• Mullvaden

    Gravid. Influensa på jobbet, får jag gå hem då?

    Jag är gravid i vecka 30. Jobbar på ett boende för ensamkommande och har drygt 15 ungdomar, plus besökande kompisar. Om någon av grabbarna skulle få influensa eller bli riktigt sjuk, får jag tillfälligt gå hem med hänvisning till risken att bli smittad?

  • Svar på tråden Gravid. Influensa på jobbet, får jag gå hem då?
  • Madida

    Betvivlar jag mycket starkt. Men det borde AG och facket kunna svara på.


    I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Mullvaden
    Krusbärskompott skrev 2017-11-04 15:16:02 följande:

    Vaccinera dig! Iaf i Skåne börjar man vaccinera under nästa v. Inte 100% skydd men bättre än inget.


    Det är just detta jag vill undvika... Är absolut inte vaccinmotståndare, vill bara undvika sånt som inte är absolut nödvändigt...
  • fjanten
    Mullvaden skrev 2017-11-04 15:22:37 följande:

    Det är just detta jag vill undvika... Är absolut inte vaccinmotståndare, vill bara undvika sånt som inte är absolut nödvändigt...


    Fast då känns det ju i sådant fall märkligt att du skulle få vara hemma med hänvisning till influensarisk, när det finns gratis vaccin för gravida.
  • kottelin

    Jag har ingen aning om vad man får eller inte.
    Däremot tycker jag att det vore vansinne att låta folk gå hemma och finansieras med skattemedel, läs FK, för att de vägra att vaccinera sig.

    Ingen vaccination, ingen ersättning. Så gå hem och ta tjänstledigt i så fall.


    Ja, typ så...
  • Tino
    Mullvaden skrev 2017-11-04 15:04:22 följande:

    Jag är gravid i vecka 30. Jobbar på ett boende för ensamkommande och har drygt 15 ungdomar, plus besökande kompisar. Om någon av grabbarna skulle få influensa eller bli riktigt sjuk, får jag tillfälligt gå hem med hänvisning till risken att bli smittad?


    Betvivlar att du får vara hemma. Men du kan ju ta semester. Nästa vecka (7/11) börjar vaccinationer för årets influensa i hela Sverige. Jag ska definitivt ta vaccinet. Det är ett säkert vaccin som knte påverkar fostret. Så mycket bättre än att riskera att bli sjuk och bli jättedålig. Om du tvivlar på vaccinera säkerhet får nog säkert träffa en läkare via mvc och diskutera din oro kring vaccinet och på så vis få evidensbaserad information.
  • Lottch3n

    Det tror jag inte.. Jobbar som ssk och minns när jag var gravid med dottern så hade vi som regel att jag inte hade hand om just den/dom patienter som hade influensa.. Men det var aldrig på tal att man kunde vara hemma.

  • Krusbärskompott
    Mullvaden skrev 2017-11-04 15:22:37 följande:

    Det är just detta jag vill undvika... Är absolut inte vaccinmotståndare, vill bara undvika sånt som inte är absolut nödvändigt...


    Det beror ju på vad man definierar som nödvändigt.

    Många förlossningar hade tex kunnat ske i hemmet utan problem, men det vet man ju inte förrän efteråt. Och MVC, det är ju helt onödigt med alla dessa kontroller på alla som mår bra, eller hur?
  • Sticky

    Jag tror verkligen inte att du får stanna hemma med lön.

    För övrigt hade jag verkligen valt att vaccinera mig om jag var du, varför vill du inte göra det? Fick iofs influensa trots vaccination under min andra graviditet men ett visst skydd ger det ju.

Svar på tråden Gravid. Influensa på jobbet, får jag gå hem då?