• Förkunnaren

Har druckit, har jag dödat eventuellt foster...??

Hej, jag och min sambo planerar inte barn men är heller inte emot det om det skulle hända, jag hade ingen aning om att jag hade ägglossning för 2 veckor sedan, slarvigt måhända men det var en extremt stressig vecka och ingen av oss tänkte på det, shit happens, liksom. Nu har vi varit på dels ett bröllop och dels en Halloweenfest och festat rätt rejält (inget vi brukligtvis brukar ägna oss åt) och det var efter detta som det slog mig att vi faktiskt råkat haft sex på en eventuell, högst troligen ägglossningsdag, vilket skulle betyda att jag nu skulle vara i vecka 5...?

Har jag förstört ägget/fostret?? Gråter

• Svar på tråden Har druckit, har jag dödat eventuellt foster...??
  • Snuttis2

Alkohol är ju aldrig bra och inget som rek under en graviditet men jag tror att du kan vara lugn ändå. De första veckorna får fostret all sin näring via gulekroppen och är därför relativt skyddad. Kommande veckor är dock känsliga för påverkan då sker intensiv utveckling av hjärta o övriga organ och moderkakan tar över näringstillförseln.

Så se nu till att ta hand om dig och fostret framöver: ät varierat enligt socialstyrelsen rek , undvik alkoholen och ta folsyra varje dag!!

Stort grattis till graviditeten : )

• Förkunnaren
    Snuttis2 skrev 2017-10-30 10:45:36 följande:

Alkohol är ju aldrig bra och inget som rek under en graviditet men jag tror att du kan vara lugn ändå. De första veckorna får fostret all sin näring via gulekroppen och är därför relativt skyddad. Kommande veckor är dock känsliga för påverkan då sker intensiv utveckling av hjärta o övriga organ och moderkakan tar över näringstillförseln.

Så se nu till att ta hand om dig och fostret framöver: ät varierat enligt socialstyrelsen rek , undvik alkoholen och ta folsyra varje dag!!

Stort grattis till graviditeten : )

Puh... men är det verkligen så? Alkohol är väl vattenlösligt eller vad det heter så det tar sig in i cellerna? Ägget sitter ju fast i livmoderväggen och utbyter kemiska signaler med varandra även om gulesäcken är källan till näring Rynkar på näsan

Vet alltså inte om jag är gravid än, har inte testat, fick bra en panikattack av att jag mycket väl skulle kunna vara det och tanken på hur mycket vin jag druckit Förvånad

• Krusbärskompott
    Förkunnaren skrev 2017-10-30 10:51:38 följande:

Puh... men är det verkligen så? Alkohol är väl vattenlösligt eller vad det heter så det tar sig in i cellerna? Ägget sitter ju fast i livmoderväggen och utbyter kemiska signaler med varandra även om gulesäcken är källan till näring 

Vet alltså inte om jag är gravid än, har inte testat, fick bra en panikattack av att jag mycket väl skulle kunna vara det och tanken på hur mycket vin jag druckit 

Läser man på ordentligt om embryologi så visst sker ett visst utbyte precis som du beskriver.

Samtidigt så är historien full av kvinnor som druckit innan de upptäckt att de är gravida och som har fått fina friska barn. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Du har ju inte ens plussat än!

Och om du skulle plussa och få mf så är det osannolikt att det beror på alkoholen, oftast är det pga stora kromosomfel osv.

Själv plussade jag söndagen efter midsommar så been there done that om man säger så...
  • Förkunnaren
    Krusbärskompott skrev 2017-10-30 11:32:41 följande:
    Läser man på ordentligt om embryologi så visst sker ett visst utbyte precis som du beskriver.

Samtidigt så är historien full av kvinnor som druckit innan de upptäckt att de är gravida och som har fått fina friska barn. Så jag tror inte du behöver oroa dig. Du har ju inte ens plussat än!

Och om du skulle plussa och få mf så är det osannolikt att det beror på alkoholen, oftast är det pga stora kromosomfel osv.

Själv plussade jag söndagen efter midsommar så been there done that om man säger så...
    Tack för svar Hjärta

Har en son på 9 år, minns att vi åkte på semester ovetandes om att jag var gravid och drack vin till middagen varje dag, han är ju frisk och fin, men det var så länge sedan så jag fick panik över detta, är 38 år nu och tänkte att det är svårare att bli gravid + detta att jag var på fest. Men, men...
  • Söderomslottsskogen

Alltså tänk på det. Fostret får sin näring via gulesäcken, och den lilla, eventuella påverkan alkoholen skulle kunna ha skulle vara för att den tar sig igenom cellväggarna.

