• Anonym (Tunnis)

Äter jag för lite? Går ner i vikt ofrivilligt

Jag har varit sjukskriven en längre tid och har nu börjat arbeta 50%. Har varit sjukskriven för magproblem. Plötsliga diarrer, gick ned 20 kg på 3 1/2 år utan att jag gjorde något. Men diarrén försvann men har ont i magen ofta. Gjorde alla tänkbara undersökningar och fick ibs som diagnos.

Nu går vikten nedåt igen. Och jag vill inte ner mer. Arbetar 5 timmar per dag/fyra dagar i veckan på skola/fritids, motionerar inget, äter husmanskost främst. Väger nu 58 kg till mina 165 cm. Vägde 62 kg i juni.

En matdag:

Frukost: surdegsbröd med nått pålägg, yoghurt med müsli och kaffe.

Lunch: en portion husmanskost

Mellis: kakor, bullar eller godis

Middag: en portion husmanskost med hårdbröd till.

Kväll på helgerna: lite snacks och godis

Innan jag började arbeta åt jag som ovan men ingen riktig lunch utan åt två hårdbrödskivor.

• Svar på tråden Äter jag för lite? Går ner i vikt ofrivilligt
  • Aniiee

Fast du har ju faktiskt bara skrivit VAD du äter, inte HUR MYCKET du äter, så det är omöjligt att säga om du äter för lite.

Vad är en portion för dig? Hur många bullar? Hur stora är de (menar, är det cafe-bullar stora som en tallrik eller är det hemgjorda som får plats i ett dl-mått?)?

Du fattar nog vad jag menar.....

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • BossHoss

Förstår mig inte riktigt på frågan faktiskt. Går du ner i vikt utan att du vill det så JA då äter du för lite i jämförelse med hur mycket du bränner men det framgår ju i din fråga. 

• Anonym (Tunnis)
    Aniiee skrev 2017-11-01 15:25:29 följande:

Fast du har ju faktiskt bara skrivit VAD du äter, inte HUR MYCKET du äter, så det är omöjligt att säga om du äter för lite.

Vad är en portion för dig? Hur många bullar? Hur stora är de (menar, är det cafe-bullar stora som en tallrik eller är det hemgjorda som får plats i ett dl-mått?)?

Du fattar nog vad jag menar.....

En portion för mig är tex en-två potatis, tre fiskpinnar och alltid lite grönsaker oftast 6 skivor gurka och 1/4 tomat. Plus två skivor rågrut. Den storleksmängden är nog till alla måltider.
  • Anonym (Tunnis)
    BossHoss skrev 2017-11-01 15:30:23 följande:

Förstår mig inte riktigt på frågan faktiskt. Går du ner i vikt utan att du vill det så JA då äter du för lite i jämförelse med hur mycket du bränner men det framgår ju i din fråga. 

Jo, men man ju också gå ned i vikt pga sjukdom. Undrade om mitt intag är normalt eller om jag äter för lite.
  • Anonym (Madde)
    Anonym (Tunnis) skrev 2017-11-01 16:03:23 följande:
    En portion för mig är tex en-två potatis, tre fiskpinnar och alltid lite grönsaker oftast 6 skivor gurka och 1/4 tomat. Plus två skivor rågrut. Den storleksmängden är nog till alla måltider.
    Jo men det är små portioner, så det blir inte så värst många kalorier av det där. Jag skulle äta minst två stora potatisar, sex fiskpinnar, och så någon god sås till det hela. Gurka och tomat är knappt någon energi i alls. Jag skulle bre rikligt med smör på rågruten.
  • Anonym (tjej)

Jag är ungefär lika lång och lika tung som du och jag äter typ dubbelt så mycket som du... så inte konstigt att du går ner... 

Jag äter på en dag: 

Frukost. 2 koppar kaffe med 1 dl mjölk totalt, två hårdbrödsmörgåsar. Rikligt med smör, 4 skivor salami och tomater. 

