• Anonym (chefen)

Min medarbetare är narcissist

Jag undrar om det finns fler som har liknande erfarenheter som kan ge lite tips.

Jag är chef över en arbetsgrupp. Förra året började en medarbetare som i början var fantastisk. Hen var uppmärksam, ville gärna leverera och verkade ha respekt för mig som chef. 

Men ganska snart började småsaker att dyka upp. Personen kunde inte jobba vissa tider, tyckte att jag skulle anpassa schema efter hens parterns jobbtider, missade deadlines och gjorde fel (men det var alltid någon annans fel) mm. 

Detta har fortsatt och nu har personen blivit sjukskriven.
    Hen hävdar att jag som chef inte stödjer hen och hen pratar väldigt mycket bakom ryggen på mig både med läkare, kollegor och även min chef.  Hen har även baktalat mig privat, vilket jag har fått kännedom om ganska nyligen.

Jag har lagt otroligt mycket energi på denna person och andra i min närhet tycker i stället att jag curlar onormalt mycket. Vår HR-avdelning säger att jag gjort mer än vad man kan förvänta sig. Jag är ganska dränerad av hela situationen, jag har ju fler medarbetare att leda som tyvärr inte fått den uppmärksamhet de förtjänar i allt detta. 

Jag har till slut gått till ett eget samtalsstöd (psykolog) som säger att min kollega har narcissistiska drag/personlighet och att jag aldrig kommer att kunna göra tillräckligt och att detta inte handlar om mig, utan om hens egen självkänsla och personlighet. 

Jag har nu börjat läsa på om detta och det är så mycket som stämmer på denna person. Jag har fått en ordentlig AHA-upplevelse.

Finns det fler som har samma erfarenhet som mig. Vad har ni gjort för att hantera situationen?

• Svar på tråden Min medarbetare är narcissist
  • MsBossyPants

Har vart i samma situation och mitt bästa råd är att sätta hårda gränser kring denna person. Gör det som företagspolicy och lagen kräver, INGET mer! Dokumentera allt och se till att ha saker skriftligt om problem skulle uppstå för att skydda dig själv. Du har inte gjort något fel och tyvärr kan man inte ändra andra personer, däremot måste du hitta sätt så att detta inte går ut över dig och din hälsa. Kan du få hjälp av HR kanske eller kan personen byta arbetsgrupp? Annars måste du få stöd av dina chefer och hitta en plan. Detta är inget personligt (vilket är svårt att tro när man ansträngt sig så mycket för en person) utan hade hänt även om personen hade haft en annan chef.

Håller tummarna för dig!

• Anonym (chefen)
    MsBossyPants skrev 2017-10-29 08:45:49 följande:

Har vart i samma situation och mitt bästa råd är att sätta hårda gränser kring denna person. Gör det som företagspolicy och lagen kräver, INGET mer! Dokumentera allt och se till att ha saker skriftligt om problem skulle uppstå för att skydda dig själv. Du har inte gjort något fel och tyvärr kan man inte ändra andra personer, däremot måste du hitta sätt så att detta inte går ut över dig och din hälsa. Kan du få hjälp av HR kanske eller kan personen byta arbetsgrupp? Annars måste du få stöd av dina chefer och hitta en plan. Detta är inget personligt (vilket är svårt att tro när man ansträngt sig så mycket för en person) utan hade hänt även om personen hade haft en annan chef.

Håller tummarna för dig!

Tack för ditt svar.

Jag har dokumenterat allt som jag anser är märkligt beteende.  Problemet jag ser är att personen är väldigt karismatisk och lätt formar allianser. Så fort det börjar en ny person på avdelningen eller ens i vår byggnad så är hen där och pratar förtroligt bakom stängda dörrar, och det är bara hens version som sprids omkring. Jag som chef pratar inte om mina underställda med andra på jobbet. 
    Jag har länge känt att något är "fel" med personens beteende, men det var inte förrän min psykolog pekade ut detta som poletten föll ner. 

Jag skulle vilja få personen att fungera i arbetsgruppen trots denna personlighet. Men det kanske inte ens är något att försöka med? Jag jobbar inom ett område där det är väldigt svårt att omplacera personal, så det är inget alternativ om hen inte missköter sig grovt. Arbetsuppgifterna blir trots allt gjorda ok efter påstötning, det är attityden det är fel på.

Vad gäller gränser så är jag numera tydlig med var gränserna går och det är främst då konflikterna uppstår och hen tycker att jag motarbetar eller är elak mm. 
  • Glennartegon

Jag har varit i en liknande situation, en medarbetare som ständigt sökte konflikt och vägrade förstå att som arbetstagare har man inte bara rättigheter utan också skyldigheter (som att t ex genomföra sitt jobb på ett någorlunda strävsamt vis). Jag gav det två år och dokumenterade allt noga, gav skriftliga varningar när beteendet gick utanför gränsen, etc. Det slutade med en uppsägning av min underställde och en lång följetong med lögnaktiga anklaganden mot mitt ledarskap. Men övriga medarbetare - den uppsagdes kollegor - jublade när det var klart.

