• ogonbesvar

Ihållande ögonbesvär

Hej!

Lite bakgrund. Jag är nästan 30 år gammal coh lider av ihållande ögonbesvär. Jag vänder mig hit för jag vet inte riktigt var jag annars ska vända mig. Jag har varit hos en ögonläkare då det blixtrade för ena ögat och han konstaterade att det var glaskroppsavlossning, detta var 1.5 månader sedan.

Nu blixtrar det mer än tidigare men då jag inte har sett någon "ridå" tycker inte sjuksköterskan på 1177 att jag borde oroa mig. Men jag oroar mig, och jag kännde inte för att ringa 1177 eller ögonmottagningen igen utan vatten på kvarnen. Så jag vänder mig till er, har ni någon aning om vad det här kan vara?

Vänster

Rött beständigt "streck" från toppen av ena ögat ner till iris, haft detta streck i månader
    Blixtar, tidigare endast när jag blinkade hårt men inatt såg jag den första blixten jag sett med ögonen öppna
    Om jag håller för det andra ögat försvinner bilden bakom ett mönster som rör sig, jag ser igenom vissa områden av mönstret. Om jag blinkar eller byter fokus försvinner det för att senare komma tillbaka när jag fokuserar
    Det känns nästan alltid som att jag har något i ögat, typ ett sandkorn
    Ljusfenomen om jag kliar ögat (hör till blixtar?)
    Mörkare bild än höger, det känns som att synfältet är mindre men jag är osäker om så är fallet. 

Båda ögonen
    Synskärpan skiftar, är bättre ibland och sämre ibland
    Nästan alltid ljusrött runt iris
    Visual snow, har böjat besvära mig nyligen när jag t ex läser
    Väldigt många grumlingar (blivit värre på sistonde)
    Astigmatism som försämras
    Om jag rör runt ögonen med ögonen stängda i ett mörkt rum ser jag en svagt ljusblå ring som flyttas sig med ögonrörelsen, fast i motsatt riktning
    Ser sämre i mörker än tidigare
    Ser märkliga mönster som påminner om grumlingar fast som rör sig mycket intensivare i situationer med väldigt lågt ljus. Värre på vänster än höger.

Jag använder ögondroppar receptfria ögondroppar för att lindra besvären men de hjälper knappt.

Vad kan det vara? Vem ska man vända sig till? Gråter

Tack till er alla som tar sig tid.
  • Svar på tråden Ihållande ögonbesvär
  • Anonym (Anna)

Har också en del av dina symtom. Men inget fel på mina ögon :) fick ögonmigrän och de gav riktigt skumma besvär. Har också visual snow, finns en bra grupp på Facebook "visual snow sweden" många har dina symtom! Även en internationell grupp med 6000 medlemmar med liknande symtom.

Svar på tråden Ihållande ögonbesvär