Min medarbetare är narcissist
Jag undrar om det finns fler som har liknande erfarenheter som kan ge lite tips.
Jag är chef över en arbetsgrupp. Förra året började en medarbetare som i början var fantastisk. Hen var uppmärksam, ville gärna leverera och verkade ha respekt för mig som chef.
Men ganska snart började småsaker att dyka upp. Personen kunde inte jobba vissa tider, tyckte att jag skulle anpassa schema efter hens parterns jobbtider, missade deadlines och gjorde fel (men det var alltid någon annans fel) mm.
Detta har fortsatt och nu har personen blivit sjukskriven.
Hen hävdar att jag som chef inte stödjer hen och hen pratar väldigt mycket bakom ryggen på mig både med läkare, kollegor och även min chef. Hen har även baktalat mig privat, vilket jag har fått kännedom om ganska nyligen.
Jag har lagt otroligt mycket energi på denna person och andra i min närhet tycker i stället att jag curlar onormalt mycket. Vår HR-avdelning säger att jag gjort mer än vad man kan förvänta sig. Jag är ganska dränerad av hela situationen, jag har ju fler medarbetare att leda som tyvärr inte fått den uppmärksamhet de förtjänar i allt detta.
Jag har till slut gått till ett eget samtalsstöd (psykolog) som säger att min kollega har narcissistiska drag/personlighet och att jag aldrig kommer att kunna göra tillräckligt och att detta inte handlar om mig, utan om hens egen självkänsla och personlighet.
Jag har nu börjat läsa på om detta och det är så mycket som stämmer på denna person. Jag har fått en ordentlig AHA-upplevelse.
Finns det fler som har samma erfarenhet som mig. Vad har ni gjort för att hantera situationen?