• Tmvh

    malign trofoblastsjukdom??

    Jag skrapades nu för snart 4 veckor sedan. Hcg hade sjunkit från 15.800 till 167 på en vecka, så de gick väldigt fort fram, veckan därefter hade mitt hcg sjunkit förvånansvärt långsamt bara 10 på en vecka.

    Idag en till kontroll, så hade de nu STIGIT, inte jätte mycket men från 157 till 214, under Skrapningen var hon helt säker på att hon fick bort alla rester så nu ska jag dit på torsdag igen för en koll.

    Läste nu i mina journaler att de misstänker malign trofoblastsjukdom, va tusan är de?? Finns inga rester kvar så får jag en remiss till Radiumhemmet, inte heller nån aning vad de är.

    Trodde min tur skulle vända, men jag känner att jag inte blivit straffad klart. Fyfasiken vad tungt allt är nu

  • Svar på tråden malign trofoblastsjukdom??
  • EpicNurse

    Tror man misstänker mola. Alltså druvbörd. Då kan hCG stiga trots att graviditeten är borta. Man kan också få metastaser och utveckla en sorts cancer. Därför måste man alltid genomgå grundlig undersökning inkl röntgen om det visar sig att man har en allvarlig sorts mola. Det finns olika grader.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-11-07 18:13:47 följande:

    Tror man misstänker mola. Alltså druvbörd. Då kan hCG stiga trots att graviditeten är borta. Man kan också få metastaser och utveckla en sorts cancer. Därför måste man alltid genomgå grundlig undersökning inkl röntgen om det visar sig att man har en allvarlig sorts mola. Det finns olika grader.


    Druvbörd fick jag konstaterat via analysen, röntgen visade inget.

    Men nu misstänker dom malign trofoblastsjukdom., och de är de jag undrar va de är? :/
  • EpicNurse
    Tmvh skrev 2017-11-07 18:22:07 följande:

    Druvbörd fick jag konstaterat via analysen, röntgen visade inget.

    Men nu misstänker dom malign trofoblastsjukdom., och de är de jag undrar va de är? :/


    Alltså, mola är ju en trofoblastsjukdom så vet inte vad dom menar exakt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Tmvh
    EpicNurse skrev 2017-11-07 18:47:31 följande:

    Alltså, mola är ju en trofoblastsjukdom så vet inte vad dom menar exakt.


    Inte jag heller, Malign är ju elakartad så långt har jag kommit.
Svar på tråden malign trofoblastsjukdom??