• MammaEMH

    anmäld till socialtjänsten som hämnd från rektorn

    Hej
    Undrar om det är någon här som liksom vi, anmält skola/ rektor till Skolinspektionen och nu blivit anmälda till Socialtjänsten?
    Vi upplever det vi utsatts för som en ren hämnd från rektorn, som fått rejäl kritik från Skolinspektionen. 
    Skulle vara så skönt att höra från andra föräldrar som upplevt liknande. 

    Maria

  • Svar på tråden anmäld till socialtjänsten som hämnd från rektorn
  • äldreochklokare

    Om det skulle handla om hämnd, vilket låter osannolikt korkat i så fall, så lär det komma fram om det är så. När Soc kontaktar er får ni väl helt enkelt förklara hur allt varit?
    Ni kan även ringa skolinspektionen för att berätta att ni tror det handlar om att ni anmält skolan och att det är en hämndaktion. 

  • MammaEMH

    Rektorn har fått allvarlig kritik från Skolinspektionen för att hon inte gett vår son de stödinsatser han behöver, upprättat åtgärdsprogram på fel vis och för att inte utrett kränkningar mot vår son. Han har blivit misshandlad/ kränkt av personal. 
    Skolinspektionen har påmint huvudmannen om att om detta inte utreds korrekt kan de bötfällas. 
    I och med vår anmälan till Skolinspektionen i december 2016, hotade hon mig (mamma) muntligt. Sa att "anmäler du mig så anmäler jag dig". 
    Det gjorde hon också. Anmälan skrevs av direkt då Socialtjänsten insåg att det inte fanns fog för anmälan. 
    I september 2017 fick hon ytterligare kritik från Skolinspektionen. Hon har dessutom blivit anmäld av oss för tjänstefel och förtal. 
    En vecka efter den anmälan (då vi anmälde henne samt att hon fick ytterligare kritik av Skolinspektionen) gjorde hon en ny anmälan till Socialtjänsten. 
    Hon anmäler oss föräldrar (civilekonom och lärare, sunda, kompetenta föräldrar med barn med ADHD) som inkompetenta och hon antyder i sin anmälan att mamma (jag) är en smått galen rättshaverist. 
    Den här gången skrev Socialtjänsten inte av ärendet utan öppnar en utredning. 
    Det är svårt för oss att acceptera att en rektor kommer undan med detta maktmissbruk. Hon vill ju såklart svartmåla oss då hon fått kritik. 

    Vill gärna ha råd och tips. 

    Vi funderar på en JO-anmälan men är det lönt....

  • MammaEMH

    Tack för svar! 
    Vi kommer att ringa Skolinspektionen imorgon. Det är ju en så uppenbar hämnd. 
    Min mor är själv socionom inom familjerätt och hon är galen irriterad på rektorn. 
    Hjälper ju dock inte. 
    Vi får medhåll från alla vi talar med. En familj i samma klass har råkat ut för exakt samma. De anmälde rektorn till Skolinspektionen. Blev därefter anmälda till soc.

    Du som upplevt det samma, vill Du berätta hur det gick för Er?

  • Fffyyyyyfffyyyy

    Man anmäler väl inte föräldrar till soc? Man gör väl en orosanmälan angående barnet?

    Jag säger inte att du har fel, men tänker att det också kan vara så att rektor gjort en orosanmälan angående barnet eftersom hon insett att skolan behöver hjälp för att reda ut situationen. Eller har soc sagt att anmälan gäller just barnets relation till föräldrarna och hemsituationen?

  • idis78

    Vi har en pojk med autism och ADD som blivit oerhört illa behandlad av skolan. Honom stängde man in i ett rum med en resursperson och struntade sedan i honom. Han fick i stort sett ingen undervisning alls under 2 år, utan satt och spelade Nintendo.
    Åtgärdsprogrammen var felaktiga, det fanns inget beslut på enskild undervisning.
    När vi anmälde till skolinspektionen i september 2016 så gjorde rektorn en orosanmälan till soc. Den lades ner.
    När skolan hade fått massiv kritik från skolinspektionen i våras gjorde skolan en ny anmälde och ljög ihop hur mycket som helst. Främst jag blev utmålad som fullständigt galen. Detta ledde till att soc håller på med utredning.
    Vår son fick efter sommaren börja på en specialskola där allt funkar bra.
    När allt lugnade ner sig med honom så rasade jag ihop fullständigt. Varit sjukskriven i 2 månader nu på grund av utmattning.

  • MammaEMH
    Skrev ett långt svar nyss men det försvann..
    Skolan är kommunal. Karlskrona Kommun. 

    Vår son satt hela ht 16 i ett grupprum med outbildad assistent. 
    Klassläraren tyckte att han störde. 

    Vår son är ADHD och är högbegåvad. 

    Julen 2016 anmälde vi hans situation till Skolinspektionen. 
    Rektor gjorde då en orosanmälan. Hon uttalade att "anmäler du mig så anmäler jag dig". 

    Anmälan skrevs av. 

    Skolinspektionen gav rektor skarp kritik ang det vi anmält. 

    Rektor förtalade mig/ kränkte mig på nätet i samverkansprotokoll. 
    Jag anmälde det till kommunen i augusti 2017. 

    Samma månad kränker skolan- elevassistent och rektor vår son. Stora blåmärken på hans kropp. 
    Barn- och elevombudsmannen utreder. 

    Rektor anmäler då vår familj än en gång till Socialen. På lika lösa grunder som sist. Den här gången tänker de utreda. 

    Jag jobbar i samma kommun. Orkar snart inte med mitt jobb då mina barn far illa på sin skola (detta går givetvis ut över yngre syskon på samma skola) och rektor har som främsta agenda att svartmåla mig för att rädda sitt rykte.

    Vad kan jag göra?????
Svar på tråden anmäld till socialtjänsten som hämnd från rektorn