• A81

    jobba hur länge för full föräldrapenning?

    Hej,
    Jag är i v. 16 och fick en tillsvidaretjänst 1 juni i år. BF är i slutet av April 2018.
    Jag har fått höra olika saker om rätt att få ut full ersättning av föräldrapenning. En del säger att man ska ha varit anställd i 8 mån innan man anmäler ledigheten till försäkringskassan och en del säger att det går bra med 6 mån. Vad är det som gäller? Är det någon som vet exakt?
    Har mailat FK och väntar på svar men tänkte kolla här med er som kanske vart med om detta?
    Sen förstod jag som så att jag kan få gå hemma 60 dagar innan BF, stämmer det och behöver man styrka det med ett läkarintyg då?
    Är orolig att gå hemma och få liten penning och önskar få 80% av min inkomst.
    Någon snäll själ som kan svara för hur det är? Tycker det är svårt det här med FK.

    Mvh
    Karin

  • Svar på tråden jobba hur länge för full föräldrapenning?
  • Annelie 76

    Är det ditt första jobb så är det 8 månader som gäller. Annars är det 6 månader för att göra förändringar.

  • A81
    Annelie 76 skrev 2017-11-08 21:51:53 följande:

    Är det ditt första jobb så är det 8 månader som gäller. Annars är det 6 månader för att göra förändringar.


    Tack för svar. Ja det är min första anställning. I februari blir det då 8 mån för mig, men om jag behöver sjukskriva mig tidigare, får jag full ersättning efter att dom 8 mån passerat då? Och vad är det för ersättning man får om man inte vart anställd i 8 mån? 50 % ersättning?

    Tack igen :)
  • Carambolan

    Hinner du inte jobba åtta månader får du inte inkomstbaserad föräldrapenning utan får istället det som kallas för lägstanivå. Det är cirka 7500 kr per månad före skatt. Även sjukpenning baseras på att du hunnit jobba före sjukskrivningen, så bli inte sjuk för tidigt.

  • sobrio88

    Tänk på att om du ska få ut 80% av din inkomst så måste du ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan och då försvinner dagarna fort (jag tar t ex ca 3 dagar i veckan för att spara dagar men man får ju snåla då).

    Första gången man skickar in tar det ca 30 dagar innan det blir godkänt för dom ska kolla genom alla uppgifter men efter att första utbetalningen är godkänd blir allt godkänt automatiskt

    Ville bara nämna detta för en del skickar in sent första gången och blir en månad utan inkomst.

  • A81
    sobrio88 skrev 2017-11-09 02:43:07 följande:

    Tänk på att om du ska få ut 80% av din inkomst så måste du ta ut föräldrapenning 7 dagar i veckan och då försvinner dagarna fort (jag tar t ex ca 3 dagar i veckan för att spara dagar men man får ju snåla då).

    Första gången man skickar in tar det ca 30 dagar innan det blir godkänt för dom ska kolla genom alla uppgifter men efter att första utbetalningen är godkänd blir allt godkänt automatiskt

    Ville bara nämna detta för en del skickar in sent första gången och blir en månad utan inkomst.


    Tack så mycket för alla tips och hjälp allihopa!
    Om jag tar ut 7 dagar i veckan, hur länge är man mamma ledig då? Om bara jag tar ut dagarna och är det sånt jag och min kille bestämmer själva?
  • sobrio88
    A81 skrev 2017-11-09 17:40:40 följande:

    Tack så mycket för alla tips och hjälp allihopa!

    Om jag tar ut 7 dagar i veckan, hur länge är man mamma ledig då? Om bara jag tar ut dagarna och är det sånt jag och min kille bestämmer själva?


    Det är ju 480 dagar totalt på barnet men 90 dagar är öronmärkta till båda föräldrarna vid gemensam vårdnad övriga dagar får man dela upp hur man vill . Så om man använder fp 7 dagar i veckan tills dom är slut så är det nästan 16 månader, men då har man ingenting sparat till t ex lov om man vill spara dagar till det.
Svar på tråden jobba hur länge för full föräldrapenning?