• Anonym (?)

Risk att åka fast för fusk med bostadsbidrag?

Någon här som vet hur står risken är att åka fast när man fuskar med bostadsbidrag? Om ett par är skrivna på olika adresser bara för att få bostadsbidrag. Om någon anmäler, vad händer? Startar Försäkringskassan en utredning, efter hur lång tid och hur går de tillväga? 

• Svar på tråden Risk att åka fast för fusk med bostadsbidrag?
  • Anonym (Vän)

Jag har vänner som bor ihop men är skrivna på skilda adresser. De har ett hyreskontrakt sinsemellan som "skydd", dvs till pappers hyr ena parten ett rum för övernattningar när anslutning mellan färdmedel från arbetsplatsen och vidare till hemorten inte matchar upp vid knutpunkten. Men de bor ihop när hen inte är på jobb. Den andra parten har två barn vars andra förälder är död sedan länge, och får därmed ett tillägg på barnbidraget då hen är ensam vuxen skriven på adressen (partnern har en c/o adress) och den inneboende kunde söka bostadsbidrag vid studier då de krävde boende i knutpunkten. De har klarat sig i 10 år hittills. Skulle tro att de klarar sig helt då den ena är klar med studierna och den andra bara har 1 barn med barnbidrag numera, och det inte länge till.

• Anonym (Wtf)

De förtjänar att åka dit så att det ryker om det. Varför i hela världen ska de ta emot bidrag då de klarar ekonomin utan bidrag? Att de vill ha mer pengar är ingen ursäkt.

• Anonym (Fy Skäms)

Så j..a egoistiskt att göra så!
    Någon borde anmäla de så att de blir återbetalningsskyldiga. Demon

• Anonym (Vän)

Om ni menar mina vänner så "kan" de inte åka fast då den inneboende parten äger den bostad där hen är skriven. Delar av den är uthyrd för att täcka kostnaderna men rent formellt så finns inget att anmärka på annat än att hen bor mer i sitt övernattningsrum än i sin egen bostad. Eftersom ni har 0 insyn i deras ekonomi ska ni inte heller spekulera i huruvida de klarar sig utan det tillskottet eller inte.

Fan vad galen jag blir på denna sidas script!!!! Den ändrar alla mina hen till han, så fruktansvärt irritetande

• Magnus81
    Anonym (Vän) skrev 2017-10-31 09:43:43 följande:

Om ni menar mina vänner så "kan" de inte åka fast då den inneboende parten äger den bostad där hen är skriven. Delar av den är uthyrd för att täcka kostnaderna men rent formellt så finns inget att anmärka på annat än att hen bor mer i sitt övernattningsrum än i sin egen bostad. Eftersom ni har 0 insyn i deras ekonomi ska ni inte heller spekulera i huruvida de klarar sig utan det tillskottet eller inte.

Fan vad galen jag blir på denna sidas script!!!! Den ändrar alla mina hen till han, så fruktansvärt irritetande

Det är rätt det heter han och hon
  • Anonym (Vän)
    Magnus81 skrev 2017-10-31 09:49:43 följande:

Det är rätt det heter han och hon

Fast nu vill jag ju inte uppge kön på någon av mina vänner och då är det korrekta att använda hen.
  • Magnus81
    Anonym (Vän) skrev 2017-10-31 11:22:53 följande:

Fast nu vill jag ju inte uppge kön på någon av mina vänner och då är det korrekta att använda hen.

"Hen" är världens löjligaste ord. Lär inte ens mina barn det.

Barnens lärare använder det inte ens
  • Anonym (Vän)
    Magnus81 skrev 2017-10-31 12:20:35 följande:

"Hen" är världens löjligaste ord. Lär inte ens mina barn det.

Barnens lärare använder det inte ens

Varför tycker du det? Jag tycker det är väldigt praktiskt. Kan förstås vara påverkad av att ha växt upp nära det finska språket där hän (dvs hen fast på finska) är det enda ord som finns.
  • Anonym (.)

