• Anonym (nere)

Kan verkligen en människa ändra sig så mycket?

För att göra en lång historia kort.
    Min fru hade en affär med en annan man i vår bekantskapskrets och det var mycket lögner och dubbla hugg i ryggen. Dom gjorde slut för min fru ångrade sig och ville satsa på mig vilket resulterade i att min vän helt plötsligt försvann ur våra liv.
    Min fru har alltid varit kontrollerande och väldigt svartsjuk av sig och genom åren har jag försakat många saker eftersom jag vetat att det skulle bli korsförhör och sura dagar så jag har helt enkelt struntat i det eller inte sagt något. Hon däremot har alltid varit ute mycket själv och visar det sig nu varit otrogen och flörtat och betett sig svinigt. En hycklare med andra ord.

Nu när allt kommit fram och när jag ville lämna så har hon blivit totalt annorlunda. Hon som alltid varit svartsjuk och velat haft mig hemma säger att det är OK om jag skaffar mig älskarinnor, är ute och hittar på nåt med vänner ofta osv. Hon stannar hemma säger hon. Hon ställer upp på allt bara jag stannar kvar hos henne. Hon säger att hon aldrig mer kommer vara otrogen och att hon nu förstår den smärta hon orsakat.

Jag har väldigt svårt för att acceptera detta. Först att den kvinna som jag litade på och älskade bedragit mig så stort och sen att hon blivit så totalt annorlunda.
    Kan människor verkligen förändra sig så mycket? Stämmer inte uttrycket "en gång otrogen alltid otrogen"?
    Jag har väldigt svårt att våga känna efter eller våga älska henne igen! Jag vet inte om jag någonsin vågar det igen.

Har ni som varit otrogen och blivit förlåten verkligen varit trogna efter det eller har ni fortsatt att vara otrogen igen när röken lagt sig?

• Svar på tråden Kan verkligen en människa ändra sig så mycket?
  • Anonym (It hurts)

Gissar Polygam. Svider i know been there! Det är min gissning så svaret är Ja man kan förändras

• CitronTulo

Kanske lärde hon sig sin läxa, bara du som kan avgöra om du vill ge henne en andra chans att visa att hon förändrats! En människa kan absolut förändras, OM den själv vill och FÖRSTÅR varför den behöver förändras!
    Tycker att det låter skumt att hon vill att du skaffar dig älskarinnor dock??
    Varför? Tänker att det kan vara så att hon har ett väldigt kontrollbehov och att det just är saker som ev sker bakom hennes rygg som är svårt, har hon gett sitt godkännande så är det mer okej? Eller, så har hon skuldkänslor för att hon själv varit otrogen och vill att ni ska vara på "samma plan" att båda har vänstrat så att hon inte behöver vara den "dåliga"?

• Anonym (skuldkänslor)

Det kallas för skuldkänslor. Hon (som de flesta otrogna) räknade iskallt med att hon aldrig skulle bli påkommen och att hon kunde äta kakan och ha den kvar. När hon blev påkommen ändå insåg hon att hon kakan brukar försvinna när man ätit upp den. Nu agerar hon i panik och försöker göra allt för att få en ny kaka, genom att låta dig göra som hon försöker hon tvätta bort sin egen skuld så att ni blir kvitt. Men det är bara temporärt så låt dig inte luras. Så fort du förlåtit och allt lugnat sig igen så kommer hon börja om igen. 

Otrohet handlar aldrig om förhållandet, otrohet handlar alltid om karaktär. Ibland lär sig folk av sina misstag och ändrar sin karaktär men det händer väldigt sällan
    Det troligaste är att hon bara försöker rädda det som räddas kan, men det kommer inte förändra något för oavsett vad hon nu gör så är skadan redan skedd, du kommer aldrig se henne eller ert förhållande med samma ögon igen.

• Anonym (Hm)
    Anonym (skuldkänslor) skrev 2017-10-30 13:23:18 följande:
    Det kallas för skuldkänslor. Hon (som de flesta otrogna) räknade iskallt med att hon aldrig skulle bli påkommen och att hon kunde äta kakan och ha den kvar. När hon blev påkommen ändå insåg hon att hon kakan brukar försvinna när man ätit upp den. Nu agerar hon i panik och försöker göra allt för att få en ny kaka, genom att låta dig göra som hon försöker hon tvätta bort sin egen skuld så att ni blir kvitt. Men det är bara temporärt så låt dig inte luras. Så fort du förlåtit och allt lugnat sig igen så kommer hon börja om igen. 

Otrohet handlar aldrig om förhållandet, otrohet handlar alltid om karaktär. Ibland lär sig folk av sina misstag och ändrar sin karaktär men det händer väldigt sällan
    Det troligaste är att hon bara försöker rädda det som räddas kan, men det kommer inte förändra något för oavsett vad hon nu gör så är skadan redan skedd, du kommer aldrig se henne eller ert förhållande med samma ögon igen.
    Håller med
Svar på tråden Kan verkligen en människa ändra sig så mycket?