• Äldre 8 Nov 00:32
    12216 visningar
    8 svar
    8
    12216

    Mamma till son född v24+3. Någon mer?

    I söndags var den bästa dagen i mitt liv - jag blev mamma åt en vacker underbar pojke, född i v24+3.

    Nu börjar vår sons resa för att kämpa för sitt lilla liv. Han blev förlöst med akut k.snitt och dem kunde dröja ettt av innan dem klippte navelsträngen då han andades själv. Innan dem lade han i respirator så fick jag se honom. Han var då 33 cm lång och vägde 734gram.

    Redan efter ett dygn tog dem bort respirator och jan har sedan måndag morgon 07.34 legat i/med cpapp och hans värden är jättefina. En stark och envis liten gosse. Jag har kommit igång med pumpningen och ger han min egen mjölk. Han har gått ner lite i vikt men inte alls farligt mycket.

    Finns det fler föräldrar som har gått igenom detta eller går igenom detta? Just nu är vi i Uppsala men vi bor i Västerås.

  • Svar på tråden Mamma till son född v24+3. Någon mer?
  • Anonym (Ulrik­a)
    Äldre 8 Nov 05:41
    #1

    Grattis till din son!

    Vet man varför han föddes så tidigt?

  • Äldre 8 Nov 08:05
    #2
    Anonym (Ulrika) skrev 2017-11-08 05:41:19 följande:

    Grattis till din son!

    Vet man varför han föddes så tidigt?


    Tack så mycket. Nej. 8 dagar innan han kom fick jag en blödning hemma. Läkarna i Västerås skickade mig till Uppsala eftersom han levde. Då hade livmodertappen krympt och var 2.2cm. Fick vara kvar i Uppsala och på torsdagen den andra november började jag blöda igen och tappen var då 1.1 cm. Natten till söndagen fick jag värkar och var öppen 3 cm och då tog dem ut honom med akut k.snitt. Dem tror att en det kan ha vart pga en blödning vid kant på moderkaka men är inte säkra.
  • Anonym (Ida)
    Äldre 9 Nov 17:54
    #3

    Stort grattis till sonen! Hur mår han nu? Min första dotter föddes i v 23+5 och hon är idag 5 år. Allt gick bra men hon fick komplikationer med ögonen och har idag glasögon. Hon har lite svårt med koncentrationen men inget som tydligt märks. Ni kommer gå igenom en tuff tid!! Men sjukvården är så bra här i Sverige. Om du har frågor så svarar jag gärna. Kramar

  • Anonym (Värld­en)
    Äldre 9 Nov 17:59
    #4

    Grattis!Hoppas han mår bra!Och så tidigt född!Med tanke på sena aborter så är det härligt att höra om detta .

  • Äldre 10 Nov 20:46
    #5
    Anonym (Ida) skrev 2017-11-09 17:54:33 följande:

    Stort grattis till sonen! Hur mår han nu? Min första dotter föddes i v 23+5 och hon är idag 5 år. Allt gick bra men hon fick komplikationer med ögonen och har idag glasögon. Hon har lite svårt med koncentrationen men inget som tydligt märks. Ni kommer gå igenom en tuff tid!! Men sjukvården är så bra här i Sverige. Om du har frågor så svarar jag gärna. Kramar


    Vad härligt att höra att din tös mår bra!

    Han mår bra, han fick en bra start. Han föddes i söndags och i måndags 07.34 kom han ur respiratorn och låg i cpapp fram tills ikväll då han behövde lite hjälp av respiratorn. Dock behöver han inte så mycket hjälp utan bara lite. När han har legat i cpapp har han legat mellan 148-170 i hjärtfrekvens och pendlar mellan 88-99 i syre. Ligger oftast på 95 i syre. Han började bajsa efter 2.5 dygn och efter 3 dagar så blev han av med ena katetern i naveln, nu har han varav droppet kvar. Redan efter 1.5 dygn fick vi ta upp honom och han ligger uppe hos oss varje dag. Han får efter 5 dagar 6ml mat. När han föddes vägde han 743 gram och som alla andra barn gick han ner lite men imorse vägde han 722 gram då det går uppåt. Imorgon blir han 6 dagar (25+2) Hur var din dotters start i livet? Vart fick ni vård någonstans ? Jag har egentligen 1000 frågor men självklart är det frågor som ingen kan svara på. När får vi komma hem? Kommer han klara sig från infektioner? När slipper han kuvösen? När kommer ductus att sluta sig?

