• Vårdepp

43 år

Ja, som rubriken lyder så är jag 43 år. Lite sent, men har kommit på att jag vill ha ett tredje barn. Blev gravid med ettan på första försöket 33 år gammal och med tvåan 37 år gammal redan före första försöket, så har varit bortskämd med att ha lätt att bli gravid. Jag har inte varit gravid fler gånger än så och inte haft några missfall. Nu har vi försökt vid rätt tidpunkt första gången, men inte plussat, och det är ju ingenting konstigt med det, men jag har en massa funderingar. Jag googlar en massa nedslående statistik om oss kärringar över 40 och hur svårt det är, men jag undrar hur det är om man är såhär gammal och vill få barn när man har barn sedan tidigare jämfört med om man vill få sitt första barn vid 43? Är det skillnad för kroppen om livmodern har burit ett eller flera barn tidigare? Jag undrar också vad man kan gå och kolla när det gäller ens fertilitet, som hur funktionsduglig livmodern är och hur bra kvalitet äggen har eller om man har bra ph-värde där nere? Kan man kolla sina odds? Vad kan jag göra för att underlätta för att bli gravid? Vore kul att diskutera detta då jag ändå tänker på det hela tiden .

• Svar på tråden 43 år
  • Anonym (S)

Det har inget med din livmoder att göra utan din äggkvalitet. Risken vid din ålder är naturligtvis riktigt dåliga ägg eller till och med avsaknad av ägg. Man föds med ett visst antal ägg(som du säkert vet) ocj ju äldre man blir desto mindre chans att bli gravid då äggen helt enkelt blir för gamla och tar slut. Du kan kolla din äggkvalitet hos gyn. Lycka till!

• Pimpinellan

Vid 43 är chansen tyvärr väldigt låg att få barn. Det beror på att äggen blivit för gamla och av dålig kvalitet. Du kan kolla dina värden via nåt lab eller via en välvillig privat gynläkare. Det finns inget man kan göra själv för att lättare bli gravid utom de råd som gäller för alla oavsett ålder som rökning, alkohol, nsaid och värme för männen. Tro mig- vi försökte mellan 37 och 45 och provade ALLT. Du kan ju ha tur och bli gravid också, man vet ju aldrig, men var beredd på att det kanske inte går alls för det gör det normalt sett inte i den åldern.

• Anonym (kvalitet)
    Anonym (S) skrev 2017-11-08 23:05:46 följande:

Det har inget med din livmoder att göra utan din äggkvalitet. Risken vid din ålder är naturligtvis riktigt dåliga ägg eller till och med avsaknad av ägg. Man föds med ett visst antal ägg(som du säkert vet) ocj ju äldre man blir desto mindre chans att bli gravid då äggen helt enkelt blir för gamla och tar slut. Du kan kolla din äggkvalitet hos gyn. Lycka till!

Nej, man kan inte kolla äggkvaliteten hos gyn, Det finns inget prov som mäter kvaliteten. Det man kan uppskatta är äggreserven. Sedan hänger den till viss del ihop med kvaliteten men det är inget linjärt samband. 
  • Vårdepp

Hmm ok, för jag var hos gyn när jag var 41 och trodde att jag var i förklimakteriet. Nej, sa gyn, här finns en massa fina ägg, vad vill du ha för preventivmedel? Vet inte hur mycket som har hänt på två år, men man kan ju försöka. Hur är det med mannen? Min man har varit väldigt fertil med mig verkar det som, så jag undrar hur hans spermier påverkas av att han blir äldre?

• Pimpinellan
    Vårdepp skrev 2017-11-09 10:01:03 följande:
    Hmm ok, för jag var hos gyn när jag var 41 och trodde att jag var i förklimakteriet. Nej, sa gyn, här finns en massa fina ägg, vad vill du ha för preventivmedel? Vet inte hur mycket som har hänt på två år, men man kan ju försöka. Hur är det med mannen? Min man har varit väldigt fertil med mig verkar det som, så jag undrar hur hans spermier påverkas av att han blir äldre?
    Det händer trots allt en del på 2 år. Tog du amh och fsh då? Eller bara VUL? Värdena säger mer än VUL nämligen. Även mäns fertilitet sjunker, men absolut inte lika drastiskt som för kvinnor.
  • Anonym (Nyfiken)

Vad innebär dålig kvalitet på äggen? Har det något samband med om det skulle bli något fel på barnet?

• Vårdepp

Bra fråga Anonym nyfiken. Jag vet inte om dåliga ägg leder till att det inte blir någon befruktning, missfall eller fel på barnet. Kromosomavvikrlser kan väl bero på det.

• Vårdepp

Pimpinella nej jag har inte tagit dessa tester men ska försöka göra det. Tänkte se om jag kan göra bil hos gyn och resten på Werlabs om inte gyn vill göra dem. Vet du någon gyn som gör testerna i Göteborg?

• Anonym (S)
    Anonym (kvalitet) skrev 2017-11-09 09:17:55 följande:

Nej, man kan inte kolla äggkvaliteten hos gyn, Det finns inget prov som mäter kvaliteten. Det man kan uppskatta är äggreserven. Sedan hänger den till viss del ihop med kvaliteten men det är inget linjärt samband. 

Eh jo det kan man. Har jobbat på gyn i 11 år ;)
Svar på tråden 43 år