egen uppfattning och i förlängningen börjar "offret" troligen t.o.m. tvivla på sin egen verklighetsuppfattning (om man blivit utsatt för långvarig gaslighting). Sättet är att använda lögner/förvrängningar. Några exempel på hur mitt narcissistiska ex använde detta: (N = narcissisten, J = Jag).
J: Men jag såg ju i din mobil att du varit otrogen! Det var ju en ny bild där på en tjej som ligger naken på din soffa!
N: Nej du har sett fel, det är bara en soffa som är lik min soffa. Dessutom är bilden inte alls ny, utan gammal.
(Detta trots att jag VET vad jag sett, men börjar dock tvivla, när han framstår som så tvärsäker).
J: Men du sa ju att vi skulle börja titta på hus i september? Har du ändrat dig nu?
N: September har jag aldrig sagt. Nån gång under hösten eller vintern. Du måste hört fel.
(Åter igen, jag vet vad jag hört, men börjar tvivla på mig själv).
Vanliga fraser som används i gaslighting är:
"Det har jag aldrig sagt".
"Du måste hört fel / minnas fel".
"Du kanske har drömt det?"
"Jag blir orolig för att du kanske har fel på minnet".
"Du har nog missförstått hur jag menade".
Och liknande fraser. Samt atr förvränga olika fakta.
Det är inte att nån gör så här nån enstaka gång som är gaslighting. Det är när personen systematiskt använder det mot en annan person, genomgående. Det är då det är psykisk misshandel avsedd att destabilisera personens psyke.
När man t ex talar med sin särbo om att något i relationen får en att må jättedåligt, man vill diskutera och få svar på sina frågor och partnern vägrar svara och börjar prata om nåt helt annat.
Och om du då blir helt förtvivlad, frustrerad, ledsen och arg, säger partnern att - varför är du så arg? - och bara slänger på luren och går under jorden (ghosting).
Han kör härskartekniken silent treatment där han är iskallt, aggressivt tyst och utfrysande så fort vi är ensamma. När andra är i närheten spelar han normal mot mig..
När jag ifrågasätter beteendet: Varför är du sur på mig? Svarar han: -Jag är inte sur! Är du sur? Och flinar..
Kvinnor har ofta utsatt mig för det. Talat om för mig hur jag ska leva mitt liv, kritiserat både min kropp och hur jag gjort när jag skulle träffa tjejer. När jag tog illa upp av deras kommenterar så var jag överkänslig.
När de själva får kritik så kan de inte ta det. Dom anser inte själva att dom är överkänsliga.
Det är också skillnad när dom själva träffade män. Då var det gulligt om han var blyg och nervös.
Precis det som kvinnorna sa till mig att kvinnor inte gillar hos män.
Jag och många andra män har sett hur kvinnor har högre i tak att kunna säga vad som helst till män, förlöjliga män. De som protesterar mot det kallar oss för allt möjligt. Det är en form av gaslighting, försöka manipulera oss att tänka att det är vi som har fel. Det vi ser stämmer inte alls.