    Tack så mycket för att du skriver, det känns lite bättre när man kan få prata med någon som går igenom eller har gått igenom samma lika. Kran
  • Äldre 17 Nov 14:15
    #6

    Hej!

    Jag följs gärna åt! Kan berätta mer senare.

  • Anonym (Ida)
    Äldre 5 Dec 09:10
    #7
    Ebo88 skrev 2017-11-10 20:46:51 följande:

    Vad härligt att höra att din tös mår bra!

    Han mår bra, han fick en bra start. Han föddes i söndags och i måndags 07.34 kom han ur respiratorn och låg i cpapp fram tills ikväll då han behövde lite hjälp av respiratorn. Dock behöver han inte så mycket hjälp utan bara lite. När han har legat i cpapp har han legat mellan 148-170 i hjärtfrekvens och pendlar mellan 88-99 i syre. Ligger oftast på 95 i syre. Han började bajsa efter 2.5 dygn och efter 3 dagar så blev han av med ena katetern i naveln, nu har han varav droppet kvar. Redan efter 1.5 dygn fick vi ta upp honom och han ligger uppe hos oss varje dag. Han får efter 5 dagar 6ml mat. När han föddes vägde han 743 gram och som alla andra barn gick han ner lite men imorse vägde han 722 gram då det går uppåt. Imorgon blir han 6 dagar (25+2) Hur var din dotters start i livet? Vart fick ni vård någonstans ? Jag har egentligen 1000 frågor men självklart är det frågor som ingen kan svara på. När får vi komma hem? Kommer han klara sig från infektioner? När slipper han kuvösen? När kommer ductus att sluta sig?

    Tack så mycket för att du skriver, det känns lite bättre när man kan få prata med någon som går igenom eller har gått igenom samma lika. Kran


    Hur går det för er nu? Vi låg inne på Karolinska i Stockholm. Hur går det med magen? Vår dotter hade väldiga problem med magen, vi slapp dock operation på tarmarna men det var nära. Han syresätter ju sig bra.. toppen ju!! Min lilla dotter har blåsljud på hjärtat och det var tre hål i hjärtmuskeln. Ett har vuxit igen men två kvar. Ingen större fara då det går att leva med. Vi har fått gjort många ultraljud på det. Infektioner är väldigt vanligt. Min Aurora fick två stycken och höll på att inte klara den första men dom fick igång henne igen.

    Jag håller tummarna att allt kommer gå bra för er! Hoppas du har familj och vänner som stöttar er i detta. Man behöver all stöd man kan få för man funkar inte normalt i huvudet under den här tiden.

    Vart ligger ni inne? Vad fick han för namn? Kramar från mig! Ni fixar detta!!! Kämpa
  • Anonym (stora­syster­)
    Mon 20 Jan 2020 10:52
    #8

    hej! har inte varit med om detta själv som mamma men min lillasyster föddes tidigt i vecka 27. hon låg i kuvös och hade gulsot och sen blodförgiftning. väldigt jobbig tid, hela familjen fick bo på stödboende i några veckor för att min mamma mådde så dåligt av det hela. men idag är min lillasyster en helt normal stor och stark 17 åring utan några som helst skador från att ha missat 3,5 månad i livmodern! Jag hoppas att allt går bra för er, det gör det säkert, min lillasyster klarade sig utmärkt och det var ändå 17 år sedan så vården av prematura barn kan ju inte blivit annat än bättre. stort lycka till och grattis till din son!

Svar på tråden Mamma till son född v24+3. Någon mer?