• kuopl

Tystnadsplikt lärare

Min son går i klass 2.
    Dom hade en vikarie en dag som skulle jobba under dagen i deras klass.
    Det var den värsta dagen i en klass hon någonsin varit.
    Denna vikarie känner min fru så hon ringer henne och talar om hur dagen har varit och att vi kanske till och med borde tänka på att flytta vår son till en annan skola.
    Det har varit kränkanden, fula ord, slagsmål, ja ett fullständigt kaos hela dagen.
    Lärarna vet inte vad dom ska göra.
    Vår son är duktig i skolan men i denna miljö går det inte att lära sig något vettigt anser hon.
    Vi föräldrar vet inget om hur det går till i klassen, vi frågar vår son ibland och säger bara att det är bra.
    Vi är jätteglada att hon har hört av sig och vi mailade skolan om detta och ifrågasatte vad som egentligen händer.
    Fick ett spydigt svar tillbaka från rektorn och hon kallade in vikarien till möte och kallade henne en massa saker bla att hon var kriminell.

Min fråga är, har hon vikarien gjort fel som ringde oss och talade om detta eller vad gäller i tystnadsplikten?
    Tänkte fronta denna rektor nämligen.

Tobias Hansson
  • Svar på tråden Tystnadsplikt lärare
  • Anonym (är lärare)

Ja givetvis ska man inte göra så. Om skolan behöver informera så gör rektorn det eller den kan be vikarien göra det, om det inte finns någon ordinarie på plats men absolut inte på det där sättet som det nu blev. 

Men ni får väl någon form av info, typ veckobrev? Det är vanligt i lågstadiet. Föräldramöte lär det väl ha varit nu när halva terminen har gått tex? 

Är det något mkt allvarligt som skett brukar rektorerna ta tag i det och meddela. Möjligt att det kommer ske nu om det var så illa som det lät. Men det kan också vara så att det var vikarien som inte klarade av att hantera klassen och det därmed blev kaos hela dagen, inte alls säkert barnen var som de brukar, det är ganska vanligt att man testar vikarier och märker de att vikarien velar och är osäker kan det tyvärr bli kaos och tjohej bland så små barn. 

• kuopl

Läste någonstans att lärarnas tystnadsplikt inte är lika stark.
    Anser en lärare att eleverna far illa på något sätt så har dom rätt att prata utan att nämna namn och det har hon inte gjort.

• Anonym (är lärare)

Hur vet hon att "lärarna vet inte vad de ska göra"? Har de sagt det uttryckligen till vikarien eller är det bara vad vikarien tror? Om det nu är så där dåligt lär de tvinnas en handlingsplan sedan tidigare. 
    Om det inte finns det och det verkligen är så illa, DÅ har ni något att pressa rektorn med. 

• Anonym (är lärare)
    kuopl skrev 2017-10-30 14:18:13 följande:

Läste någonstans att lärarnas tystnadsplikt inte är lika stark.
    Anser en lärare att eleverna far illa på något sätt så har dom rätt att prata utan att nämna namn och det har hon inte gjort.

Nej vår tystnadsplikt är inte lika stark men är man vikarie ska man verkligen kolla upp först hur man ska bete sig. Det handlar inte bara om att inte nämna någons namn. 
  • kuopl

Det första vikarien tänkte på att det skulle in 5 lärare i klassrummet, va i en 2:a klass. Hon var en av 5 alltså, ordinarie lärarna var där. Hon skulle vara med som en hjälpande hand och inte leda lektionerna.

Vi får veckobrev men ingenstans står det något om någon ordning.
    Vi har frågat vår son nu i efterhand och han säger att det ofta är världens liv i klassrummet och ofta ingen ordning alls.

Vi föräldrar är alltså helt ovetande om vad som händer i klassrummet.
    Svaret jag fick från rektorn var lättolkat, hon tänkte fan nu kommer detta ut till föräldrar och MIN skola får dåligt rykte.

• Anonym (Lärare)

Jag förstår att vikarien ville prata med din fru om detta, men hon har gjort fel och skulle lyft problemen med rektor istället. Om hon dessutom bara varit inne vid något tillfälle så ger ju inte det någon rättvis bild av hur det brukar se ut i skolan/klassen. Skulle det finnas problem så ska självklart skolan arbeta för att fixa dessa, men om ni inte reagerat på något och ert barn inte sagt något så tror jag att ni kan ta det lite lugnt (men prata gärna med rektorn om det så att ni får höra flera sidor och kan lyfta eventuella frågor som ni har).

Tyvärr tror jag att vikarien kan få svårt att jobba något mer på skolan och det kan ju även, i värsta fall, sprida sig till andra skolor att det är en vikarie som inte håller på tystnadsplikten.

• Anonym (X)

Vikarien ska inte kontakta föräldrar alls.

Vid problem och/eller akuta händelser lyfts det med arbetslag och rektor som tar det vidare.

Jättetråkigt att rektor tar det så, men bännen har ändå, rent formellt, gjort fel.

• kuopl

Det var faktiskt så att dom hade ett möte efter sista lektionen och där sa dom rätt upp och ner att dom visste inte vad dom skulle göra. Dom kände en hopplöshet.
    Vi vet allt nämligen som hände under denna dagen.

• Anonym (myndighet)

Hon har rätt att kontakta föräldrar om hon anser att problemet är så stort så behov finns.
    En bedömning som var och en får ta.

Svar på tråden Tystnadsplikt lärare