Varför målar man bara ut medberoende personer som några jävla offer, dom är ju nästan mer sjuka än missbrukaren!!!
Nu har jag tröttnat verkligen och är riktigt jävla förbannad. Jag är uppvuxen i ett hem med våld som jag själv blivit utsatt för från dokumenterat tidigast 3 års åldern. Men antagligen är det mycket tidigare än så. Sen hade jag min alkoholiserade pappa också som fick göra precis vad han ville. Det som skiljer sig från mig när jag pratar med andra som har samma uppväxt som jag är att deras mammor ändå sagt att det som händer är fel. Så har det inte varit i min situation. Min mamma vrider och vänder på allt så det nästintill blir skrattretande. Hon fuckade upp hela min världsbild från att jag var väldigt liten, sa sånt som att ?det inte var så farligt?. Det var hennes ständiga mantra oavsett om pappa sprang med kniv, slogs eller vråla sånt som att han skulle döda folk, det fanns aldrig någonting som var tillräckligt allvarligt för mamma. Hon kunde hitta egna förklaringsmodeller till allt, något som gjort mig helt jävla osäker på allt. För kanske det är så att jag bara överreagerar och misstolkar världen som hon sagt under hela min barndom. Det här har självklart då satt djupa spår hos mig, Som att jag själv inlett relationer med missbrukare och när dom partnersarna hotat och skadat mig har jag resonerat att ?mamma säger ju att jag är väldigt känslig och överreagerar så det här är nog normalt?. Idag fattar jag att det inte är normalt, men är så förbannat jävla less på alla människor som gråter ut i tv, nyheterna och böcker om hur otroligt jobbigt det är att vara medberoende. Och så ska man lida med dom på något sätt. Lyssnar man på en missbrukares resonemang och en medberoendes låter ju många gånger den som tar drogen lite friskare. Att släta över när man ser sitt barn blir skadat och får ta så mycket konsekvenser av ett missbruk, det borde räknas lika illa som att själv utsätta barnet för våld. En sak är det att man försöker fly själv och lämna, då kan jag inte klandra den personen. Men när man slätar över, förminskar och ger helt ologiska resonemang som inte håller i något annat sammanhang då är det ju direkt sjukt,
Någon mer här som har tröttnat på medberoende personer?