• Anonym (Blir aldrig fri)

    Underhåll efter 18

    Fick för 18 år sedan barn med en manipulativ och misshandlade man. När vårt barn var nyfött lämnade han oss för en annan. Han fanns väldigt sporadiskt i barnets liv. Allt skulle vara på hans villkor eller inte alls. Det var inte hållbart men han hade ändå makt över mig tills barnet var ca 3 år. Han är väldigt manipulerande och kunde få fam rätts folket att säga det är klart att han som hotar att döda dig ska få träffa sitt barn i ditt hem...

    Han och barnet har som sagt haft väldigt sporadisk kontakt. I somras skar det sig rejält och han anklagade mig för att ha baktankar honom och för att stöta bort vårt barn. Jag reste på semester barnet hade en biljett men valde att inte åka med. Pappan förbjöd mig att ha kontakt med honom då jag tydligen är en vidrig människa som inte tog med mitt barn.

    Nu har barnet fyllt 18 och pappan slutade betala underhåll. Barnet informerades om att hennes kan söka via f.kassan. det tog skruv hos pappan nu är han rasande. Bombaderar mig och barnet med det ena hemska smset efter det andra. Han menar att jag skulle kontaktat honom och talat om vad som gäller. Jag får sån ångest. Blir rädd för att han kommer göra mig illa igen.

    Hur har ni andra separerade med dassiga relationer gjort när barnet fyllt 18?

  • Svar på tråden Underhåll efter 18
  • Anonym (md)

    Självklart ska han vara med och försörja så länge han har försörjningsplikt. Dvs till barnet gått ut gymnasiet (dock högst till 21 år)
    Vilken löjlig typ som tycker att det är andras ansvar att informera honom.

  • Anonym (mua)

    Du behöver inte göra ett dyft nu när ditt barn blivit myndigt. Du kan meddela honom om att samarbetet är över och sedan blocka honom på mobilen. Rent krasst är det barnets ansvar nu att tampas med sin pappa och söka underhåll om han vill.

  • Anonym (md)

    Hjälp barnet att få underhållet. Det har barnet rätt till. Dessutom kommer ju all försörjningsansvar på dig annars.

  • Anonym (Blir aldrig fri)

    Tack för att ni bekräftar min känsla. Blir så arg på mig själv för att han fortfarande påverkar mig så mycket. Barnet har fått underhållet idag och försäkringskassan var väldigt tydlig mot pappan med att han är skyldig att betala. I kontakt med f kassan var så trevlig och skulle så gärna betala. Vet det då jag pratade med samma handläggare. Till mig och barnet sms:ar han att vi förstör hans liv och att han kommer förstöra vårt. Jag svarar honom inte längre och får väll blockera honom. Barnet har ett handikapp så behöver hjälp av mig för att tackla pappa.

  • Anonym (mmm)

    Du sparar alla vidriga mess och ev får du/ni göra en polisanmälan. Det är illa nog vad f.d partners får stå ut med men han ska väl för fasen inte hålla på och hota sitt eget barn? 

Svar på tråden Underhåll efter 18