43 år
Ja, som rubriken lyder så är jag 43 år. Lite sent, men har kommit på att jag vill ha ett tredje barn. Blev gravid med ettan på första försöket 33 år gammal och med tvåan 37 år gammal redan före första försöket, så har varit bortskämd med att ha lätt att bli gravid. Jag har inte varit gravid fler gånger än så och inte haft några missfall. Nu har vi försökt vid rätt tidpunkt första gången, men inte plussat, och det är ju ingenting konstigt med det, men jag har en massa funderingar. Jag googlar en massa nedslående statistik om oss kärringar över 40 och hur svårt det är, men jag undrar hur det är om man är såhär gammal och vill få barn när man har barn sedan tidigare jämfört med om man vill få sitt första barn vid 43? Är det skillnad för kroppen om livmodern har burit ett eller flera barn tidigare? Jag undrar också vad man kan gå och kolla när det gäller ens fertilitet, som hur funktionsduglig livmodern är och hur bra kvalitet äggen har eller om man har bra ph-värde där nere? Kan man kolla sina odds? Vad kan jag göra för att underlätta för att bli gravid? Vore kul att diskutera detta då jag ändå tänker på det hela tiden .