• Anonym (Mama)

Kan han få vårdnaden?

Om jag säger nej till gemensam vårdnad för bebisen, finns det någon risk att han kan få den ändå?

• Svar på tråden Kan han få vårdnaden?
  • sextiotalist
    Anonym (Mama) skrev 2017-11-09 15:28:56 följande:

Om jag säger nej till gemensam vårdnad för bebisen, finns det någon risk att han kan få den ändå?

Ja, det finns det. Men då måste han aktivt söka och även stämma dig i tingsrätten.
  • Anonym (Mama)
    sextiotalist skrev 2017-11-09 15:36:01 följande:

Ja, det finns det. Men då måste han aktivt söka och även stämma dig i tingsrätten.

Läste nåt om att om föräldrarna inte vill ha gemensam så kommer den ena få ensam vårdnad, kan jag alltså bli av med vårdnaden helt då? Om han stämmer mig alltså.
  • sextiotalist
    Anonym (Mama) skrev 2017-11-09 15:38:30 följande:
    Läste nåt om att om föräldrarna inte vill ha gemensam så kommer den ena få ensam vårdnad, kan jag alltså bli av med vårdnaden helt då? Om han stämmer mig alltså.
    Nej, du kommer med all sannolikhet inte bli av med vårdnaden, det ska mycket till att man rycker ett spädbarn från barnets enda anknytningsperson.

Däremot kan det bli gemensam vårdnad även om en motsätter sig. Det beror på orsaken till att du motsätter dig.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Mama) skrev 2017-11-09 15:38:30 följande:

Om båda två kräver ensam vårdnad i tingsrätten så kommer en av er att få ensam vårdnad. Däremot om han kräver ensam vårdnad och du ansöker om delad så blir det troligen delad.
  • Anonym (gift?)

Är ni gifta så blir det automatiskt gemensam vårdnad. Är ni inte gifta bestämmer mamman helt själv om hon ska skriva på eller inte.

Pappan får så stämma mamman, sånt kan ta tid. Bäst i det läget för dig är att yrka på enskild vårdnad för dig i första hand och gemensam i andra. Alt enskild vårdnad för dig om det är så att pappan inte funnits med i barnets liv. Då måste du vara jävligt dålig för att förlora vårdnaden. Du enda är om han yrkar på enskild för sig i första hand och gemensam i andra. Då kan sy förlora på så sätt att det blir gemensam.

Vårodnaden har dock inget med umgänget att göra. Barnet har rätt att få umgänge med sin pappa även om du har enskild vårdnad.

Svar på tråden Kan han få vårdnaden?