• Anonym (Anonym)

Behöver hjälp angående ev missfall

Började blöda igår. Inte mycket men inte lite heller. Lite klumpar. Sen var det lugnt på kvällen, men i morse när jag satt mig på toa rann det ner blod i toaletten, med klumpar. Jag är gravid i vecka 6. Jag har inte så ont.

Det jobbiga är att jag ringt 3 ställen och alla ber mig vänta 4-5veckor för att ta ett nytt graviditetstest. Men jag kan inte gå så länge och undra om jag fick missfall eller inte. Ska det verkligen vara så här? Hur ska jag få hjälp? :(

• Svar på tråden Behöver hjälp angående ev missfall
  • Anonym (:(:()

Ring igen överdriv lite säg att du typ har jätte ont i ena sidan lr nåt så dom tar in dig på VUL så att du vet.

• LFF

Beklagar ditt missfall. Ja, när det gäller tidiga missfall (som ditt räknas till) så är det tyvärr så som sjukvården hanterar det hela.

• Anonym (Anonym)

Det jobbiga är att inte ha en aning. :( jag vet ju inte om det är missfall eller inte... brukar det komma mycket blod då?

• LFF
    Anonym (Anonym) skrev 2017-11-09 09:15:53 följande:

Det jobbiga är att inte ha en aning. :( jag vet ju inte om det är missfall eller inte... brukar det komma mycket blod då?

Nja, men just att det kommit klumpar tyder på att du förlorat graviditeten.

Mitt första missfall storblödde jag med kraftig smärta (värre än vanlig menssmärta). Åkte in till gynakuten som först tvivlade på att jag alls varit gravid då det var så rent i livmodern och då snackar vi bara några timmar efter att blödningarna började. Mitt blodprov däremot visade utom tvivel att jag hade graviditetshormoner i kroppen då HcG låg väldigt högt.

Andra gången var det ett MA (när man upptäcker på ultraljud att liten dött). Åkte in för att göra KUB-ul och kom hem med ett dött pyre i magen. Den gången blödde jag kraftigt under ett par timmar varje kväll/natt med kraftig smärta.

Båda gångerna trodde jag dock att jag kommit till v12-13 men liten hade sannolikt dött i v9.
  • Snuttis2

Beklagar då det låter som ett missfall, har själv haft två ! Det första i v 5 det andra ett ma i v 11-12!

Missfall i tidig graviditet tar kroppen i regel hand om själv och det är först om du misstänker en infektion som sjukvården behövs. Jag förstår att väntan är svår men jag känner att vårdtid främst ska gå till dem som verkligen behöver den. Om du inte kan vänta så boka ett privat vul, det kostar kanske en 500kr!

Svar på tråden Behöver hjälp angående ev missfall