Stå på dig och låt inte en enskild person förstöra för dig och alla kollegor.

• Anonym (Exfru)

Det bästa är att undvika dom så mycket det går.Och inte hamna i onödiga konflikter med dom.Ignonera så mycket det går.Hoppas du har tur och personen slutar där.

• Anonym (Y)

Vi har samma problem just nu, fast med en chef.

Personen började sin anställning för en tid sedan och har varit "sjukskriven" i princip sedan anställningen startade. Åsidosätter sitt arbete, missar deadlines, svarar aldrig på inrapporterade arb.uppgifter.. mm men eftersom personen är sjukskriven vet ingen vilka krav man kan ställa.

Personen är dessutom "sjukskriven" men kan ändå komma och gå till jobbet när det behagar och plötsligt jobba. ändå kan samma person verkligen sparka på de som redan ligger: andra sjukskrivna osv..

Som andra redan har skrivit:

Dokumentera allt som sker, varsla ATO, utfärda varningar... Är personen dessutom sjukskriven har denne en skyldighet att delta i rehabprocess som du initierar.

• Anonym (Liknande)

Hej! Mitt tips är att vara professionell hela tiden vilket jag förutsätter att du är. Men vad jag menar är att om du hela tiden gör vad du ska inom de ramar som finns, alltid bemöter personen trevligt osv. så att du säkert har ditt på det torra. Så tycker jag att du ska stå rakryggad i detta och försöka skaka av dig hens skitsnack så gott det går.

Har en fråga kring en liknande situation till dig som chef. Om man har en sådan kollega som dessutom lyckats göra sig i allians med chefen, hur gör man då? Chefen har gjort kollegan till sin högra hand vilket förstås är smidigt eftersom det besparar chefen en massa jobb. Problemet är att kollegan nu har fritt spelrum med hänvisning till detta. Har försökt prata med chefen men hen blir arg och hotar underförstått med omplacering om det kommer på tal igen.

• Anonym (Trött)

Jag har inga råd att ge dig, bara säga att du kan inget göra för att ändra personens beteende.

En narcissist gör ALDRIG fel, det är alla andra som gör fel.

Jag vet detta eftersom min mamma är narcissist och hört henne tusen gånger berätta om hennes chefer då hon jobbade, helt klart hade de det inte lätt.

I stort sett alla var skitstövlar utom de som inte lät henne göra som hon ville. Hon tycker verkligen detta och det fortfarande, hon är nästan 90 år. Hon kan verkligen inte se att hon gjorde något fel alls.

• Anonym (Trött)
    Anonym (Trött) skrev 2017-10-29 09:47:07 följande:

Jag har inga råd att ge dig, bara säga att du kan inget göra för att ändra personens beteende.

Jag vet detta eftersom min mamma är narcissist och hört henne tusen gånger berätta om hennes chefer då hon jobbade, helt klart hade de det inte lätt.

I stort sett alla var skitstövlar utom de som inte lät henne göra som hon ville. Hon tycker verkligen detta och det fortfarande, hon är nästan 90 år. Hon kan verkligen inte se att hon gjorde något fel alls.

Naturligtvis ska det stå, de som lät henne göra som hon ville.

I stort sett alla var skitstövlar utom de som lät henne göra som hon ville. Hon tycker verkligen detta och det fortfarande, hon är nästan 90 år. Hon kan verkligen inte se att hon gjorde något fel alls.
  • HelaGotland
    Anonym (Y) skrev 2017-10-29 09:31:34 följande:
    Vi har samma problem just nu, fast med en chef. Personen började sin anställning för en tid sedan och har varit "sjukskriven" i princip sedan anställningen startade. Åsidosätter sitt arbete, missar deadlines, svarar aldrig på inrapporterade arb.uppgifter.. mm men eftersom personen är sjukskriven vet ingen vilka krav man kan ställa. Personen är dessutom "sjukskriven" men kan ändå komma och gå till jobbet när det behagar och plötsligt jobba. ändå kan samma person verkligen sparka på de som redan ligger: andra sjukskrivna osv.. Som andra redan har skrivit: Dokumentera allt som sker, varsla ATO, utfärda varningar... Är personen dessutom sjukskriven har denne en skyldighet att delta i rehabprocess som du initierar.

