• Anonym (Hjälp)

Arv från utland skatt mm

Långt och svårt om en komplicerad ekonomisk fråga.

Förstår om ingen kan svara på allt men kanske något. Eller något tips på vad vi bör tänka på eller vart jag kan höra mig för.

Min sambo och pappa till våra barn är inte svensk medborgare men bor här och har permanent uppehållstillstånd. Förra året dog hans mormor och arvet börjar rätas ut. Hans mamma och syskon ska dela på det men mammans del är från början låst och ska förmyndas av hennes ena bror. (Pga många olika saker men mest för att mamman och syskonen ser henne lite som ett barn). Men mamman vägrar ha något att göra med syskonen och har i stället äverlåtit sin del till sina barn dvs min sambo och hans bror.

Tror hon främst gjort detta för att komma i från förmyndarskapet och nog vill att barnen sätter tillbaka pengarna till henne. Min sambo har inte ännu bestämt hur han ska lösa det. Antingen skicka tillbaka alla pengar till henne, behålla hälften och skicka resten eller kanske vara nästan som förmyndare åt henne så hon inte bränner allt på nåt tok.

Oavsett val så finns det väl endel att tänka på? Om han behåller arvet lär han väl få skatta nåt? Är det en engångssumma eller nåt man gör varje år? Får han skatta även om han tar emot pengarna och sänder tillbaka allt? Kanske istället vore bättre att öppna ett konto i det landet han kommer ifrån och mamman bor i? Det handlar om rätt mycket pengar, närmre en miljon.

Vi vill ju inte få några problem med detta och bli skyldig någon kvarskatt för att hjälpa henne med detta.

• Svar på tråden Arv från utland skatt mm
  • Anonym (Bb)

I Sverige finns ingen arvsskatt längre. Oklart vad som gäller i aktuellt land.

Svar på tråden Arv från utland skatt mm