Alkohol kan ta sig igenom cellväggarna in i spermier med. Har din sambo dåligt samvete för att han druckit dagarna innan den ev befruktningen?

Har en man någonsin fått rådet att inte ha oskyddat sex samma dag, eller inom de närmaste dagarna efter att han druckit alkohol? Nej.

Alkoholen kommer inte att påverka ditt foster. Du kan inte ha fått i dig i närheten av de mängder som krävs.

Barn som diagnosticerats med FAS har i regel mödrar som inte bara är gravt alkoliserade, utan även undernärda då alkohol tenderar att vara deras primära näringskälla. Det finns inte ett barn i världen som fått FAS för att mamman festade en gång tidigt i graviditeten. Däremot så finns det gott om människor som vill moralisera över gravida kvinnors leverne, i regel helt utan vetenskaplig grund. Det var inte länge sedan man skyllde födelsemärken på att mamman ätit smultron som gravid, eller om hon inte ätit smultron, för att hon varit sugen på smultron. Det finns ingen gräns för hur mycket vissa vill skuldbelägga gravida. Sanningen är att oron du känner antagligen är skadligare för fostret än alkoholen du eventuellt druckit.

• Krusbärskompott
    Söderomslottsskogen skrev 2017-10-30 16:32:12 följande:

Däremot så finns det gott om människor som vill moralisera över gravida kvinnors leverne, i regel helt utan vetenskaplig grund. Det var inte länge sedan man skyllde födelsemärken på att mamman ätit smultron som gravid, eller om hon inte ätit smultron, för att hon varit sugen på smultron. Det finns ingen gräns för hur mycket vissa vill skuldbelägga gravida. Sanningen är att oron du känner antagligen är skadligare för fostret än alkoholen du eventuellt druckit.

Instämmer till 100%!
  • Förkunnaren
    Söderomslottsskogen skrev 2017-10-30 16:32:12 följande:

Alltså tänk på det. Fostret får sin näring via gulesäcken, och den lilla, eventuella påverkan alkoholen skulle kunna ha skulle vara för att den tar sig igenom cellväggarna.

Alkohol kan ta sig igenom cellväggarna in i spermier med. Har din sambo dåligt samvete för att han druckit dagarna innan den ev befruktningen?

Har en man någonsin fått rådet att inte ha oskyddat sex samma dag, eller inom de närmaste dagarna efter att han druckit alkohol? Nej.

Alkoholen kommer inte att påverka ditt foster. Du kan inte ha fått i dig i närheten av de mängder som krävs.

Barn som diagnosticerats med FAS har i regel mödrar som inte bara är gravt alkoliserade, utan även undernärda då alkohol tenderar att vara deras primära näringskälla. Det finns inte ett barn i världen som fått FAS för att mamman festade en gång tidigt i graviditeten. Däremot så finns det gott om människor som vill moralisera över gravida kvinnors leverne, i regel helt utan vetenskaplig grund. Det var inte länge sedan man skyllde födelsemärken på att mamman ätit smultron som gravid, eller om hon inte ätit smultron, för att hon varit sugen på smultron. Det finns ingen gräns för hur mycket vissa vill skuldbelägga gravida. Sanningen är att oron du känner antagligen är skadligare för fostret än alkoholen du eventuellt druckit.

Ja. Moraliserandet tenderar nästan hysteri. Klart man ska leva så hälsosamt man kan under en graviditet, men skrämselpropagandan nästlar sig in i ens psyke, typ av en sådan grad att man tror att fostret kommer dö för att man åt EN bit kallskuret. 
  • HannaA11

Hej!

Du har redan fått jättebra svar ovan, men jag ville bara skriva att jag förstår om du oroar dig då jag själv varit i samma sits. Jag drack lite innan jag insåg att jag var gravid (dock lite, typ två cider och något glas vin) och jag frågade min barnmorska om detta och allt hon sa var "Det är ingen fara, du kan släppa det nu". Jag är i v 21 nu och har faktiskt helt släppt oron för detta (sen hittar man annat att oroa sig för^^).

• Haskel

Det värsta är att människor inte kan skilja på "onyttigt" och "livsfarligt". De kan inte heller skilja på "engångsföreteelse" och "dagligt missbruk". Inte heller "ytterst lite" och "ofantliga mängder".

Svar på tråden Har druckit, har jag dödat eventuellt foster...??