• Anonym (TS)

Diabetes - hjälp! Hur ska vi äta nu?

Jag har just fått veta jag har begynnande diabetes. Vi äter redan  bra på det viset att vi äter enligt tallriksmodellen och mycket grönsaker. Äter sällan socker. Fullkornsprodukter.

Det som jag vill sluta med är mättade fetter, dvs smör, yoghurt, grädde osv...

Idag äter jag naturell yoghurt som innehåller 2 gram fett på 100 gram. Tänker byta ut den mot fettfri.

Smör, Skinka och ost på smörgås tänkte jag byta ut mot hummus, grönsaker, keso osv...

Men hur gör man med såser? Vi brukar laga sås på smör och grädde. Vad ska man lägga istället som inte innehåller mättade fetter. Creme fraicke innehåller ju det också samt turkisk yoghurt.

Alla ostar i matlagningen - vad ska man ersätta det med?

Överlag känner jag vi äter bra men vi har mycket mättat fett i maten, det vet jag som vi borde ersätta med annat. Men med vad? Ni andra som har diabetes - hur äter ni?

• Svar på tråden Diabetes - hjälp! Hur ska vi äta nu?
  • MallaL

Tvärtom, det är kolhydraterna som ska bort, fettet ska vara kvar. Bort med bröd, pasta, ris, potatis och allt med socker förstås. Låt de kolhydrater du äter komma från grönsaker istället. Jag har typ 2-diabetes men värden som en frisk eftersom jag äter så här.

• Anonym (TS)
    MallaL skrev 2017-11-02 10:48:36 följande:

Tvärtom, det är kolhydraterna som ska bort, fettet ska vara kvar. Bort med bröd, pasta, ris, potatis och allt med socker förstås. Låt de kolhydrater du äter komma från grönsaker istället. Jag har typ 2-diabetes men värden som en frisk eftersom jag äter så här.

Jag har också högt kolesterol så blev rekommenderad att sluta med mättade fetter. Om man äter bröd med lågt GI värde är det väl ok? Liksom fullkornsprodukter av exempelvis pasta?
  • jklölh

Villen diabetestyp har du? 1 eller 2? Har du typ 1 kan du inte bara sluta med kolhydrater hur som helst. Fet mat ger ett jämnare bs har jag fått lära mig.

• MallaL
    Anonym (TS) skrev 2017-11-02 10:53:31 följande:

Jag har också högt kolesterol så blev rekommenderad att sluta med mättade fetter. Om man äter bröd med lågt GI värde är det väl ok? Liksom fullkornsprodukter av exempelvis pasta?

Bröd även om det är fullkorn höjer blodsockret, fullkornspasta likaså. Äter du t ex en bit lax med sallad och yoghurtsås eller bacon och ägg höjs blodsockret nästan inte alls. Det är en avvägning man får göra hur mycket man tolererar att blodsockret ökar, hur mycket man tränar och vad man önskar äta.

Googla på mat, diabetes och blodsocker, det finns massor på nätet, och mät blodsockret efter att du ätit olika saker så du får koll på hur det fungerar för just dig.
  • Anonym (TS)
    MallaL skrev 2017-11-02 11:03:16 följande:
    Bröd även om det är fullkorn höjer blodsockret, fullkornspasta likaså. Äter du t ex en bit lax med sallad och yoghurtsås eller bacon och ägg höjs blodsockret nästan inte alls. Det är en avvägning man får göra hur mycket man tolererar att blodsockret ökar, hur mycket man tränar och vad man önskar äta.

Googla på mat, diabetes och blodsocker, det finns massor på nätet, och mät blodsockret efter att du ätit olika saker så du får koll på hur det fungerar för just dig.
    Jag har googlat och det finns olika sorters råd angående mat för diabetiker. Allt från att äta kolhydrater till varje måltid (dvs bröd) och till att inte äta alls. Jag vill nog inte helt skippa bröd, för tror det är bra att äta fullkornsbröd med hela korn som gör sockerstegringen stabil och att man hålls mätt länge.
  • Anonym (TS)
    jklölh skrev 2017-11-02 10:58:35 följande:

Villen diabetestyp har du? 1 eller 2? Har du typ 1 kan du inte bara sluta med kolhydrater hur som helst. Fet mat ger ett jämnare bs har jag fått lära mig.

Det är tvåan.
  • Rödtjärnens Anna

Får du inte besöka dietist?

Min erfarenhet är att många dietister förespråkar light-produkter. Jag blev mjölkallergisk som vuxen och gick över till vegetabiliska fetter och min dåvarande mäns socker och blodfetter blev mycket lägre.

Min nuvarande sambo har typ 1. Han äter allt och tar väldigt lite insulin. Han håller ner sitt socker genom fysiskt arbete och en aktiv fritid.

Men jag har också lärt mig att diabetes är en väldigt komplicerad sjukdom vad som fungerar på vissa fungerar inte på andra. Jag har tyvärr också sett baksidan av sjukdomen, sköts den inte så kan det bli svåra komplikationer.

• Snuttis2

Vid diabetes är det alla typer av kolhydrater som kroppen är känslig för, så jag blir lite förvirrad när du pratar om att dra ner fett! Naturell yogurt, smör osv är ju bra råvaror med låg sockerhalt och något du borde ha kvar i kosten!

Laborera inte för mkt själv utan för mat dagbok och ta hjälp av en dietist.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (TS) skrev 2017-11-02 10:53:31 följande:
    Högt kolesterol får du av kolhydrater och av sjukdomen. Ät mindre kolhydrater och mer fett så blir kolesterolet bättre.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-11-02 11:40:16 följande:
    Högt kolesterol får du av kolhydrater och av sjukdomen. Ät mindre kolhydrater och mer fett så blir kolesterolet bättre.
    Konstigt då att man hänvisas att ta bort mättade fetter? Att man ska äta margarin istället eller oljor. Jag vill inte äta margarin så därför tänkte jag ta bort smör helt.
Svar på tråden Diabetes - hjälp! Hur ska vi äta nu?