• Anonym (4)

Vad ska jag göra med min hund

Det hemskaste hände mig idag. Jag har en 2 årig Amstaff/pitbull blandning. Han är mitt allt. Men idag blev det riktigt fel. Min mamma rastade honom och råkade släppa kopplet idag. Vi brukar inte ha honom löst. Han börjar då springa runt och kommer inte när man ropar på honom. Våran mamma ringer oss. Jag och min bror springer då dit och försöker fånga honom. Innan vi hinner fånga honom kommer det två personer med två små Pomernier. Min hund springer då mot hundarna och jag skriker till ägarna att de ska ta upp de för jag vet själv att varken jag eller min bror kommer hinna ikapp. Å då attackerar min hund en av de små hundarna. Jag hamnar i chock och försöker ta tag i min hund men lyckas ej. Min bror kommer fram och tar våran hund bort från den andra. Jag såg inte riktigt vad som hände men jag vet att min hund attackera den lilla. Jag hörde den lilla hunden låta. Jag vet inte hur jag ska formulera mig själv men min bror sa att han såg våran hund hålla i den lilla hunden i sin "mun".. Ena tjejen hamnar i panik och skriker och gråter och den andra hamnar också i panik men skriker på mig vilket jag förstår. Jag vet inte hur jag ska be om ursäkt för det som hände var hemskt men jag försöker be om ursäkt flera gånger och säger till de att jag förstår. Ena tjejen försöker lugna ner den andra och jag fortsätter be om ursäkt. Jag ber henne kolla om hennes hund är okej. Hon tog ner hunden och kollade och den verkade okej. Jag vet att det är min mammas fel. Jag förstår ägarna och deras reaktion. Jag är till och med tacksam att en av tjejerna förstod min situation tillslut. Inte ens jag skulle kunna ta det så bra. Jag lämnade mitt nummer till de. Jag vet att alla ägare skulle säga så men jag trodde aldrig MIN hund var kapabel till det. Den rasen har så jävla dåligt rykte. Det jag inte förstår är att vi har en mindre hund hemma som våran hund kommer super bra överens med. Vi har små barn som han är super försiktigt med. Vi har också små djur som han ALDRIG skulle våga röra på det sättet. Jag förstår inte varför det hände. Det är ingen ursäkt men jag bara kan inte få in det i mitt huvud. Jag vet att många kommer börja prata om avlivning direkt. Jag vet inte hur detdär funkar? Är min hund nu direkt stämplad som "värdelös"?? Jag har hört att man måste avliva en hund som attackerat en människa/ annat djur . Är det sant? Finns det absolut inget annat man kan göra? Gå till en hund "psykolog", träning för mer krävande hundar??? Jag kanske låter självisk i andras ögon jag förstår det. De som hände är oacceptabelt. Men jag är för svag för ens att tänka på avliva min hund. Vad blir bäst för min hund? Snälla seriösa svar

• Svar på tråden Vad ska jag göra med min hund
  • Anonym (Träna)

Det som gäller för dig och din hund är träning träning träning med en duktig tränare. Ingen som håller på med nåt dominanstrams. Hundpsykolog är också en ide. Fram tills ni har tränat bort problemet är det 100% koppel som gäller och kanske även munkorg ute bland folk som extra säkerhet. Finns mjuka sådana som är bekvämare för hunden och inte är så i ögonfallande. Hur mycket har du tränat, motionerat och mentalt stimulerat hunden innan. Det är krävande ras du har som mår bäst av att få jobba lite framför allt med hjärnan

• Anonym (Hundägare)

Tycker fan det är helt sjukt att amstaff o pitbull tillåts som sällskapsdjur. Det är ju såhär det blir. Olika raser har olika saker i sig. Min labrador skulle ALDRIG attackera för det ligger inte i rasen. Jag hatar sådana hundar som du har och tycker det är obegripligt att någon ens väljer att skaffa sådana raser. Helt ärligt nu - varför skaffade du en sådan ras? Självklart ska du avliva hunden och om du ska ha en annan hund i framtiden, välj en ras som inte är känd för att attackera andra hundar.

