• moppolopp

    Fri från hetsätning?

    Hej!

    Jag har utvecklat någon sorts hetsätningsstörning senaste året, nu eskalerar det och jag hetsäter i princip varje dag, oftast ensam på kvällarna, eller egentligen när jag är ensam, typ jämt iom att jag bor själv..

    Har såklart gått upp i vikt av detta men är fortfarande typ normalviktig så folk runtomrking fattar ju inte. Pinsamt att berätta om (mamma och en nära vän vet bara, men de bor på andra orter..)

    Har någon här tagit sig ur sånt här? Känns som jag aldrig kan sluta äta, tänker bara på nästa tillfälle jag får vara själv och hetsa..

  • Svar på tråden Fri från hetsätning?
  • Anonym (terapi)

    Hej!

    Jag har också haft perioder med hetsätning och även bulimi. Det som till slut hjälpte mig var att jag fick gå i terapi via företagshälsan. Vändpunkten kom när jag fick panikångest på nätterna och hade svårt att jobba. Jag behövde aldrig säga till min chef varför jag mådde dåligt bara att jag gjorde det och så fick jag gå till företagshälsan och träffa en läkare och en terapeut. Men jag tror man kan få samma hjälp via vårdcentralen.

    Så med hjälp av kbt så fick jag verktyg att hålla mig undan från maten. För mig var det inte en typisk ätatörningsproblematik som låg bakom utan ätandet var en stressventil och när jag fick bättre sätt att hantera stressen så slutade jag hetsäta.

    Lycka till!

  • Fjäril kär

    Jag går på KBT för min hetsätning. Rekommenderar det.

    Ätstörning handlar sällan/aldrig om själva maten utan är en ventil för något annat. För mig handlar det om dålig självkänsla och självförakt. Dövar min ångest med mat.

  • moppolopp

    Tack!

    Har varit hos vårdcentralen men får ingen vettig hjälp.. Känns som man inte tar mig helt på allvar..

    Ska man gå nånstans privat istället? Dyrt?

  • Anonym (Anne Onym)

    Jag har också haft det. Lyckades ta mig ur det genom att äta ordentliga måltider vid regelbundna tider. Det kanske låter jättelöjligt, men det fungerade faktiskt för mig. Åt tills jag var helt mätt, vilket gjorde att jag sedan inte kunde få i mig något mer när jag fick impulser att börja hetsäta. Sen såg jag till att inte ha nåt av det jag brukade äta massa av heller (godis, nötter och bröd), vilket hjälpte. 

  • Fjäril kär
    moppolopp skrev 2017-11-04 19:20:27 följande:

    Tack!

    Har varit hos vårdcentralen men får ingen vettig hjälp.. Känns som man inte tar mig helt på allvar..

    Ska man gå nånstans privat istället? Dyrt?


    Sök via öppenvården/psyk.
Svar på tråden Fri från hetsätning?