• Äldre 28 Oct 23:05
    6996 visningar
    14 svar
    14
    6996

    Endometrios & IVF

    Ni med endo, hur har ni lyckats att bli gravida? Med vilka metoder (ivf)?

    Jag har endo och har blivit spontant gravid vid 1 tillfälle (misstag) när jag var 19 och då gjorde jag abort. Sen dess vill det sig inte. Vi har försökt i över 2 år och jag har även försökt med tidigare partner utan minsta resultat. Vi har gjort utredning och man hittar inga fel. Fick 8ägg till feysen gjort ett försök med ett ägg direkt efter plock och ett FET. Inte minsta tecken på grav.

    Hur gör era män? Följer de på återföringen? Min vill inte pga jobb. Jag vet inte om jag orkar ett 3e försök och spec inte när han inte är med. Känns som att jag gör allt ensam. Han förstår verkligen inte hur tungt detta är för mig. Överväger att ge upp. Behöver verkligen stöd.

  • Svar på tråden Endometrios & IVF
  • Äldre 29 Oct 01:16
    #1

    Liksom dig blev jag spontangravid när jag var ung (jag var 20) men gjorde då abort. 10 år senare ville jag ha barn men kunde då inte bli gravid trots flera års försök. IVF fungerade inte heller. Gjorde tillslut en titthålsoperation och opererade bort endometriosen. Blev spontangravid en månad senare och allt gick bra! Det här med att få göra en titthålsoperation är dock något du själv måste stå på dig om.

    Såhär gick jag tillväga:

    Först bokade jag en tid på min vanliga gynekologmottagning. Gynekologen där avrådde mig från att göra en titthålsoperation. Hon menade på att en sådan operation ändå inte skulle öka mina chanser att bli gravid genom IVF. Men jag stod på mig och bad henne att skicka en remiss till sjukhuset angående operation. Jag fick vänta 6 månader på att få göra operationen (detta genom landstinget). Och som sagt, en månad efter operationen blev jag spontangravid. Så en riktig solskenshistoria blev det för mig tillslut, jag som i princip hade gett upp allt hopp. Men som sagt, att få göra en sådan operation är något du måste vara pådrivande själv angående, du får inte ge dig trots att du möter motstånd på vägen. Hade jag inte drivit på om att få genomgå en sådan operation så hade det aldrig blivit något barn för mig, men nu har jag en fin dotter. Lycka till.

  • Äldre 29 Oct 01:56
    #2

    Är 36 år och fick en endo diagnos i samband med ivf behandlingar för ca 3 år sedan! Har kämpat för den i några år innan det. Ätit p piller o mini piller sedan 16 års åldern så problematiken dök upp när vi började försöka i 30 års åldern . Kämpade för titthåls op men blev nekad, skickades till rmc för utredning istället då det blev klart att vi ville ha barn. Bästa som hänt oss då de tagit vår önskan o mina smärtor på allvar.

    Fick lite svaga provsvar på äggreserven och erbjuden ivf. Hade då lyckats bli gravida själva något år tidigare men fått ett tidigt missfall. Blev gravid på första ivf menfick ett MA i v 11!

    Sedan gravid på sista(3) ivf och fick i juli en son!!

    Ivf är en slitig resa och att sedan få barn utmanar relationen ytterligare. Jag fixade alla kontroll besök själv men vi gjorde som regel alla äggplock och insättningar tillsammans! Det var lite trixande med jobben men våra chefer har varit informerade ! Det har varit en resa vi stött o blött tillsammans .

  • Äldre 29 Oct 06:58
    #3

    För min del va det nog bra att det inte blev ngn op. Fått reda på nu att jag har låg äggreserv o hade jag blivit op hade den troligen blivit ännu lägre enl läkare. Plus att jag har sammanväxtningar på äggledarna som troligen är boven tillbarnlöshet, detta hade ju med största sannolikhet kommit tillbaka efter en op. Men det är klart olika från fall till fall. Lyckades på mitt 3:e ivf o då med en lång nedreglering innan själva ivf, tog enanton sprutor i 6 månader sen körde jag på med de "långa" protokollet. De funka för mig iaf :)

    Det är väldigt viktigt att man delar detta bägge 2 i ett förhållande, bägge vill väl ha barn? Det är så liten del mannen rent praktiskt måste vara med på/vara med om. Dessutom är återförandet en snabb procedur som inte tar "hela" dagen förutsatt att man bor hyfsat nära sin klinik. Förstår att det är tufft när de känns som du får ta så mkt eget ansvar. Allt är så påfrestande för en själv o för själva förhållandet. Antar att du redan berättat x flera hur de känns för dig, ta kanske hjälp av kurator (borde finnas på alla ivf kliniker.) Men i slutändan är det bara du som kan avgöra hur mkt du accepterar o orkar.