Hur varslar man varningar mot en chef? Hade en närmaste chef en gång som fick ngn form av psykos och hennes personlighet förändrades omedelbart. Hon började attackera personer öppet utan någon anledning, ta upp misstag från många år tillbaka, bisarra utbyten av ord osv. Kort sagt trakasserade hon hela avdelningen förutom "favoriten". Hur går man vidare när det är ens chef? Vem rapporterar man till om ens dokumentering?
  • Anonym (Y)
    HelaGotland skrev 2017-10-29 12:44:50 följande:

Hur varslar man varningar mot en chef? Hade en närmaste chef en gång som fick ngn form av psykos och hennes personlighet förändrades omedelbart. Hon började attackera personer öppet utan någon anledning, ta upp misstag från många år tillbaka, bisarra utbyten av ord osv. Kort sagt trakasserade hon hela avdelningen förutom "favoriten". Hur går man vidare när det är ens chef? Vem rapporterar man till om ens dokumentering?

Medarbetarna ställer sig samma frågor.

Lyssnar chefens chefer? Skulle de förstå?

Hur gör vi?

Hur gick det för er?

Tror att det är fler hos oss som upplever denna chef...
  • Anonym (chefen)
    Anonym (Liknande) skrev 2017-10-29 09:33:37 följande:

Hej! Mitt tips är att vara professionell hela tiden vilket jag förutsätter att du är. Men vad jag menar är att om du hela tiden gör vad du ska inom de ramar som finns, alltid bemöter personen trevligt osv. så att du säkert har ditt på det torra. Så tycker jag att du ska stå rakryggad i detta och försöka skaka av dig hens skitsnack så gott det går.

Har en fråga kring en liknande situation till dig som chef. Om man har en sådan kollega som dessutom lyckats göra sig i allians med chefen, hur gör man då? Chefen har gjort kollegan till sin högra hand vilket förstås är smidigt eftersom det besparar chefen en massa jobb. Problemet är att kollegan nu har fritt spelrum med hänvisning till detta. Har försökt prata med chefen men hen blir arg och hotar underförstått med omplacering om det kommer på tal igen.

Jag anstränger mig väldigt mycket för att vara trevlig och korrekt mot den här personen, ändå anser hen att jag har en dålig inställning. Jag har rannsakat mig själv men inte kommit på att jag varit otrevlig en enda gång. 

Din chef verkar tycka att du är jobbig och kanske ser hon inte vad din kollega gör. Mitt råd är att dokumentera vad kollegan gör som inte är ok och lägg upp det svart på vitt med din chef. Hon kan inte omplacera dig utan att facket är involverat så är du inte medlem där, bli det så snart du kan. De kan även hjälpa dig med vad du kan göra. 
  • Anonym (Liknande)
    Anonym (chefen) skrev 2017-10-29 16:25:53 följande:

Jag anstränger mig väldigt mycket för att vara trevlig och korrekt mot den här personen, ändå anser hen att jag har en dålig inställning. Jag har rannsakat mig själv men inte kommit på att jag varit otrevlig en enda gång. 

Din chef verkar tycka att du är jobbig och kanske ser hon inte vad din kollega gör. Mitt råd är att dokumentera vad kollegan gör som inte är ok och lägg upp det svart på vitt med din chef. Hon kan inte omplacera dig utan att facket är involverat så är du inte medlem där, bli det så snart du kan. De kan även hjälpa dig med vad du kan göra. 

Har gjort det men utsätts då av chefen för dubbelbestraffning, bla när jag tar egna initiativ så heter det att jag "kör mitt eget race", när jag inte gör det "måste jag vara proaktiv och ta initiativ."
  • HelaGotland
    Anonym (Liknande) skrev 2017-10-29 16:35:17 följande:
    Har gjort det men utsätts då av chefen för dubbelbestraffning, bla när jag tar egna initiativ så heter det att jag "kör mitt eget race", när jag inte gör det "måste jag vara proaktiv och ta initiativ."

Du kommer mao aldrig "göra rätt" i detta monsters ögon.
    Jag löste det genom att söka mig därifrån.
  • Anonym (Missbrukaren)

Är du säker på att inte personen är missbrukare av något slag? Din beskrivning skulle tyda på det

• Giftigarelationer

Hej chefen,

Det låter onekligen som att du har att göra med en fullskalig narcissist. Det du beskriver är typiskt för hur de verkar; skapar allianser, projicerar och sätter på sig offerkoftan när de inte får sin vilja igenom. Narcissisten har alltid en egen agenda. Agendan går ut på att se till att få det den behöver i form av bekräftelse, uppmärksamhet (i brist på positiv sådan är negativ uppmärksamhet alltid ett alternativ, det var ju ändå inte hennes fel att det blev som det blev) och ära. Allianserna hon omger sig av fyller flera syften. Dels ger de här människornas uppmärksamhet henne näring och dels skyddar dem henne mot eventuellt ifrågasättande. 

