• Anonym (mia)

Hur långt bakåt i tiden kan man söka sjukpenning?

Jag hörde av en kompis att man kan söka sjukpenning och få tillbaka föräldradagar om man varit sjuk under sin föräldraledighet. Hur långt bak i tiden kan man göra anspråk på sjukpenning i den bemärkelsen? Snackar vi veckovis eller månadsvis?

• Svar på tråden Hur långt bakåt i tiden kan man söka sjukpenning?
  • Anonym (Hum)

Gäller dock enbart om någon annan de dagarna tagit hand om barnet. Var din partner/någon annan hemma och vårdade barnet istället för dig?

Någon tidsrymd känner jag dock inte till, men du måste också ta bort den dag med föräldrapenning du ansökt om, ring FK och förklara så hjälper de dig.

• Anonym (Hum)
    Anonym (Hum) skrev 2017-11-03 12:00:48 följande:

Gäller dock enbart om någon annan de dagarna tagit hand om barnet. Var din partner/någon annan hemma och vårdade barnet istället för dig?

Någon tidsrymd känner jag dock inte till, men du måste också ta bort den dag med föräldrapenning du ansökt om, ring FK och förklara så hjälper de dig.

Och man har dessutom en karensdag.
  • M1rella

Du ska väl ja en sjukskrivning från läkaren också.

• Anonym (mia)

Nu snackar vi bara några dagar. Och ja, en annan tog hand om mitt barn när jag var sjuk.

• Anonym (?)

Gjorde du en sjukanmälan när du var sjuk? FK godkänner om sjukanmälan gjordes senast 7 dagar efter första sjukdag. Är det senare än så behöver du ett godtagbart skäl till varför sjukanmälan är sen. Glömska eller okunskap är inte tillräckliga skäl.

• Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2017-11-03 16:12:11 följande:

Gjorde du en sjukanmälan när du var sjuk? FK godkänner om sjukanmälan gjordes senast 7 dagar efter första sjukdag. Är det senare än så behöver du ett godtagbart skäl till varför sjukanmälan är sen. Glömska eller okunskap är inte tillräckliga skäl.

Skriver under på detta.
  • Anonym (mia)
    Anonym (A) skrev 2017-11-03 16:15:55 följande:

Skriver under på detta.

Varför kan då FK inte gå ut i klarspråk med detta när man frågar dem?

Har ni någon källa på detta?
  • Anonym (B)
    Anonym (mia) skrev 2017-11-04 11:47:35 följande:

Vad har du frågat dem och vad svarade de?
  • Anonym (?)
    Anonym (mia) skrev 2017-11-04 11:47:35 följande:

Kapitel 27 paragraf 17 socialförsäkringsbalken.
  • Anonym (mia)
    Anonym (?) skrev 2017-11-04 15:40:40 följande:

Kapitel 27 paragraf 17 socialförsäkringsbalken.

Tänkte iofs på om F-kassan nämner det nånstans. Men tack iaf....
  • Anonym (fgwsefwe)
    Anonym (mia) skrev 2017-11-03 11:07:29 följande:

Jag hörde av en kompis att man kan söka sjukpenning och få tillbaka föräldradagar om man varit sjuk under sin föräldraledighet. Hur långt bak i tiden kan man göra anspråk på sjukpenning i den bemärkelsen? Snackar vi veckovis eller månadsvis?

Man kan göra anspråk från FK på upp till 6 år. Gällande ersättning så som FP samt sjukersättning.
  • Anonym (?)
    Anonym (fgwsefwe) skrev 2017-11-07 16:08:10 följande:

Man kan göra anspråk från FK på upp till 6 år. Gällande ersättning så som FP samt sjukersättning.

Nej. FP kan du få Max 90 dagar bakåt i tiden. Sjukersättning är inte detsamma som sjukpenning. Du måste ha gjort en sjukanmälan.
  • Anonym (fgwsefwe)
    Anonym (?) skrev 2017-11-07 18:11:30 följande:
    Nej. FP kan du få Max 90 dagar bakåt i tiden. Sjukersättning är inte detsamma som sjukpenning. Du måste ha gjort en sjukanmälan.
    Nejdå, 6 år gäller! Jag jobbar på FK
  • Anonym (?)
    Anonym (fgwsefwe) skrev 2017-11-08 08:37:38 följande:

Nejdå, 6 år gäller! Jag jobbar på FK

Jag med. Du måste blanda ihop saker.
  • Anonym (fgwsefwe)
    Anonym (?) skrev 2017-11-08 15:08:54 följande:
    Jag med. Du måste blanda ihop saker.
    Nej nej, jag har full koll. Har du ringt FK och frågat?
  • Anonym (?)
    Anonym (fgwsefwe) skrev 2017-11-07 16:08:10 följande:
    "Kan jag söka föräldrapenning i efterhand?"
    "Ja, det kan du göra. Men du kan bara få föräldrapenning för högst 90 dagar tillbaka i tiden."
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/nar_barnet_ar_fott/foraldrapenning

Och vad gäller sjukpenning har jag redan skrivit källa om sjukanmälan. HAR man gjort en sjukanmälan sedan tidigare har man ganska gott om tid på sig att ansöka, jag låter vara osagt hur länge för det vet jag inte på rak arm. Men har man inte gjort sjukanmälan måste man ha ett ordentligt bra skäl till varför man gör en sen sjukanmälan för att det ska godkännas. Och det är ju det vi pratar om här, TS har som jag förstår det inte gjort nån sjukanmälan.

Sen visst, ansöka kan man väl göra hur och när man vill om vi ska vara petnoga, jag kan ju ansöka om fp för barn jag inte har också, men jag lär ju inte få något...:)

Så jag vet inte riktigt var du får 6 år från, uppenbarligen jobbar du varken med sjukpenning eller föräldrapenning.
Svar på tråden Hur långt bakåt i tiden kan man söka sjukpenning?