  • Äldre 30 Oct 22:53
    #4

    Tack för svar! Det behövs verkligen för just nu ser jag bara mörker. Har inte lyckats på något försök ännu. Varken ivf eller själv. Inte en enda liten mini micro tillstymmelse till en graviditet. Mensen kan jag nästan klocka. Inte minsta rubbning. Inte minsta spöksträck. Börjar tappa hoppet och vet inte hur länge till jag ska orka. Hur orkar man?

  • Äldre 31 Oct 02:07
    #5

    Hur man orkar? Man bara gör det : ) det finns inget alternativ liksom!

    Första åren mådde jag dåligt, alla vänner fick barn och på jobbet undrade alla om inte vi också ville ha- då var det dags att sätta fart. Hade svårt attt umgås med barn tillslut och när endometriosen blev värre började jag isolera mig mera. Men när vi startade utredningen p ivf behandlingarna så Vi var väldigt öppna med det inför familj o närmsta vänner. Den öppenheten blev nog min räddning , ingen gav dumma peppanden , var jag ledsen o bitter så fick jag vara det osv. Familjen följde vår resa i hopp o sorg.

    Vi utstakade också alternativ för oss som par och satte upp oss adoptions kö och gjorde klart för vår inre stress att barn blir det på ett eller annat sett .

    Tycker att du verkar ha goda förutsättningar att lyckas då ni fått bra resultat trots brist på +!

    Ni har fått flera ägg, god befruktingstatestik och embryon till frysen vilket bara 1/3 av all par får!

    Viktigt är att ni som par pratar i detta o är tydliga med era behov, det har ni nytta av senare om det dyker upp en liten kotte likaså!!

  • Äldre 31 Oct 09:46
    #6

    Jag är 26år nu och råkade bli gravid vid 20år och fick missfall. Har levt med min nuvarande sambo i 5år och vi har inte lyckats. Jag skickade själv in en ansökan till Sahlgrenska universitetssjukhuset ang IVF. Tog ett år sedan har det varit undersökningar och nu i november ska vi göra första försöket. Jag hoppas att det fungerar och att man slipper smärtan, har hört att endo kan göra att man har ont under graviditeten

  • Äldre 31 Oct 10:12
    #7

    Ofta blir det antingen eller! Man Blir bättre eller sämre under/ efter graviditet. Vid Ivf är det rek att ta det långa protokollet om man har endo, då nedregleras man (till klimakteriet ) veckorna innan övrig behandling startar . Nedregleringen kan fungera som en form av läkning och detsamma gällande graviditet ! Mina läkare har sagt att en graviditet blir en form av behandling som kan svälta ut endometrios härdarna . Självklart beror detta på endometriosens spridning mm.

    Jag mådde trots diverse biverkningar mkt bra under behandlingarna och var från ca v 10 smärtfri under graviditeten. Nu hel ammar jag och hoppas klara mig på enklare preventivmedel efter det!

    Så bortsett läkemedelsbiverkningarna så har jag varit nästa smärtfri sen behandlingarna drog igång för ca 3 år sedan o sluppit ta både morfin, NSAID , paracetamol , illamående tabl , kramplösande osv osv

  • Äldre 31 Oct 21:15
    #8

    Tack fina er för era svar. Det betyder SÅ mycket för mig. Jag känner mig ensam och ingen förstår. Det hör forumet är min enda ventilation och ljuspunkt!

    Jag har inte endo på papper då dom inte tyckte att jag skulle påbörja en utredning om det samtidigt som vi höll på med ivf. Vill dock gärna höra mer om det du/ni vet. Vad menas med det långa programmet?

    Vad innebär det?

    Varför ska det gå bättre?

    Just nu går jag på femanest. Kommer att gå på det ca 3-4v innan det blir FET. Jag vill gärna veta mer om ivf och endo.

    Varför har vi med endo svårare att bli gravida?

  • Äldre 1 Nov 06:29
    #9

    Det långa protokollet använder man sig av när man kanske har lite oregelbunden cykel men har visat sig vara bra vid endo. Man räknar mensens första dag som d1 i en beh o efter ca 14 (har jag för mig) blejar man spraya med nässpray som nedreglerar en o förhindrar egen ägglossning. När man gjort de ett tag börjar man sedan med sprutorna för att stimulera äggstockarna. En fördel är att man låter kroppen vila upp sig en aning efter en blödning då blir/kan de bli inflammerat runt livmoder etc. min läkare jag fick träffa på KK ang endo sa att det kunde hjälpa med ännu längre nedreglering (3-6mån) före beh start. Så jag tog sprutor, samma som sprayen men den "håller" i 1 månad, i 6 månader innan jag börja min 3:e ivf, den som resulterade i ett barn. Dock bytte jag även follikelstimulerande hormon från gonal-F till menopur.

    I mitt fall är det troligen att endometriosen bildat sammanväxtningar på mina äggledare som gjort att dom inte är så flexibla längre. Antagligen inte tillräckligt för att fånga upp ägg big en ägglossning.