Är man en person som vill folk väl och vilket det låter som att du är så vill man gärna försöka en vända till och en vända till. Man tvivlar och skuldbelägger sig själv. Det är kanske jag som har varit otydlig? Om jag bara kunde förklara på ett annat sätt så hon förstår hur det påverkar gruppen så kanske hon skulle göra annorlunda. Osv...Gör inte det. 

Jag skulle inte satsa någon mer energi på den här personen annat än vad lagen och. Om du har att göra med en narcissist, vilket det onekligen låter som att du har, kommer du inte kunna åstadkomma det du vill. Du har att göra med en energitjuv, se till att behålla den energin för dig själv för att kunna lägga det på det som är friskt och konstruktivt. 

Du har fått jättebra råd här i tråden, följ dem. 

Lägg fokus på det som faktiskt funkar med gruppen. Och som chef öka kommunikation med gruppen omgående. Tydliggör för hela arbetsgruppen när de är samlade vad förväntningarna är, vem gör vad och när ska det vara klart samt vad konsekvensen är om det inte blir det osv. På så sätt får narcissisten mindre utrymme att skapa allianser och börja styra efter egen agenda. 

Önskar dig lycka till!

// Gifta relationer observerade

giftigarelationer.com

• Anonym (Långerfarenhet)
    Anonym (chefen) skrev 2017-10-29 07:23:49 följande:

Jag undrar om det finns fler som har liknande erfarenheter som kan ge lite tips.

Jag är chef över en arbetsgrupp. Förra året började en medarbetare som i början var fantastisk. Hen var uppmärksam, ville gärna leverera och verkade ha respekt för mig som chef. 

Men ganska snart började småsaker att dyka upp. Personen kunde inte jobba vissa tider, tyckte att jag skulle anpassa schema efter hens parterns jobbtider, missade deadlines och gjorde fel (men det var alltid någon annans fel) mm. 

Detta har fortsatt och nu har personen blivit sjukskriven.
    Hen hävdar att jag som chef inte stödjer hen och hen pratar väldigt mycket bakom ryggen på mig både med läkare, kollegor och även min chef.  Hen har även baktalat mig privat, vilket jag har fått kännedom om ganska nyligen.

Jag har lagt otroligt mycket energi på denna person och andra i min närhet tycker i stället att jag curlar onormalt mycket. Vår HR-avdelning säger att jag gjort mer än vad man kan förvänta sig. Jag är ganska dränerad av hela situationen, jag har ju fler medarbetare att leda som tyvärr inte fått den uppmärksamhet de förtjänar i allt detta. 

Jag har till slut gått till ett eget samtalsstöd (psykolog) som säger att min kollega har narcissistiska drag/personlighet och att jag aldrig kommer att kunna göra tillräckligt och att detta inte handlar om mig, utan om hens egen självkänsla och personlighet. 

Jag har nu börjat läsa på om detta och det är så mycket som stämmer på denna person. Jag har fått en ordentlig AHA-upplevelse.

Finns det fler som har samma erfarenhet som mig. Vad har ni gjort för att hantera situationen?

Jag har lång erfarenhet av en relation med man med starka narcissistiska drag.
    Tror jag skulle kunna svara på det mesta.

Det viktigaste är att ha en strikt arbetsrelation med mycket tydliga regler som man inte frångår. Dela aldrig någonsin med dig av något personligt med denna person.
    Det kommer tillbaka till dig oväntat i något oönskat sammanhang. 
    Du ska aldrig någonsin lita på denna person. De vänder kappan efter vinden.
    Diskutera inte och förhandla inte. Det går aldrig att vinna mot en narcissist.
    Vinner du - så är det endast för att de själva kommer att kunna dra fördel av just detta faktum.
    Kan du bli av med henne/han så gör det. Narcissister är bara trubbel om de inte sått jobbet för att få köra sitt eget race och utnyttja andra för egen vinning.

Tyvärr riktigt dåliga erfarenheter. Men tre saker kan du ha med dig:

Artighet (de är lättkränkta)
    Saklighet (Förvränger fakta)
    Så lite kontakt som möjligt (manipulativa och lögnaktiga)
  • Jonaaa

Varför sitter du och tänker på detta en söndagskväll? Det säger ganska mycket om situationen tycker jag. Du måste förbättra din självkänsla och vara trygg i dina beslut annars kommer det vara du som blir sjukskriven snart. Se logiskt på situationen, passar inte arbetstider som personen varit medveten om från början så finns ju möjligheten att byta jobb? Ta hand om dig!

Svar på tråden Min medarbetare är narcissist