• Anonym (Mamman)

Utveckling samtal??

Har en fundering när de gäller utveckligsamtal och blir inte klok på min dotters fröken ????

Idag skulle min dotter ha utvecklingsamtal och åker iväg med styvpappa mannen jag är gift med sen ett par år tillbaka då jag själv va tvungen och vara hemma med de andra två barnen.

Vill på peka direkt att dotterns pappa finns inte med i bilden och har ej gjort sen dottern föddes alltså hela 9 år och jag som mamma har ensam vårdnad och alltid haft.

Tillbaka till historien de åker iväg och fröken skickar hem dom igen för han är inte vårdnadshavare öhhh han svarar mamman har gett godkännande men icke och jag har sagt till fröken innan om detta hon hon säger att skollagen gäller alltså va?? Jag som mamma har godkänt min man men hon nekar?? Hur ligger de här till igentligen?? Tacksam för råd och upplysning.

• Svar på tråden Utveckling samtal??
  • ventilera mera

Nu vet jag inte vad som gäller om du hade skickat med ett skriftligt intyg på att han skulle vara ditt "ombud", för den situationen har jag aldrig ställts inför MEN att din dotter kommer med honom och han säger att du sagt att det är okej funkar inte, nej. Informera om barnets skolsituation får man bara göra till en vårdnadshavare, och är han då med där TILLSAMMANS med dig är det ju okej. Hade du hade gemensam vårdnad med pappan hade han också behövt godkänna.

Den spontana frågan i sammanhanget blir ju också om inte han hade kunnat ta hand om de andra barnen och du hade åkt iväg med dottern?

• Anonym (Mamman)

Hade självklart åkt själv om jag kunnat men bor på landet och har inget körkort.

Fattar fortfarande inte hur hon kan neka när han varit med i hennes uppväxt och jag godkänner ????

• Anonym (Mamman)

Har du nån källa på de att de bara gäller vårdnadshavare om en med ensam godkänt? Hittar nämligen inte vart nån lag skulle säga de här ????

• Rebecca1987

Det handlar om sekretess dom får inte tala om något för honom. Däremot så har vissa kommuner att man kan skriva på ett papper som ger en fullmakt och då får veta.

• Ekorekoleko

Hade du kontaktat läraren och berättat att styvpappan kom istället? Hade han med sig en fullmakt eller ett likvärdigt intyg?

Tycker att du ska vara tacksam för att din lärare värnar så om din dotters integritet att hen inte sprider sekretessbelagd information till "vem som helst".

Du frågar efter källa: skolan och dess personal lyder under skollagen.

• Anonym (X)

Har du skriftligt meddelat skolan att du har ensam vårdnad och godkänner att bonuspappan är med?

• Bibbidi

Den förälder som inte har vårdnaden om sitt barn har alltså inte ansvar barnet på samma sätt som en vårdnadshavare. Det betyder att föräldern inte heller har samma rättigheter som vårdnadshavaren, vad gäller till exempel att delta på utvecklingssamtal eller på annat sätt få del av uppgifter som rör barnet.

Enligt läroplanerna för de obligatoriska skolformerna har skolan och vårdnadshavarna ett gemensamt ansvar för elevernas skolgång, för att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas utveckling och lärande. Alla som arbetar i skolan ska samarbeta med vårdnadshavarna för att utveckla skolans innehåll och verksamhet. Läraren ska löpande samverka med och informera vårdnadshavarna om elevens skolsituation, trivsel, kunskapsutveckling, studieresultat och utvecklingsbehov. Läraren ska också hålla sig informerad om elevens personliga situation. Minst en gång per termin ska läraren bjuda in vårdnadshavaren till utvecklingssamtal. Om föräldrarna har gemensam vårdnad har båda vårdnadshavarna rätt till samma information. På samma sätt som med vårdnadshavarna ska läraren samarbeta med föräldrarna och löpande informera om elevens skolgång. Men en förälder som inte är vårdnadshavare kan inte kräva att få vara med på utvecklingssamtal. Oavsett vem man informerar om barnens situation måste man ta hänsyn till sekretessbestämmelserna. Sekretessen för förskoleklass och de obligatoriska skolformerna regleras i 23 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen. Läs mer om sekretessprövning i förhållande till vårdnadshavare och föräldrar nedan. 

• Bibbidi

Läraren gjorde rätt. Bara vårdnadshavare får vara med ifall inte vårdnadshavaren har gett sitt godkännande till läraren, ex ett intyg. De lärare som låter andra vara med utan alla vårdnadshavares godkännande gör fel (ex vårdnadshavare 1 har med sin sambo på utvecklingssamtalet utan att läraren har frågat vårdnadshavare 2 ifall det är okej = läraren har gjort fel enligt skollagen). 

Läraren gjorde rätt här ts, sorry. Ni får helt enkelt boka om där du pratar med läraren innan att din sambo är den som kommer vara på utvecklingssamtalet istället för dig. Att bara dyka upp sådär utan att pratat med läraren först funkar inte. Glad

• ventilera mera
    Anonym (Mamman) skrev 2017-11-09 19:09:37 följande:

Hade självklart åkt själv om jag kunnat men bor på landet och har inget körkort.

Fattar fortfarande inte hur hon kan neka när han varit med i hennes uppväxt och jag godkänner ????

Anonym (Mamman) skrev 2017-11-09 19:11:00 följande:

Har du nån källa på de att de bara gäller vårdnadshavare om en med ensam godkänt? Hittar nämligen inte vart nån lag skulle säga de här ????

Skollagen är väl en rätt bra källa skulle jag säga. Men eftersom jag jobbar med detta så vet jag att jag, liksom din dotters lärare skrivit på tystnadsplikt vilket bland mycket annat innebär att vi endast får ge info till barnens vårdnadshavare. Nu är det säkert som fler här säger att du, som ensam vårdnadshavare, kan ge din man en fullmakt att ersätta dig på möten och utvecklingssamtal MEN jag som lärare skulle inte acceptera det muntligt utan du skulle få skriva det. Och det handlar inte om att inte lita på dig eller din man utan om att skydda både dottern och sig själv/skolan.

I en situation som er, där din man traskar in och säger att du godkänt det, så skulle jag gjort exakt vad läraren gjorde och hon gjorde helt rätt. Det tycker jag att du bara ska vara glad över för det betyder att din dotter är skyddad i skolan, precis som hon har rätt till.
  • Litet My

Vi fick svar nej när jagbföreslog att bonuspappan (sen 12 år tillbaka, biopappan finns inte med i bilden) kunde gå då jag blivit sjuk. Tydligen funkar det så oavsett.

• Anonym (fröken)

Jadu, det är inte lätt att vara "fröken" (pedagog) nu för tiden. 

Hon gjorde helt rätt som inte hade utvecklingssamtalet med bonuspappan. 

Svar på tråden Utveckling samtal??