• Äldre 28 Oct 20:49
    4231 visningar
    1 svar
    1
    4231

    Byte av skola inom kommun vid flytt

    Någon som vet hur detta med skolplacering fungerar. Jag har barn i grundskolan. Och vi har vuxit ur vårt hus och måste flytta. Bor nu i en liten by. Med barnen i närmsta skola. Pappan(separerade med gemensam vårdnad)till äldsta bor i närmsta stad och får då skoltjuts för växelvis boende. Är intresserad av ett hus närmare staden pappan bor i. Problemet är att om vi skulle flytta får varken jag eller pappan skoltjuts längre till nuvarande skolan. Vilket betyder ca 45min restid både på morgonen och eftermiddagen för att lämna och hämta. Eftersom samarbetet är katastrof förutsätter jag att pappan vägrar byte av skolan just för att göra det så svårt som möjligt. Självklar skulle jag aldrig byta skola mot ett barns vilja och det vore klart bättre om det dök upp ett lämpligt hus på närmare håll. Men vad händer vid en flytt inom kommunen? Blir barnet automatiskt placerad vid närmasta skola och sedan får man be att få behålla nuvarande skolplacering eller är det tvärt om. Att barnet går kvar i sin gamla skola om man inte ansöker om byte?

  • Svar på tråden Byte av skola inom kommun vid flytt
  • Äldre 3 Nov 21:30
    #1

    Såvitt jag vet behåller ni samma skola om ni inte begär förflyttning.

Svar på tråden Byte av skola inom kommun vid flytt