Fast om hen bor mer i övernattningslägenheten än tillsammans med den andre hennen så är det rätt och riktigt. Man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga vila, dvs där man oftast sover.
    Så de gör alltså rätt. Du verkar bara otroligt ogin och avundsjuk.
  • Magnus81
    Anonym (Vän) skrev 2017-10-31 21:03:50 följande:

Varför tycker du det? Jag tycker det är väldigt praktiskt. Kan förstås vara påverkad av att ha växt upp nära det finska språket där hän (dvs hen fast på finska) är det enda ord som finns.

Vem vill kalla någon för höna.

Sen är hen en förkortning av henne så jag för står inte hur man kan koppla ihop det med han eller honom
  • taquine
    Anonym (Vän) skrev 2017-10-31 11:22:53 följande:
    Hur svårt på en skala är det att skriva h*n . Suck... 
    Goodness me
  • Anonym (Logiken alltså...)
    Magnus81 skrev 2017-11-01 11:11:10 följande:

Vem vill kalla någon för höna.

Sen är hen en förkortning av henne så jag för står inte hur man kan koppla ihop det med han eller honom

Du kallar ju dina barn för lada så då kan du väl kalla folk för höna också.

Och då är ju hon en förkortning av honom.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (.) skrev 2017-10-31 21:15:21 följande:
    Fast om hen bor mer i övernattningslägenheten än tillsammans med den andre hennen så är det rätt och riktigt. Man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga vila, dvs där man oftast sover.
    Så de gör alltså rätt. Du verkar bara otroligt ogin och avundsjuk.
    Som jag förstod det är det ju hos sambon som "övernattningslägenheten" finns och personen är alltså skriven i "sin" bostad som hen äger. Det är den officiella versionen. Personen ska ju som du säger vara skriven där man har sin huvudsakliga vila, dvs i "övernattningslägenheten" där sambon bor, men de vill inte det för då kommer FK att räkna ihop hela hushållets inkomster och de blir av med bostadsbidraget eller åtminstone sänker det. Alltså bidragsfusk.

• Anonym (Vän)
    Anonym (Logiken alltså...) skrev 2017-11-01 11:15:44 följande:

Du kallar ju dina barn för lada så då kan du väl kalla folk för höna också.

Och då är ju hon en förkortning av honom.

Jag blev just lite kär i dig

Det är dessutom mycket jobbigare att skriva h*n än hen på mobilen, även det vill scriptet ändra till han så helt poänglöst.
  • Anonym (.......)

Vilket är precis set han kan åka fast för då man ska vara skriven där man har sin huvudsakliga dygnsvila.

Dessutom kan både fk komma på oanmäld besök för att se hur set ligger till med boendearangemanget. De kan då på samma sätt som soc bestämma att de bor under äktenskapliga förhållandet och då räknas hela inkomsten för ansökan om bostadsbidrag och de blir polisanmälda för fusk.
  • Anonym (.)
    Anonym (qwerty) skrev 2017-11-01 11:27:09 följande:
    Som jag förstod det är det ju hos sambon som "övernattningslägenheten" finns och personen är alltså skriven i "sin" bostad som hen äger. Det är den officiella versionen. Personen ska ju som du säger vara skriven där man har sin huvudsakliga vila, dvs i "övernattningslägenheten" där sambon bor, men de vill inte det för då kommer FK att räkna ihop hela hushållets inkomster och de blir av med bostadsbidraget eller åtminstone sänker det. Alltså bidragsfusk.

Inte alls fusk då den ena har sin huvudsakliga vila någon annanstans.

Att försöka få det till fusk är samma sak som om du skulle kräva att ALLA som är tillsammans, även om förhållandet bara är enn vecka gammalt, ska vara försörjningspliktiga gentemot varandra.
Svar på tråden Risk att åka fast för fusk med bostadsbidrag?