• Anonym (4)
    Anonym (Träna) skrev 2017-11-04 02:46:56 följande:

Det som gäller för dig och din hund är träning träning träning med en duktig tränare. Ingen som håller på med nåt dominanstrams. Hundpsykolog är också en ide. Fram tills ni har tränat bort problemet är det 100% koppel som gäller och kanske även munkorg ute bland folk som extra säkerhet. Finns mjuka sådana som är bekvämare för hunden och inte är så i ögonfallande. Hur mycket har du tränat, motionerat och mentalt stimulerat hunden innan. Det är krävande ras du har som mår bäst av att få jobba lite framför allt med hjärnan

Jag känner inte att jag gjort det tillräckligt. Det är lätt att vara efterklok men jag känner att jag har ställt för lite krav på min hund. Har läst lite nu och jag känner att en munkorg som du säger är ett måste just nu då jag själv är traumatiserad av händelsen nu och kommer absolut inte våga gå med honom utan en munkorg, och självklart för andras bästa. Känner mig så jävla dum. Det här ska inte behöva hända en annan hund för att jag ska inse att min hund behöver mer träning. Det du säger stämmer 100%. Jag ska hitta en duktig hund tränare som har erfarenhet av mer krävande hundraser. Munkorg är ett måste. Ska ställa mer krav och börja träna hårt. Jag undrar om jag ska själv anmäla det till polisen? Vet inte om ägarna kommer göra det.. Jag känner att alla hundägare har ett ansvar. Ingår det i det ansvaret? Att jag anmäler själv?
  • Anonym (Hundägare)

Och nej, ?det hemskaste hände inte dig idag?. Du måste ju ha fattat att det fanns en risk för detta. Det var dock någon annan hundägare som råkade ut för det hemskaste idag. Helt otroligt att kamphundar är tillåtna. Det är verkligen en brist i vårt samhälle.

• Anonym (Emelie)

Så länge de inte anmäler händelsen så kommer inget att hända. Du måste ingenting.

Men det är helt oacceptabelt att han springer lös och attackerar!

Koppel och munkorg, och söka hjälp.

Innan det blir värre!

Jag har själv varit fodervärd till en amstaff, hon var verkligen en jättefin hund, men funderar ändå på vad som får en att välja just den rasen?

• Anonym (4)
    Anonym (Hundägare) skrev 2017-11-04 02:56:02 följande:

Tycker fan det är helt sjukt att amstaff o pitbull tillåts som sällskapsdjur. Det är ju såhär det blir. Olika raser har olika saker i sig. Min labrador skulle ALDRIG attackera för det ligger inte i rasen. Jag hatar sådana hundar som du har och tycker det är obegripligt att någon ens väljer att skaffa sådana raser. Helt ärligt nu - varför skaffade du en sådan ras? Självklart ska du avliva hunden och om du ska ha en annan hund i framtiden, välj en ras som inte är känd för att attackera andra hundar.

Ja sen finns det människor som du. Absolut olika raser har olika saker i sig. Det är därför viktigt att rätt människa har rätt hundras. Pitbull och Amstaff är en väldigt krävande ras och det kan gå väldigt fel om en fel människa har en sådan ras. Det är aldrig hundens fel utan ägarens uppfostran. Jag erkänner själv att jag behöver ge ifrån mig för att min hund ska må bra. Men det du säger är helt fel. Jag och många andra hundägare har pratat om det och vi har lagt märkte till att små hundraser är väldigt agressiva med stora personligheter. Raser som Maltesers eller Chihuahor. Då de är mindre tas de inte lika seriöst. Jag har en hund av mindre ras, när han skäller på människor tycker de det är "gulligt" och de fnittrar lite. Men när min Amstaff/pitbull skäller får alla stora ögon. Det är fördomar ni människor har. Min familj har haft hund förut. En sådan ras bör inte vara din första ras. Jag gillar inte rykten de hundarna har, och tror absolut inte på de. Innan jag skaffade hunden pratade jag med personer som hade den rasen. Jag har grannar med samma ras. De hundarna är de finaste och snällaste hundarna bara man tar hand om de som man bör. Jag läste självklart på då kunskap är viktigt och övervinner fördomar.
  • Anonym (4)
    Anonym (Hundägare) skrev 2017-11-04 02:58:23 följande:

Och nej, ?det hemskaste hände inte dig idag?. Du måste ju ha fattat att det fanns en risk för detta. Det var dock någon annan hundägare som råkade ut för det hemskaste idag. Helt otroligt att kamphundar är tillåtna. Det är verkligen en brist i vårt samhälle.

