• Vissii

Väntan efter jobb intervjun. Ring eller inte?

Hej på er!

Var på arbetsintervju den 13e oktober. Kändes helt OK efter och dem bad mig även mejla över referenser och löneanspråk.
    Den här tjänsten är en av tre samma avdelning inom kommunen sökte samtidigt så jag kan tänka mig att dem hade några intervjuer att gå igenom.
    Jag fick i alla fall svar att dem skulle höra av sig när intervjuerna var genomförda.
    Det har gått lite mer än två veckor nu sen jag fick svar.

Är det bara att ha is i magen eller bör man kontakta dem och fråga hur det går?
    Förstår ju om dem haft mycket att göra när det gällde tre tjänster.

Hur skulle ni resonera?
    Just nu på mitt nuvarande jobb så har jag inte speciellt mycket att göra och nu känns det ju som man bara går och väntar och vill bort härifrån. :)

• Svar på tråden Väntan efter jobb intervjun. Ring eller inte?
  • nastyashell

Om du av någon anledning bestämmer dig för att kommunicera skriftligen med din tilltänkta arbetsgivare, lär dig skillnaden mellan "de" och "dem" innan du klickar på sändknappen.

• Vissii
    nastyashell skrev 2017-11-01 13:26:41 följande:

Om du av någon anledning bestämmer dig för att kommunicera skriftligen med din tilltänkta arbetsgivare, lär dig skillnaden mellan "de" och "dem" innan du klickar på sändknappen.

Ber så hemskt mycket om ursäkt. Hade lite bråttom när jag skrev tror jag.
  • Bjoer

När gick ansökningstiden ut? De kanske inte börjar kolla på ansökningar innan tiden är ute. Beroende på när den gick ut så skulle jag antingen chilla eller skicka ett mail och fråga. Eller ringa.

• CitronTulo

Kan ta tid ibland att få tag i referenspersoner (de kan ha semester eller liknande). Kan även vara så att någon de avsett att intervjua fått förhinder så de var sent klara med intervjuerna.
    Men tycker att du efter två veckor absolut kan skicka ett mejl och fråga hur långt de kommit i anställningsprocessen.

• Vissii
    Bjoer skrev 2017-11-01 13:35:25 följande:

När gick ansökningstiden ut? De kanske inte börjar kolla på ansökningar innan tiden är ute. Beroende på när den gick ut så skulle jag antingen chilla eller skicka ett mail och fråga. Eller ringa.

Ansökningstiden gick ut den sista September. Dom ringde mig direkt veckan efter att den gick ut och bokade in intervjun den 13e.
    Så idag är det ju en månad sedan den gick ut men bara lite mer än 2 veckor sen intervjun.
  • Bjoer
    Vissii skrev 2017-11-01 14:30:30 följande:
    Ansökningstiden gick ut den sista September. Dom ringde mig direkt veckan efter att den gick ut och bokade in intervjun den 13e.
    Så idag är det ju en månad sedan den gick ut men bara lite mer än 2 veckor sen intervjun.
    Ok. Då hade jag nog ringt och hört läget. Kan ju vara att de bara har mycket att göra och kan vara att du inte gått vidare. Inte alla företag är så bra på att meddela om man inte går vidare. Å andra sidan borde ju kommunen vara noga med sånt, kan man tycka.
  • Eena

Jag hade ringt. Jag jobbar en del med rekrytering och hade bara uppfattar det som positivt. Det visar att du är seriöst intresserad och har lite driv.

• Vissii
    Eena skrev 2017-11-01 14:58:03 följande:

Jag hade ringt. Jag jobbar en del med rekrytering och hade bara uppfattar det som positivt. Det visar att du är seriöst intresserad och har lite driv.

Ok, men vad ska man säga?
    Kan ju kännas lite dumt om man bara ringer för att kolla hur rekryteringen går?
  • BossHoss

håller med
  • Bjoer
    Vissii skrev 2017-11-01 15:04:36 följande:
    Ok, men vad ska man säga?
    Kan ju kännas lite dumt om man bara ringer för att kolla hur rekryteringen går?

Nej då. Det visar, som ovanstående nämner, att du är intresserad av jobbet och tar initiativ. Säg typ:

"Hej! Jag heter Bla bla bla och var på intervju för tjänsten som bla bla för två veckor sedan och tänkte kolla lite hur det går?"

Sen blir det ju normalt samtal från det.

• Eena
    Bjoer skrev 2017-11-01 15:23:38 följande:

Nej då. Det visar, som ovanstående nämner, att du är intresserad av jobbet och tar initiativ. Säg typ:

"Hej! Jag heter Bla bla bla och var på intervju för tjänsten som bla bla för två veckor sedan och tänkte kolla lite hur det går?"

Sen blir det ju normalt samtal från det.

Precis. Det är ju helt normalt att vilja veta hur det går. Alla som jobbar med rekrytering har någon gång själv sökt jobb och vet precis hur det känns när man går och väntar. Ring bara och säg som det är. Du kan också nämna att du fick ett väldigt gott intryck av tjänsten och företaget.
  • Mibi

Förlåt för att jag kapar tråden lite grann, sitter nämligen i liknande situation. Jag var på intervju förra veckan och intervjuaren sa att jag gjorde mkt bra intryck på honom och att han hade intervjuer nu på måndag oxå ( i måndags) samt att han skulle förmodligen höra av sig senast onsdag (idag), annars att jag skulle ringa honom på torsdagen.
    Jag vill verkligen ha det här jobbet, så nu får jag ju ringa honom imorgon. Men helt ärligt, hur stora är mina chanser nu tro? Jag menar, hör man inte av sig asap till den man verkligen vill ha? (ps. där är flera platser till tjänsterna) Gge mig hopp! Eller är det helt ute??
  • Eena
    Mibi skrev 2017-11-01 19:16:39 följande:

Förlåt för att jag kapar tråden lite grann, sitter nämligen i liknande situation. Jag var på intervju förra veckan och intervjuaren sa att jag gjorde mkt bra intryck på honom och att han hade intervjuer nu på måndag oxå ( i måndags) samt att han skulle förmodligen höra av sig senast onsdag (idag), annars att jag skulle ringa honom på torsdagen.

Jag vill verkligen ha det här jobbet, så nu får jag ju ringa honom imorgon. Men helt ärligt, hur stora är mina chanser nu tro? Jag menar, hör man inte av sig asap till den man verkligen vill ha? (ps. där är flera platser till tjänsterna) Gge mig hopp! Eller är det helt ute??

Det behöver inte alls vara kört. Han sa förmodligen och tyvärr är många lite optimistiska i sina tidplaner. Rekryterande chefer har ofta väldigt mycket annat också på sitt bord som kan bli mer akut och behöva prioriteras. Ring imorgon kring lunch och tacka för en trevlig intervju och fråga hur det går.
  • Vissii

Ringde till chefen på kommunen idag och fick höra att hon är på semester till i morgon. Så får prova igen då.

• Larsson11

Klart du ska kontakta dem. Finns ingenting negativt med det när det gått så pass lång tid. 

• Vissii

Återkopplar igen då. Ringde igen och fick prata med dem.
    Dem hoppades kunna ha besked om 1-2 veckor. Folk hade varit på semester och liknande.

Nu har jag i alla fall "visat upp mig" eller vad man ska säga. :)

Svar på tråden Väntan efter jobb intervjun. Ring eller inte?