Lunch: Motsvarande 4 potatisar, 2-3 dl sås och 6-8 fiskpinnar och sallad av olika slag. Ofta läsk till, ett glas, eller mjölk, 

Mellanmål: Samma som frukost eller motsvarande

Middag: Samma som lunch eller motsvarande. 

Kvällsmat: Två nävar chips och dipp + läsk eller motsvarande. 

• Aniiee
    Anonym (tjej) skrev 2017-11-01 16:27:33 följande:

Jag är ungefär lika lång och lika tung som du och jag äter typ dubbelt så mycket som du... så inte konstigt att du går ner... 

Jag äter på en dag: 

Frukost. 2 koppar kaffe med 1 dl mjölk totalt, två hårdbrödsmörgåsar. Rikligt med smör, 4 skivor salami och tomater. 

Lunch: Motsvarande 4 potatisar, 2-3 dl sås och 6-8 fiskpinnar och sallad av olika slag. Ofta läsk till, ett glas, eller mjölk, 

Mellanmål: Samma som frukost eller motsvarande

Middag: Samma som lunch eller motsvarande. 

Kvällsmat: Två nävar chips och dipp + läsk eller motsvarande. 

2-3  dl sås? Det är ju lite överdrivet mycket istället.... Det är ju nästan en hel normalportion soppa.....
  • Aniiee
    Ja, det är ju lite lite. Lägg till lite sås eller smält smör till potatisen och kanske en till fiskpinne (eller motsvarande, så klart).
  • Anonym (.)

Du äter små portioner. Sen kan det vara idé att dra ned / skippa gluten om du har magproblem. OBS kolla dig för celiaki först om du intt redan gjort det.

• Anonym (Ijhu)

Så mycket äter min 3-åring. 3 fiskpinnar, seriöst? Ja du äter för lite.
  • Anonym (Wildrat)

Sluta äta vetemjöl och annat med gluten. Just det är rena döden för min ibsmage, det och fibrer. Sluta med det så kommer du må bättre och kanske sluta gå ner i vikt.

• Anonym (Ijhu)

Och gurka och tomat som grönsaker. Då kan du dricka ett glas vatten istället för det är ca 0 kalorier eller näring i det. Spenat, paprika, morötter osv är däremot lönt.
  • Minimalen

Precis som andra säger dra ner på ceralier. Och dubblera alla portioner. Kanske någon form av näringstillskott. Det du äter låter som bantning.

• Anonym (Mamma)

Håller med ovanstående...

Min 20månaders bebis åt precis 5 fiskpinnar och 1 potatis plus grönsaker till middag.

• Anonym (tjej)
    Aniiee skrev 2017-11-01 16:31:54 följande:
    2-3  dl sås? Det är ju lite överdrivet mycket istället.... Det är ju nästan en hel normalportion soppa.....
    älskar sås :) 
  • Aniiee
    Anonym (tjej) skrev 2017-11-01 17:52:23 följande:
    älskar sås :) 
    vem gör inte det =P

Men ärligt, det är vansinnigt mycket sås...... men jag skrattar, för jag har såna dagar, jag med.
  • Anonym (Fia)
    Nej det där är ju inte en portion för en vuxen människa. Kokböcker brukar beskriva det som att en portionsstorlek är en ganska "fast" enhet, men sedan kan det räcka till olika många *personer", t ex ett litet barn eller en äldre med mycket lågt energibehov äter kanske som du ungefär en halv portion medan en byggjobbare eller växande tonåring kanske 2. 

Om du vill få lite grepp om ungefär vad som är en faktiskt portion är inte kokböcker så dumt, där står det angivet. Att du äter för små portioner faktiskt mat och därmed för stor andel av ditt energiintag från sådant som extra bröd, bullar eller godis är inte så bra, det ger risk för näringsbrist och en så stor mängd bröd brukar reta IBS-magar. 
  • HelaGotland
    I mina öron låter detta väldigt lite. Tre potatisar, två friletter/panetter eller fem fiskpinnar om av mindre modell, och mer än en tomat till, lite citron samt stuvad spenat med färsk spenat, där har du en middag.
Svar på tråden Äter jag för lite? Går ner i vikt ofrivilligt