• Lakritstrollet987

Bytte tidpunkt på dagen att ta levaxin, finns det risk att jag överdoserar nu?

Jag har sedan jag vart 11 år tagit levaxin mot min hypotyreos. Jag har gått på 100mg och har alltid tagit det med frukosten. Grejen var att apotekaren som skrev ut medicinen till mig för typ 2 månader sedan sa att jag INTE får ta levaxinet med mjölkprodukter... jag blev lite paff eftersom jag tagit medicinen med mjölkprodukter hela mitt liv och det verkade aldrig som om det gav mig sämre värden...

Men såklart blev jag nojig att min kropp kanske aldrig fått i sig något levaxin från första början så nu tar jag på kvällen innan jag ska sova. 

Jag har varit väldigt stressad på sistone och jag kan ibland ha hög puls vilket gör mig ännu mer orolig. Men NU börjar jag undra om jag kanske har hypertyreos i och med att min kropp kanske vart van att få mindre dosering och nu plötsligt får en MASSA i sig! Jag är jätteorolig och vet inte om jag vågar fortsätta ta på kvällen men samtidigt är jag orolig att jag inte får i mig nåt levaxin om jag börjar ta på morgonen!! Eller att min kropp går helt koko om det plötsligt går från högt till lågt!!!

Jag funderar på att kontakta min läkare och kolla mina värden. 
    Men vad ska jag göra innan dess?! Hjälp! 

• Svar på tråden Bytte tidpunkt på dagen att ta levaxin, finns det risk att jag överdoserar nu?
  • Anonym (Ssk)

Det är riktigt att man inte ska ta den med mjölkprodukter. Men det får bra att ta den 1h efter du ätit frukost eller någon annan tid på dygnet. Och nej, byter du tidpunkt så finns det ingen risk för överdosering.

• Anonym (Y)

Alltså om du alltid tagit den i samband m mjölkprodukter finns ju såklart en risk att du har ett bättre upptag nu och därför har lite för hög dos. Du verkar ju dessutom ha lite symptom som kan tyda på det?

Kontakta din läkare och be att få kolla om dina sköldkörtelprover så vet du. Kan ju vara normalt och då är det bara att släppa. Tror inte du kan bli lugn annars.

Lycka till!

• Lakritstrollet987

Låter klokt! Ska börja ta mitt levaxin som jag alltid gjort igen, om jag kontaktar min läkare måste jag vänta ett tag på provsvar och jag vågar inte utsätta min kropp för för höga doser. Men ska verkligen prata med min läkare!

• Beya

Två timmar efter du ätit mejeriprodukter kan du ta Levaxinet.

• Anonym (Ssk)
    Beya skrev 2017-10-27 20:10:35 följande:

Två timmar efter du ätit mejeriprodukter kan du ta Levaxinet.

Räcker med en timme.
  • Beya
    Anonym (Ssk) skrev 2017-10-27 20:48:33 följande:
    Räcker med en timme.
    Inte enligt min sköterska på endokrinologmottagningen.
  • Anonym (Ssk)
    Beya skrev 2017-10-27 21:14:05 följande:

Inte enligt min sköterska på endokrinologmottagningen.

Allra helst ska det gå två timmar men det räcker med en timme.

Den sjuksköterskan får nog uppdatera sig.
  • Beya
    Anonym (Ssk) skrev 2017-10-28 00:07:49 följande:
    Allra helst ska det gå två timmar men det räcker med en timme.

Den sjuksköterskan får nog uppdatera sig.
    Tycker det är bättre att vara på den säkra sidan. Och hur kan du vara så säker på att du har rätt?
  • Anonym (Ssk)
    Beya skrev 2017-10-28 13:14:29 följande:

Tycker det är bättre att vara på den säkra sidan. Och hur kan du vara så säker på att du har rätt?

Kanske för att jag jobbar med det dagligen och är uppdaterad...
  • Beya
    Anonym (Ssk) skrev 2017-10-28 14:06:45 följande:
    Kanske för att jag jobbar med det dagligen och är uppdaterad...
    Det gör ju hon också.
  • Anonym (Ssk)
    Beya skrev 2017-10-28 14:36:42 följande:

Det gör ju hon också.

Det tvivlar jag inte på men hon är tydliga dåligt uppdaterad
  • Anonym (Ssk)

Sedan ska man också helst ta den 30 min före frukost. Men viktigast är att man tar till samma tidpunkt varje dag.

• M1rella

1. Nej, levaxin påverkas INTE av att man tar det men ett glas mjölk (detta enligt producenten av levaxin).

2. Man bör (ska) ta det antingen 30 min före frukost/måltid eller 2h efter frukost/måltid.

3. Ska tas samma tidpunkt varje dag, i möjligaste mån.

• Lakritstrollet987

Tack för alla svar!

Jag har åtgärdat mitt problem och efter att jag började ta mitt levaxin som jag brukade, på morgonen, så har mitt senaste sköldkörtelprov sett bra ut. Mina symptom försvann också med det och har hittills inte kommit tillbaka. Så jag fortsätter nog så! :) 

Svar på tråden Bytte tidpunkt på dagen att ta levaxin, finns det risk att jag överdoserar nu?