• Anonym (')

Är det svårare att bli gravid när man har cystor på äggstocken /äggstockarna?

Är det svårare att bli gravid då eller kan man i värsta fall bli helt steril? Är orolig att det ska påverka förmågan att bli gravid.. Ni som har haft eller har cystor har ni haft problem med att bli gravida??

• Svar på tråden Är det svårare att bli gravid när man har cystor på äggstocken /äggstockarna?
  • Anonym (')

Puffar igen

• Snuttis2

Det beror ju lite på vad det är för cystor ?

Man kan ju ha funktionella cystor pga pco eller choklad cystor pga endometrios eller någo annan form.

Dessa former av cystor med tillhörande sjukdomar är ju kända för att kunna påverka fertiliteten men allt handlar ju om deras intensitet och utbredning.

• Anonym (')
    Snuttis2 skrev 2017-11-01 14:12:41 följande:

Det beror ju lite på vad det är för cystor ?

Man kan ju ha funktionella cystor pga pco eller choklad cystor pga endometrios eller någo annan form.

Dessa former av cystor med tillhörande sjukdomar är ju kända för att kunna påverka fertiliteten men allt handlar ju om deras intensitet och utbredning.

Menar cystor som man får av endometrios. På vilket sätt påverkar dom fertiliteten?
  • Snuttis2

Endometrios kan dels bilda härdar av celler på diverse platser i bukhålan samt bilda cystor på äggstockarna . Endo cystor kallas ofta choklad cystor för att de i regel är fyllda med blod. Cystor på äggstockarna kan ju dels påverka äggstockens möjlighet att röra sig(den behöver kunna slunga ut ägget i äggledaren vid ägglossning) men också påverka äggstockens möjlighet att utveckla äggblåsor! Jag har endo och har en cysta på ca 6-7 cm på min ena äggstock , cystan har påverkat den äggstockens produktion av äggblåsor. Utan den kanske äggstocken skulle arbetat effektivare?!

• Anonym (')
    Snuttis2 skrev 2017-11-01 14:33:00 följande:

Endometrios kan dels bilda härdar av celler på diverse platser i bukhålan samt bilda cystor på äggstockarna . Endo cystor kallas ofta choklad cystor för att de i regel är fyllda med blod. Cystor på äggstockarna kan ju dels påverka äggstockens möjlighet att röra sig(den behöver kunna slunga ut ägget i äggledaren vid ägglossning) men också påverka äggstockens möjlighet att utveckla äggblåsor! Jag har endo och har en cysta på ca 6-7 cm på min ena äggstock , cystan har påverkat den äggstockens produktion av äggblåsor. Utan den kanske äggstocken skulle arbetat effektivare?!

Har du haft svårt att bli gravid? Kan den göra så att äggen dör i äggstocken?
  • Snuttis2

Kan dock berätta att mina äggstockar trots cysta producerat ägg som resulterat i en son på 3 månader : )

• Anonym (')
    Snuttis2 skrev 2017-11-01 14:37:13 följande:

Kan dock berätta att mina äggstockar trots cysta producerat ägg som resulterat i en son på 3 månader : )

Blev du gravid genom ivf eller naturligt?
  • Anonym (Hanna)

Vad är det för cystor? Du får inte äta hormontabletter när du har cystor men det ska inte vara farligt att bli gravid.

Genom att äta primolut nor så kan de försvinna av sig själv.

• Anonym (')
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-01 15:03:29 följande:

Vad är det för cystor? Du får inte äta hormontabletter när du har cystor men det ska inte vara farligt att bli gravid.

Genom att äta primolut nor så kan de försvinna av sig själv.

Det är endo cystor. Vad menar du med hormontabletter? Menar du preventivmedel eller hormoner för ägglossning?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (') skrev 2017-11-01 15:11:23 följande:
    Det är endo cystor. Vad menar du med hormontabletter? Menar du preventivmedel eller hormoner för ägglossning?
    Hormoner för ägglossning. Det finns stor risk att bli överstimulerad i så fall. 
  • Anonym (')
    Anonym (Hanna) skrev 2017-11-01 15:31:38 följande:

Hormoner för ägglossning. Det finns stor risk att bli överstimulerad i så fall. 

menar du att cystorna blir större då eller fler eller blir det många ägg?
  • Snuttis2

Blivit gravid 3 g , en gång naturligt o två gånger via ivf! Tyvärr slutade två i missfall !

• Snuttis2

Om cystorna blir för stora kommer de påverka äggstockens möjlighet att utveckla äggblåsor, så cystan dödar inga ägg utan den gör att det inte finns några (eller färre) till o börja med.

• Anonym (')
    Snuttis2 skrev 2017-11-01 17:56:05 följande:

Om cystorna blir för stora kommer de påverka äggstockens möjlighet att utveckla äggblåsor, så cystan dödar inga ägg utan den gör att det inte finns några (eller färre) till o börja med.

Kan cystor gå bort av sig självt?
  • Anonym (')
    Snuttis2 skrev 2017-11-01 17:53:38 följande:

Blivit gravid 3 g , en gång naturligt o två gånger via ivf! Tyvärr slutade två i missfall !

Var det pga cystan du hade svårt att bli gravid?
  • Snuttis2

Ja cystor kan krympa o i vissa fall försvinna ! Min cysta dök upp under min tredje ivf behandling så den har inte orsakat mina svårigheter dock påverkade den hur många äggblåsor/ägg vi kunde få från den äggstocken vid behandlingen. Min är i sådan storlek att den ska opereras men det är inget man rek innan man anser sig vara klar med barnafödandet! När man tar bort cystor skadas ofta äggstocken och man riskerar att bli av med ägganlag.

Vid min efterkontroll 10 v efter förlossningen kunde inte bm hitta cystan så det ska bli spännande att se om den finns kvar, om den minskat eller är oförändrad när det är dags att ta tag i den!!

• Anonym (')
    Snuttis2 skrev 2017-11-01 19:17:04 följande:

Ja cystor kan krympa o i vissa fall försvinna ! Min cysta dök upp under min tredje ivf behandling så den har inte orsakat mina svårigheter dock påverkade den hur många äggblåsor/ägg vi kunde få från den äggstocken vid behandlingen. Min är i sådan storlek att den ska opereras men det är inget man rek innan man anser sig vara klar med barnafödandet! När man tar bort cystor skadas ofta äggstocken och man riskerar att bli av med ägganlag.

Vid min efterkontroll 10 v efter förlossningen kunde inte bm hitta cystan så det ska bli spännande att se om den finns kvar, om den minskat eller är oförändrad när det är dags att ta tag i den!!

var det hormonerna som gjorde att cystan bildades kanske?
  • Snuttis2

Sannolikt att kroppen påverkades av behandlingen! Jag har inte lidit av den till skillnad från min övriga endo- smärtproblematik

Svar på tråden Är det svårare att bli gravid när man har cystor på äggstocken /äggstockarna?