• rutigkatt

När börjar p-piller skydda?

Undrar när p-piller börjar verka om man nyss har börjat äta. Står ju på nätet att börjar man äta på mensens första dag så skyddar dom från dag 1, men börjar man när som helst så tar det 7 dagar innan man är skyddad, men betyder det att man har 0 skydd på tex dag 5 och 6? Tänker att skyddet borde ''byggas upp'' under dessa 7 dagar och att på dag 7 är det 99,9% säkert eller vad det nu är för procent med p-piller. Har dom satt en gräns på 7 dagar bara för att vara på den säkra sidan eller?

• Svar på tråden När börjar p-piller skydda?
  • Mrs Okänd

Det handlar ju om att man har ägglossning ett par veckor efter mensens start.

• rutigkatt

Om man börjar med p-piller samma vecka som man har ägglossning då? Har ätit dom i 5 dagar, hade oskyddat sex igår, har ägglossning idag enligt en app jag använder. Kan man ta dagen efter piller fast man äter p-piller? Läste att det inte gör någon skillnad att ta dagen efter piller om man har ägglossning

• Anonym (Beror på)
    rutigkatt skrev 2017-10-29 21:56:14 följande:

Om man börjar med p-piller samma vecka som man har ägglossning då? Har ätit dom i 5 dagar, hade oskyddat sex igår, har ägglossning idag enligt en app jag använder. Kan man ta dagen efter piller fast man äter p-piller? Läste att det inte gör någon skillnad att ta dagen efter piller om man har ägglossning

Det var ju lite dumt att inte läsa instruktionerna först....

Om man börjar ta p-piller mitt i cykeln så har de inte samma effekt nej... man kan bli gravid ja om man börjar ta p-piller bara 4-5 dagar före ägglossning och har samlag 3 dagar före....

Du kan mycket väl bli gravid nu. Men fortsätt ta p-pillren och rådgör med bm om du ska ta akut p-piller eller inte. Alternativet är att sätta in en kopparspiral inom fem dagar.

Hoppas du klarar dig.
  • rutigkatt

Dumt att inte läsa vilka instruktioner då? Var ju bm som sa att jag kunde börja ta dom när jag ville, dumt av mig att inte ha stenkoll på när jag har ägglossning ja. Har försökt hålla koll på det via den här appen jag använder men sen har jag skitit i att kolla i den på ett tag eftersom jag hade den när jag inte åt p-piller och var i ett förhållande, vilket jag inte är längre därför jag börjat äta p-piller igen.

Sätta in kopparspiral är inget alternativ för mig pga olika anledningar därför jag fått p-piller istället.

Svar på tråden När börjar p-piller skydda?