• Johnnyorange

    Det här med att självmord är sjäviskt

    Det stämmer väl till viss del. Men man kan väl också säga att det är själviskt att någon ska leva för att andra inte ska bli ledsna?

    Ibland kanske den självmordsbenägna till och med vill att dennes anhöriga ska lida, och man vill få fram en reaktion.

  • Svar på tråden Det här med att självmord är sjäviskt
  • Diversifierat

    Håller med fullständigt, bra poäng. När nån bryter upp en relation så är det ingen som tycker denne är självisk. Men att välja att bryta alla relationer (dö) kan tydligen ses som fegt, själviskt, svagt osv. Märkligt.

  • DiagonAlley

    Oavsett om det är själviskt eller inte så anser jag att något som helst resultat av en sådan diskussion inte är relevant. Vet inte hur jag ska förklara det (och ingen av oss vet ju vad vi upplever - eller inte upplever - efter döden), men personen i fråga som väljer att avsluta sitt liv upplever ju antagligen inte en eventuell tillfredsställelse av själviskheten genom att t.ex som du säger "låta andra lida/sakna en". Hen är ju liksom... död.

    Alltså: för att välja att avsluta sitt liv behövs en starkare drivkraft än bara egoism eller narcissism. Och vi som inte har lika djupgående erfarenheter av psykisk ohälsa bör faktiskt lämna tolkningsföreträde i frågan. 

  • Anna74a

    Jag blir arg när jag hör att någon kallar människor som tar livet av sig för själviska.
    Det säger mest att den personen har svårt eller litet intresse för att försöka sätta sig in i någon annans situation.

Svar på tråden Det här med att självmord är sjäviskt