• Anonym (När?)

    När är barnen tillräckligt gamla?

    Vid en separation är man som vårdnadshavare skyldig att se till att umgänge finns mellan barn och den andra föräldern om jag förstått det hela rätt? Iaf när de är så små så de själva inte kan välja.

    Vid vilken ålder kan man lämna över ansvaret på barnet resp umgängesföräldern gällande kontakten?

    Självklart hjälper man som förälder till men att det inte ska gå via mig utan det ska komma från barnet själv att de vill ses/prata? Och att det inte ska vara endast på umgängesförälderns önskan utan barnens.

    Nu känns det ofta som barnen har kontakten för att göra föräldern glad mer än att de själva verkligen vill. Att de känner sig tvungna att prata eller ses.

  • Svar på tråden När är barnen tillräckligt gamla?
  • Tow2Mater

    15 kanske.

    Bara för att man inte vill ses, betyder ju inte att det inte är det bästa för en. Det är ju väldigt olika från situation till situation.

  • Anonym (Aldrig.)

    När föräldrar bor ihop har barnen inget val utan får vara med sina föräldrar varje dag även om det är lite tråkigt eller jobbigt. Barn till separerade föräldrar behöver samma sak. Dvs föräldrar som Är föräldrar och ser till att barnen är med sina föräldrar och inte har valmöjligheten att välja bort den ena för att det är roligare hos den andra. Föräldrar som slutar vara föräldrar och tex låter barnen stanna hos ena föräldern bara för att få sitt ego bekräftat får inga trevliga barn. Skilsmässobarn mår dåligt för att föräldrarna slutar vara föräldrar, inte för att föräldrarna separerar.

    När de är stora nog att flytta hemifrån gör de såklart som de vill.

    Eller kortfattat: man gör i alla lägen exakt på samma sätt som man hade gjort om man bodde ihop.

  • Anonym (När?)
    Anonym (Aldrig.) skrev 2017-10-28 16:27:16 följande:

    När föräldrar bor ihop har barnen inget val utan får vara med sina föräldrar varje dag även om det är lite tråkigt eller jobbigt. Barn till separerade föräldrar behöver samma sak. Dvs föräldrar som Är föräldrar och ser till att barnen är med sina föräldrar och inte har valmöjligheten att välja bort den ena för att det är roligare hos den andra. Föräldrar som slutar vara föräldrar och tex låter barnen stanna hos ena föräldern bara för att få sitt ego bekräftat får inga trevliga barn. Skilsmässobarn mår dåligt för att föräldrarna slutar vara föräldrar, inte för att föräldrarna separerar.

    När de är stora nog att flytta hemifrån gör de såklart som de vill.

    Eller kortfattat: man gör i alla lägen exakt på samma sätt som man hade gjort om man bodde ihop.


    Om den ena föräldern bara träffar barnet 2 dagar om året då...och det är föräldern som väljer det. Ska barnet "behaga" föräldern för att det passar den då? 
  • Tow2Mater
    Anonym (När?) skrev 2017-10-28 16:57:35 följande:
    Om den ena föräldern bara träffar barnet 2 dagar om året då...och det är föräldern som väljer det. Ska barnet "behaga" föräldern för att det passar den då? 
    Lite umgänge brukar generellt anses som bättre for en relation än inget umgänge.

    Av vilken anledning kan det inte ske oftare? (bor långt ifrån, jobbar konstiga tider...?)
  • Anonym (Tre)

    Någonstans i åldern 13-15 blir det inte längre tvång från domstolen och polishämtning.

    Personligen så lirkade och motiverade jag tills barnen fyllde 13, sen slutade jag försöka övertyga dem om att det var bra för dem att träffa sin pappa mot deras vilja.

  • Anonym (När?)
    Tow2Mater skrev 2017-10-28 17:11:03 följande:
    Lite umgänge brukar generellt anses som bättre for en relation än inget umgänge.

    Av vilken anledning kan det inte ske oftare? (bor långt ifrån, jobbar konstiga tider...?)

    Bor utomlands, har inga pengar och inget intresse (erbjudit mig att betala hälften av resan så kan vi komma dit men pengarna finns inte fast det finns pengar till annat) Jag har bjudit med föräldern på våra semestrar för att de ska ses, men finns aldrig pengar enligt personen i fråga. Om de ska ses är det 3-4 timmar i 2 dagar sedan tryter intresset och föräldern vill inte ses mer. Barnen blir besvikna och ledsna varje gång.


    Psykisk misshandel sedan tidigare när vi bodde ihop. 

  • Anonym (När?)
    Anonym (Tre) skrev 2017-10-28 17:17:56 följande:

    Någonstans i åldern 13-15 blir det inte längre tvång från domstolen och polishämtning.

    Personligen så lirkade och motiverade jag tills barnen fyllde 13, sen slutade jag försöka övertyga dem om att det var bra för dem att träffa sin pappa mot deras vilja.


    Jag har lirkat, övertygat, bokat, betalat och planerat i många år nu och gör det gärna fortfarande om det gagnar barnen... därav min fråga.
  • Anonym (G)
    Anonym (Tre) skrev 2017-10-28 17:17:56 följande:
    Någonstans i åldern 13-15 blir det inte längre tvång från domstolen och polishämtning. Personligen så lirkade och motiverade jag tills barnen fyllde 13, sen slutade jag försöka övertyga dem om att det var bra för dem att träffa sin pappa mot deras vilja.
    Håller med
Svar på tråden När är barnen tillräckligt gamla?