• tuntemattomana

Hur klä bebis som ska sova ute i vagn i vinter?

Har en skrutt på 6 månader som ibland sover ute i vagnen.
    Just nu har han en fodrad fleeceoverall men övervikningsbara ärm- och benslut. och mössa förstås. Oftast en tunn filt också. De kallare dagarna en tjock filt.
    Han är på gränsen att växa ur liggdelen så måste snart byta till sittdel.
    (har en brio smile) hur ska jag klä honom när han sover i den sen?
    Footsack har jag men borde jag ha åkpåse och overall? Vilken typ av overall?
    Olika för olika varma dagar`? snälla hjälp :D

• Svar på tråden Hur klä bebis som ska sova ute i vagn i vinter?
  • Frontline

Kläder efter väder, vart bor du?
    Här har barnen haft samma kläder på sig inne som ute förutom en varmare filt på sig när vi har varit ute eller dom har sovit i vagnen på altanen..

Allt beror ju på barnet våran äldsta var frusen som liten och ville ha massor medans våran yngsta vill ligga i kalsonger utan täcke..

Finns ju ingen norm direkt..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Snuttis2

Jag satsar generellt mkt på ul för det andas och hjälper barnet reglera sin temp vilket små barn ju har svårt med . Eftersom han kommer ligga stil och också vara mer oskyddad för vind i sittdelen skulle jag nog bunkra på!

Ulunderställ är bra finns på typ Lindex sen skulle jag nog köpa en overall fodrad men som tar vind o ha över!

Alt ta fleece overallen och enbra åkpåse. Men blåser det så är ju riskerar vinden går rakt igenom den o drar kallt på överkroppen ?!

Satsa på något värmande under också då kylan kan komma frånbåda hållen . Vi Har en fårfäll i vår vagn.

Jag har en tre månaders hemma nu som visserligen vägrar stt sova i vagnen men jag har ull underställ till honom från typ 10 grader när vi går ut och sedan en typ bomulls eller flecceoverall och i vinter byter jag overallen mot en tjock fodrad som är vatten/vind tålig !

Blir det sjukt kallt tar vi tre lager ul sen fleece o ytterplagg!

Tror att det är P oP som har ganska bra tips om hur man bör klä de små på sin hemsida om man googlar...

• Studentpappa

En bra åkpåse så behöver du inte klä på så mycket mer. Perfekt och slippa krångla med en massa kläder, vi hade en Voksi classic. Enda problemet var att det nästan måste vara ett minst par minus för att det inte ska bli för varmt...

Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Jyrt

Min son sov ute i vagn varje dag tills han slutade sova dagtid.

På vintern hade vi en fårfäll i botten på vagnen, sittdel med liggläge. Sen en varm åkpåse. Ibland en extra filt. Och så regn/vindskydd ovanpå.

Skälva sonen hade sina vanliga kläder, fleeceoverall, stickad mössa, sockar eller ulltossor och stickade vantar.

Han frös inte, jag brukade sticka in handen i åkpåsen och kände att det var varmt och bra. Han sov alltid som bäst där i vagnen.

• Jyrt
    Jyrt skrev 2017-11-04 19:03:45 följande:

Min son sov ute i vagn varje dag tills han slutade sova dagtid.

På vintern hade vi en fårfäll i botten på vagnen, sittdel med liggläge. Sen en varm åkpåse. Ibland en extra filt. Och så regn/vindskydd ovanpå.

Skälva sonen hade sina vanliga kläder, fleeceoverall, stickad mössa, sockar eller ulltossor och stickade vantar.

Han frös inte, jag brukade sticka in handen i åkpåsen och kände att det var varmt och bra. Han sov alltid som bäst där i vagnen.

*själva alltså. Autokorrekt.
  • Margaux

Jag har två barn som sovit ute ned till minus 15. Vi har haft en Voxi Urban åkpåse och ullunderställ, fleece eller ullfrotte och mössa/vantar. Endast jacka de allra kallaste dagarna. De sov så himla bra i vagnen! Har man int åkpåse måste ju barnet sova i overall och ullfilt typ, inte alla lika mysigt....

• tuntemattomana

tack för svaren :)
    bor i mellansverige så det kan vara lite hur som helst med vädret.

tänker iaf att vi kör fårskinnsfäll i botten på vagnen, åkpåse, fleece overall alt vinterjacka + fleecebyxor om han "sticker upp" för mycket ur åkpåsen.
    mössa, vantar och tossar. har ju även footsack som kanske är bra för att stoppa vind?
    Det borde ju funka va? :)

Svar på tråden Hur klä bebis som ska sova ute i vagn i vinter?