• Äldre 30 Oct 15:43
    16010 visningar
    13 svar
    13
    16010

    Åtgärda fel vid formatering av hårddisken



    Hur ska jag komma förbi det här felet som uppstod när jag skulle formatera hårddisken på datorn?
    formatera hårddisken
  • Svar på tråden Åtgärda fel vid formatering av hårddisken
  • Äldre 30 Oct 15:48
    #1

    Vi kan väl säga att du försöker rycka undan mattan för dig själv. Du försöker formatera partitionen som du står i, dvs radera kommandot format. 
    Ska du göra såhär får du nästan göra det från en bootbar skiva eller USB-minne. 

  • Äldre 30 Oct 15:51
    #2

    Hur ska jag göra om jag ska formatera hela hårddisken?

    Datorn ska jag inte behålla efter formateringen.

    Jag ska bara radera allt som finns på hela datorn & sedan ska datorn kastas


    formatera
  • Äldre 30 Oct 15:57
    #3

    Om så är fallet så hade jag tagit ut hårddisken och tagit sönder den fysiskt. 
    Formaterad data är tämligen lätt att läsa tillbaka. 

  • Äldre 30 Oct 16:25
    #4

    Hur ska jag göra om jag ändå tänker formatera hårddisken som jag försökte göra?

  • Äldre 30 Oct 16:31
    #5

    enklast är om du ominstallerar datorn från en bootable usb. Då kan du formatera hddn i ominstallationsprocessen (formatera om den 7 ggr så är allti princip oläsbart sen).


    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 30 Oct 16:38
    #6

    Ok. Var får man tag på en bootable usb?

  • Äldre 30 Oct 16:48
    #7
    karlsson n skrev 2017-10-30 16:38:16 följande:

    Ok. Var får man tag på en bootable usb?


    ja, alltså, du får köpa en helt vanlig usb-sticka och sedan sätta dit ett OS. De flesta OS har instuktioner för att göra själva usbn bootable.
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 30 Oct 16:51
    #8

    Finns det inget sätt att formatera hårddisken direkt ifrån datorn utan att behöva köpa till något, som att köpa ett usb-minne?

  • Äldre 30 Oct 16:57
    #9
    karlsson n skrev 2017-10-30 16:51:05 följande:

    Finns det inget sätt att formatera hårddisken direkt ifrån datorn utan att behöva köpa till något, som att köpa ett usb-minne?


    så länge du behöver hårddisken för att formatera hårddisken så är det tyvärr omöjligt.

    Men du har säkert en 50-lapp att lägga på en usb-sticka..... och har du inte det så får du väl, som Halla skrev, rycka disken och slå en hammare i den. den ska ju ändå slängas.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Äldre 30 Oct 17:02
    #10

    Om du har en annan dator så kan du ta ut hårddisken ur din dator och montera den i den andra datorn och formatera den där.

  • Äldre 30 Oct 20:21
    #11

    Nu har jag varit & köpt ett billigt usb-minne på 2 GB ifrån Jula för 50 kr.

    Hur går man vidare för att preparera usb-minnet?

    Kanske man kan följa den här guiden:
    https://www.wikihow.com/Make-a-USB-Bootable

    Det är Windows xp på datorn som ska formateras.

    I guiden på wikihow står det att man behöver de här filerna eller vad de är för något för att göra usb-minnet bootbart om man använder windows xp:
    USB_Prep8 & bootsect.exe

    Var tror ni man kan hitta dem någonstans. Jag vågar inte ladda ner ifrån vilka sidor som helst.

  • Äldre 30 Oct 21:09
    #12

    Det här ser ut som ett vettigt alternativ

    www.lifewire.com/dban-dariks-boot-and-nuke-review-2619130

  • Äldre 30 Oct 22:09
    #13

    Jag skulle också rekommendera Darik's Boot and Nuke.

    Ladda först ner Unetbootin här:

    unetbootin.github.io/

    Sen laddar du ner Darik's Boot and Nuke som en ISO.

    Kör Unetbootin, välj diskimage ISO och leta upp var du sparade ison. Sen installerar du den på din USB-sticka. När det är klart bootar du från USB-stickan och följer instruktionerna.

  • optimi­st63
    Äldre 27 Nov 13:19
    #13
    Halla91 skrev 2017-10-30 15:57:34 följande:

    Om så är fallet så hade jag tagit ut hårddisken och tagit sönder den fysiskt. 
    Formaterad data är tämligen lätt att läsa tillbaka. 


    DEt beror på vilket sätt du väljer att formatera. Snabbformaterar du så är det rätt lätt ja.
Svar på tråden Åtgärda fel vid formatering av hårddisken