• Anonym (Orolig)

Hjälp! Tagit lån hos Vivus och kan inte lämna tillbaka?

Jag gjorde något enormt dumt.

Jag tog lån för att åka utomlands vilket är det dummaste man nånsin kan göra, jag vet!

Jag lånade genom vivus och jag lånade 6000 kronor och de vill ha tillbaka 7000 kronor.

Minsta betalning är 1200 kronor och förfallodatumet var idag och jag ringde till deras kundtjänst. Betalas inte 1200 kronor idag så går det vidare till deras inkasso.

Dock är problemet att jag inte har en enda krona. Inte förrän nästa vecka men då har ju ärendet gått vidare till inkasso.

Och dessutom får jag 3000:- men eftersom ärendet går till inkasso. Avslutas krediten helt?

Det viktigaste för mig är att kunna betala lite grann i månaden. För så mycket pengar har jag inte. Men då är frågan vad som händer när ärendet går vidare till deras inkasso.

Jag kan betala in 1200 kronor i morgon till vivus men det betyder att jag måste ta andra lån. Och det är ingen bra idé har jag hört.

Gah !!!!!! Hjälp !!!!!!

• Svar på tråden Hjälp! Tagit lån hos Vivus och kan inte lämna tillbaka?
  • Anonym (va?)

Skojar du? Annars får du börja titta på lyxfällan, trodde inte det var på riktigt äns. Du borde ha dig en rejäl läxa, och jag fattar inte vad du frågar om hjälp för?

• Anonym (Krokus)

I första hand läggs dröjsmålsränta och förseningsavgift på. Enligt deras villkor har man 30 dagar på sig innan de kan säga upp krediten helt.

Så om du inom 30 dagar efter sista betalningsdag inkommer med 1200 kr plus ränta och avgifter så ska du slippa inkasso. Tänk på att nästa inbetalning ska vara dem till handa samma tid nästa månad, alltså antagligen innan du får pengar igen nästa gång så betala in nästa inbetalning direkt för att slippa samma bekymmer igen.

www.vivus.se/lanevillkor/

Läs genom villkoren noga

• Anonym (.)

Vad sade kundtjänst när du ringde? Ofta kan man ju förlänga betalningsdatum.

• Anonym (Krokus)
    Anonym (.) skrev 2017-11-02 06:53:54 följande:

Vad sade kundtjänst när du ringde? Ofta kan man ju förlänga betalningsdatum.

Hos ett kreditinstitut är det såklart förknippat med avgifter, som motsvarar förseningsavgift en. De brukar inte direkt vara tillmötesgående utan ersättning.
  • Anonym (WTF)

Har du en månadslön på 3000:- och tar ett lån på 6000
    Eller har jag missförstått?

• Anonym (Y)

Har du inget att sälja för att få ihop 1200kr så får du ju acceptera att din skuld går till inkasso.

Man handlar helt enkelt inte för pengar man inte har.

Svar på tråden Hjälp! Tagit lån hos Vivus och kan inte lämna tillbaka?