• Anonym (ont)

Snälla ni som har ledgångsreumatism eller ändå vet!

Skulle vara så hemskt tacksam för lite hjälp! Jag undrar om man kan ha ont även i muskulaturen om man har reumatoid artrit?
    Har så hemskt ont i lederna- i tårna, fotlederna, fingrar, handleder, armbågar och knän. Det syns inget, och de är bara lite lite stela. Har verkligen jätteont, och haft det i ett par månader nu. Och jag har rejält ont i musklerna också, fast mest i lederna. Läkaren tror att det är reumatoid artrit pga ett blodprov med förhöjd ccp eller nåt sånt. Är 34 år.

Men har man verkligen ont i musklerna också då?

Skulle vara så oerhört tacksam för svar!

• Svar på tråden Snälla ni som har ledgångsreumatism eller ändå vet!
  • Anonym (Mia)

Hejsan!

Jag har haft stora problem med reumatism, och som du beskriver så hade jag med ont i musklerna, ja typ överallt faktiskt tom i huden när det var illa.

Hoppas att läkarna kommer fram till något snart, så du kan få vård!

• Ireneand

Hej

Jag fick besked att jag har ledgångsreumatism Ra för några veckor sedan. Jag har också ont i musklerna framför allt låren, och precis som du ont i lederna. Sök läkare det finns medicin att få även om de inte är så kul. Lycka till!

• Anonym (ont)

Tack för era svar! Jättesnällt, då vet jag att det kan förekomma.
    Ja, känns ju viktigt att få medicin så lederna inte förstörs!

Hur menar ni när ni säger att medicineringen inte är så kul? Har ni det jobbigt med biverkningar eller så?

• Anonym (ont)

Förlåt att jag frågar er igen, men har ni varit/är svullna i lederna? Jag är ju inte det, och trodde att det alltid hörde till.

Känns så jobbigt när man inte kan komma till reumatolog och få fråga nån som verkligen kan, det är tydligen många månaders kö... :( De läkare jag varit hos verkar inte veta eller vara så insatta liksom.

• Anonym (Sara)

Reumatiska sjukdomar får man ofta nåt år efter fästingbett och detta pga att alla de infektioner man får skapar inflammationer i kroppen. En del har så många olika symtom att vården får svårt att bestämma sig. Du har också symtom som gpr utöver din diagnos. Typiskt.

Känner 4 personer med reumatisk värk, alla fick det inom ett år efter fästingbett. Sök i borreliagruppet på facebook. Antibiotika i långa kurer är antagligen det du behöver. Du ska inte acceptera reumatism vid din ålder.

Annars är ett råd att börja med lchf. Det stoppar inflammationer. Socker göder inflammationer.

• Anonym (Sara)
    Ireneand skrev 2017-11-08 16:43:06 följande:

Hej

Jag fick besked att jag har ledgångsreumatism Ra för några veckor sedan. Jag har också ont i musklerna framför allt låren, och precis som du ont i lederna. Sök läkare det finns medicin att få även om de inte är så kul. Lycka till!

Ont i låren är typiskt för bartonellainfektion. Många med reuma har egentligen borrelia, bartonella och kanske fler fästingburna infektioner.
  • K grrl

Jag har nyligen diagnosticerats med en reumatisk sjukdom, dock ej RA utan spondartrit. Jag svullnar mycket. Har inte så mycket artriter men svullnader och ont kring senfästen och muskelfästen. Jag får t ex korvfingrar och korvtår.

• Anonym (Mia)

Min reumatiska sjukdom hörde inte till den vanligaste, typ 1 på 100 000. Men iaf, jag hade inte svullna leder. Mina knän svullnade upp ibland, men det var bara vätska som samlades då :)

Innan du får komma till en reumatolog så kan din läkare rådgöra med andra läkare, så kan de sätta in behandling om det är illa med dig.