    Men får jag fråga varför du inte kan utredas för endo parallellt? Så länge de inte ger dig ngn medicin som kan påverka en ev ivf beh kan de väl kvitta? Det måste väl å andra sidan vara en ev vinst rent psykiskt för dig att få dina tankar bekräftade o känslan av att ngt händer i en värld där man bara går o väntar på än de ena o än de andra.

  • Äldre 2 Nov 00:19
    #10

    Så enormt tacksam för svar!

    Men vad är det som jag har då? Min mens är regelbunden den går nästan att klocka. Och jag har ägglossning. Vi fick 7 ägg till frysen och har 5st kvar men endast gjort 2 försök. Ett i stimulerad cykel efter Äggplock och ett FET i vanlig ostimulerad cykel. Nu ska jag gå på femanest from blödningsdag 1 tom när dom kan sätta in ägget. Ska på VUL den 7e och återföring planeras veckan efter. Är det ett långt eller kort protokoll? Jag har aldrig blivit erbjuden nässpray. Endast sprutor vid Äggplock.

    Jag tolkade det som att dom tyckte att jag hade nog med ivf:en. Så för att fokusera på den.

  • Äldre 2 Nov 05:51
    #11

    Gör du FET använder man inte sig av långt eller kort protokoll, utan återförande av FET i stimulerad el ostimulerad cykel. Vad o varför man väljer vilket där vet jag inte, har endast hjort ET. Aldrig fått ngt till frys förrän min senaste ivf, fick då 1 till frys.

    Har du endast sprutor vid äggplock har du kört kort protokoll men de har ju funkat väl för dig tänker jag om du fått så många till frys. Oavsett endo eller ej tror jag FET sker på samma sätt(?...)

  • Äldre 2 Nov 08:53
    #12

    Långt eller kort protokoll gäller fram till äggplock, enligt din beskrivning skulle jag tro att du gjort kort protokoll . Vid det långa får du ta nässpray typ suprecur under ca 2 veckor innan du börjar med injektionerna. Långt protokoll tarca 4-6 v totalt. Du blir försatt i ett klimakterie liknande tillstånd först , Sen startar man om cykeln via sprutorna , spraya gör man även då men i lägre dos. Har du endo borde du pröva det långa protokollet, även om du fick bra med ägg under korta så hjälper ju nässprayen till att lugna endo!

    Hur FET görs är ingen skillnad o där används inga protokoll, utan det sker i stimulerad eller naturlig cykel. Jag har endo o mina FET gjordes i naturlig cykel .

    Lite nyfiken på varför du fått femanest, då det är ett östrogen preparat om jag inte tänker fel? Behöver du stärka slemhinnan inför insättning?

    Östrogen gynnar ju endon så den typen av preparat brukar u undvikas om man inte behöver dem.....

    Har du fått lutinus vid någon insättning ?

  • Äldre 2 Nov 22:59
    #13

    Tack igen för ert stöd. Känner mig egentligen bara mer och mer vilsen ju mer ni berättar.

    Jag har alltid fått höra att jag har en fin tjock tre (?) skiktig slemhinna. Jag ska även få blodförtunnande efter FET för att ägget ska ha enklare att fästa. Någon som fått det/hört om det?

    Lurings har jag fått båda gångerna vid mitt ET och mitt FET. Denna gången ska jag också få det men först senare.

    Varför har inte jag fått göra det korta om dom misstänker endo? Låter ju galet. Har regelbunden mens och äl.

    Usch detta tär verkligen på mig. Har jordens humörsvängningar sen jag började med femanest. :(

  • Äldre 3 Nov 10:09
    #14

    Vad tillhör du för klinik? Känns läkarkontakter god?

    Vi var knutna till rmc i linköping och jag hade tonvis med frågor inför vårabehandlingar. Jag läste mkt och skrev ner funderingar som de snällt besvarade. Blodförtunnande typ trombyl förekommer absolut o hade jag personligen inte fått några pluss inför vår sista behandling hade jag tjatat om det! Ibland när graviditeter misslyckas så kan det bero på propp bildning i moderkakan. Lutinus är jättebra att du får, den har effekt första tiden innan kroppen fått upp sin egen progresteron halt.

    Det finns ju garanterat ett syfte till de läkemedelsval som gjorts , se till att de förklarar vad o varför behandlingsformen ser ut som den gör. Så att du inte känner dig osäker till valen ...då finns risk att du kommer gräma dig för detta i efterhand särskilt om behandlingarna misslyckas!

    Och jag vet att jag läste en studie när vi höll på som mest med sprutorna som sa att en positiv inställning och positiv energi vid insättning ökar chanserna........

    Sån skit som man blir galen av att ?fertila? vänner säger till än : ) men jag tror att det kanske finns ett uns sanning i det.... en viss mottaglighet behöver vi ha.... vi skojade om att sjunga vid sista insättningen .... o en pojke kom 9 mån senare ....

Svar på tråden Endometrios & IVF