Absolut det hemskaste hände ägaren med. Men att min hund attackerade en annan gör väldigt ont i själen på just MIG. Att en liten hund blev attackerad pga min hund är något jag aldrig kommer sluta tänka på. Det här är väldigt känsligt för mig. Det du säger är väldigt fel ang. rasen men tänker ej skriva en lång text och bevisa saker igen. Kan inte förställa mig hur ägaren känner nu och hur hunden känner och kände då. Det är hemskt jag vet det. Jag vet.
  • Anonym (4)
    Anonym (Emelie) skrev 2017-11-04 03:02:14 följande:

Så länge de inte anmäler händelsen så kommer inget att hända. Du måste ingenting.

Men det är helt oacceptabelt att han springer lös och attackerar!

Koppel och munkorg, och söka hjälp.

Innan det blir värre!

Jag har själv varit fodervärd till en amstaff, hon var verkligen en jättefin hund, men funderar ändå på vad som får en att välja just den rasen?

Absolut. Han är aldrig lös och skulle aldrig vara lös från första början utan det var en hemsk olycka då min mamma råkade tappa kopplet. Det är hennes fel 100% men jag mår så jävla dåligt över det. Jag vet att jag inte är offret här men jag kan inte sluta spela upp händelsen i mitt huvud å den lilla stackars hunden. Absolut munkorg, hjälp och träning är ett måste.
  • Anonym (Anna)

Jag tycker inte ni ska trycka ner / skälla på ts. Visst det är en mycket krävande hundras men du visar ändå på STORT samvete!

De bästa du kan göra nu är att träna din hund och kanske aldrig mer skaffa samma ras. Inte ditt fel de blivit såhär! <3

• Anonym (***)
    Anonym (4) skrev 2017-11-04 03:17:14 följande:
    Absolut det hemskaste hände ägaren med. Men att min hund attackerade en annan gör väldigt ont i själen på just MIG. Att en liten hund blev attackerad pga min hund är något jag aldrig kommer sluta tänka på. Det här är väldigt känsligt för mig. Det du säger är väldigt fel ang. rasen men tänker ej skriva en lång text och bevisa saker igen. Kan inte förställa mig hur ägaren känner nu och hur hunden känner och kände då. Det är hemskt jag vet det. Jag vet.

De där småhundarna är så j*vla ouppfostrade! Det förekommer provocering inom djurvärlden också. O dom provocerar o de stora blir monstren när det blir för mycket eller för nära. Alla ser bara vad den stora gör.. 

Förövrigt, till vissa här, skyll inte på rasen, o egentligen fult att skylla på den enskilda ägaren också. Samhället tar inte ansvar för att lära ut ordentligt om våran bästa vän så att vi alla kan leva i en lite bättre värld o framförallt för våra bästa vänner skull.

Tråkigt det som hände. Förstår att det känns fruktansvärt. Men bli inte rädd, bli inte arg, bli bara försiktigare. 

Det som antagligen kommer att hända är att ni kan behöva hjälpa eller stå för veterinärs kostnaderna för andra hunden. Kan vara bra så kanske dom inte gör en anmälan ?

Görs en anmälan kan du få ett föreläggande utav polis eller (länsstyrelsen) om koppeltvång och munkorg!

Missköts det eller att den andra hunden faktiskt blev skadad allvarligt fast ni inte såg det direkt efter händelsen, så kan det hända att man skickar hunden till en hundpsykolog som gör tester m.m. o sen tas ett beslut ang avlivning eller inte.

Men dit vill du inte att hunden ska komma. Det är stressig miljö för din hund o så ska den prestera bra på testerna. Det säger sig självt.

Har själv en omplacering av samma ras som var väldigt aggressiv emot andra hundar. Det går med mycket träning och kärlek men vissa måste man ändå hålla lite avstånd medans andra kan man hälsa på. Min tycker verkligen inte om småhundar. O jag har sett hur dom beteer sig. Det är alltid dom som börjar i 98%. Men ska erkänna att jag ibland ser yngre kvinnor som verkligen kämpar med sina små eggare. All beröm till er som läser detta och passar in!

Men tyvärr har samhället tappat förståelsen för djuren genom åren då vi själva lever i boxar med tak istället för ute i naturen bland djuren.

Önskar er all lycka till, använd munkorg tills ni känner eran hund bättre, det går att ge godis när dom har sån också, men bara små bitar o helst mjuka saker. Använd sele o koppla på ryggen om du inte redan gör det.

Svar på tråden Vad ska jag göra med min hund