Ang vad föregående skrivit om fästing, så var det inget som jag hade fått bett av, så även om du inte haft fästing så kan du ha någon form av reumatism.

Men var på din läkare, försköna ingenting utan låt de verkligen få veta hur du mår.

• Anonym (ont)
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-08 18:58:41 följande:
    Reumatiska sjukdomar får man ofta nåt år efter fästingbett och detta pga att alla de infektioner man får skapar inflammationer i kroppen. En del har så många olika symtom att vården får svårt att bestämma sig. Du har också symtom som gpr utöver din diagnos. Typiskt.

Känner 4 personer med reumatisk värk, alla fick det inom ett år efter fästingbett. Sök i borreliagruppet på facebook. Antibiotika i långa kurer är antagligen det du behöver. Du ska inte acceptera reumatism vid din ålder.

Annars är ett råd att börja med lchf. Det stoppar inflammationer. Socker göder inflammationer.
    Tack för svar! :) Intressant!

Fästingar verkar inte gilla mig, har aldrig haft en.
    Hade antikroppar som man ser hos RA-patienter.
  • Anonym (ont)
    K grrl skrev 2017-11-08 19:12:16 följande:
    Jag har nyligen diagnosticerats med en reumatisk sjukdom, dock ej RA utan spondartrit. Jag svullnar mycket. Har inte så mycket artriter men svullnader och ont kring senfästen och muskelfästen. Jag får t ex korvfingrar och korvtår.
    Usch, det låter jobbigt! Hoppas det lugnar ner sig.
  • Anonym (ont)
    Anonym (Mia) skrev 2017-11-08 19:14:13 följande:
    Min reumatiska sjukdom hörde inte till den vanligaste, typ 1 på 100 000. Men iaf, jag hade inte svullna leder. Mina knän svullnade upp ibland, men det var bara vätska som samlades då :)
    Innan du får komma till en reumatolog så kan din läkare rådgöra med andra läkare, så kan de sätta in behandling om det är illa med dig.
    Ang vad föregående skrivit om fästing, så var det inget som jag hade fått bett av, så även om du inte haft fästing så kan du ha någon form av reumatism.

Men var på din läkare, försköna ingenting utan låt de verkligen få veta hur du mår.
    Tack! Vad bra att veta, hade varit skönt att få behandling...
  • Anonym (Sara)
    Anonym (ont) skrev 2017-11-08 19:43:19 följande:

Tack för svar! :) Intressant!

Fästingar verkar inte gilla mig, har aldrig haft en.

Hade antikroppar som man ser hos RA-patienter.

För övrigt kan man ha fästingburna infektioner i åratal som ligger latent, en del smittar sexuellt.
  • Anonym (ont)
    Anonym (Sara) skrev 2017-11-08 19:47:45 följande:
    För övrigt kan man ha fästingburna infektioner i åratal som ligger latent, en del smittar sexuellt.
    Aha, bra att veta! Fast borde man inte ha höjd sänka då, eller crp för bakterier? Tänker också på att det verkar så långsökt om man har sådana där antikroppar etc?
  • Anonym (ont)

Jag skulle vara så himla tacksam om nån härinne ville svara på en fråga till!

-Är det nån av er som fått diagnosen RA som behandlats med bara kortison ? Är det vanligt? Det är tal om at det ska bli kortison för min del först. Trodde man skulle ta sådana där moderna specialmediciner riktade just mot RA? Känner mig så förvirrad och orolig.

• Anonym (Sara)
    Anonym (ont) skrev 2017-11-08 19:56:27 följande:

Aha, bra att veta! Fast borde man inte ha höjd sänka då, eller crp för bakterier? Tänker också på att det verkar så långsökt om man har sådana där antikroppar etc?

Det syns inte på sänkan. Gå med i någon facebbokgrupp om borrelia, där finns massor av folk som vet mycket om det här och som man kan fråga.
Svar på tråden Snälla ni som har ledgångsreumatism eller ändå vet!