Anonym (C) skrev 2017-10-27 12:19:39 följande:
[Negativa/dömande kommentarer undanbedes]
Hej,
Idag har jag äntligen tagit modet till mig och ringt till vårdcentralen för att boka tid för att träffa en doktor för att prata om en eventuell viktminskningsoperation. Ända sedan jag var 10 år gammal så har det inte gått en endaste vecka utan att jag har tänkt på hur jag ska gå ner i vikt. Jag har testat nästan alla metoder och visst går jag ner 5 kg men sedan börjar metabolismen bli sämre och börjar lägga på mig igen och går upp dubbelt så mycket som jag har gått ner. Jag är trött på att hela mitt liv kretsar runt min övervikt att jag hela tiden tänker att så fort jag blir normalviktig det är då livet börjar på riktigt. Jag studerar men tänker att jag inte kan ta ett extrajobb då uniformen säkert inte skulle passa. Varje gång man går in i en affär så får man blickar som säger att man inte borde vara där. Jag är 24 år gammal 157 cm och väger 100 kg. Jag börjar få ont i knäna av vikten och har sällan mycket energi. Jag vet att en viktminskningsoperation inte är en genväg för det krävs mycket arbete men det känns som att jag har testat allt. Jag vill väga 55 kg, det är 45 kg som måste bort. Samtidigt så tänker jag på komplikationer som kan ske efter en sådan operation.
Ni som har gjort viktminskningsoperation, tycker ni att det var värt det? Hur snabbt gick ni ner? Fick ni komplikationer? Hur påverkar operationen er idag? Behöver ni ta mediciner hela livet?
Nu får du ta vad jag skriver med en nypa salt eftersom jag gjorde min operation för bara ett år sedan. Hur mitt liv kommer se ut i framtiden med ev sjukdomar, viktuppgång, vitaminbrist osv vet ju ingen.
Med det sagt så kan jag berätta att jag gjorde min operation (GS ej GBP) för ett år sedan. Jag var inte jättefet innan, 167 cm och 95 kg, men mådde fysiskt och psykiskt dåligt av det. Jag betalade min operation själv och fick tid inom bara några veckor.
Själva operationen gick bra, sjukdomstiden likaså. Jag tyckte det var hemskt svårt med flyt- och purétid och började äta vältuggad mat ganska snabbt. Jag har mått bra i stort sett hela tiden, har väl ätit för snabbt vid några enstaka tillfällen och fått lägga mig en stund men jag har aldrig kräkts eller mått dåligt. Viktminskningen var stabil hela vägen, jag vägde mig en gång i veckan och mätte kroppen en gång i månaden. Nu är det ett tag sedan jag mätte min kropp men i juli hade jag tappat nästan 150 cm. Vikten är nere på 58 kilo ungefär (vet inte riktigt, vägde mig sista gången i mitten av september). Jag är i mål och äter bra mat, borde motionera mer men mår på det stora hela mycket bra.
Jag äter vitaminer, B-vitamin och multivitamin.
Det du måste tänka på är att du verkligen måste lägga om ditt liv. Jag
kan dricka läsk, äta godis, chips, bullar osv om jag vill. Jag
kan äta allt men det är bara att låta bli. Det är fortfarande din kropp och dina val och det är inte helt ovanligt att folk går upp allt de gått ner plus lite till.